Annons

Rekommenderad Macdator for HD

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej.
Jag funderar på att skaffa mig en ny dator.
Jag har redigerat i sd (DV och Beta tidigare). Dv är hyfsat lättarbetat, men hur tungrott är det att arbeta med hd? Är det mycket renderingar och tungt för datorn? Tror du att man behöver en dator med 16 gig ram eller däcker 8?
Funderar lite på en Mac mini med 2.6 ghz iCore5.
Tror ni att det kan vara lämpligt?
Jag tänker använda Final Cut.
Jag filmar med en Eos 7d och en 5d mk 2
 

MNB

Aktiv medlem
Hej.
Jag funderar på att skaffa mig en ny dator.
Jag har redigerat i sd (DV och Beta tidigare). Dv är hyfsat lättarbetat, men hur tungrott är det att arbeta med hd? Är det mycket renderingar och tungt för datorn? Tror du att man behöver en dator med 16 gig ram eller däcker 8?
Funderar lite på en Mac mini med 2.6 ghz iCore5.
Tror ni att det kan vara lämpligt?
Jag tänker använda Final Cut.
Jag filmar med en Eos 7d och en 5d mk 2
Nu har jag inte jobbat i dom programmen osv. Men Mac Mini är rejält trött, var flera år sedan den uppdaterades. Sitter riktigt gammal hårdvara i den.

Hade nog satsat mer på en iMac isåfall.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Mac mini från 2012 är ok men då med fyrkärniga i7an, 16GB minne och SSD-diskar.
Men den är gammal.
Samma med en i5 och SSD funkar men renderingen tar rejält längre tid.
Den från 2014 är inte speciellt bättre. I många fall sämre.

En MacBook Pro med Thunderbolt 3 är strålande. Den har dessutom inbyggt stöd för externt grafikkort via Thunderbolt 3 och även om Apple vankar av och ann med eGFX-stödet i FCPX så kommer det att bli bättre version för version.

En iMac med i7 och fusion drive eller SSD är ok.
En upphottad Mac mini funkar också fint men har inte lång tid kvar. Den nya Mac mini lär komma inom en överskådlig tid. De har dröjt väldigt länge.

MacPro ”soptunnan” är för dyr för vad den levererar idag och tycker inte att den är värd att köpa alls. Inte ens begagnad. Den nya MacPron kommer nästa år.
Den kommer säkerligen att vara ett monster. Galet dyr. Galet snabb.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Min Mac Mini har inte varit bra. Kan inte bygga på med mer minne, inte köra 4K-skärm och grafikkortet har pajat. Är tillbaka i PC-världen - byggd för för att redigera bilder
 

Pippo

Aktiv medlem
Även jag kommer att lämna Apple inom kort. Min maxade Mac Mini från 2012 börjar bli trött och Apple ger mig inga alternativ till uppgradering (har redan en gammal 27" IMac ståendes också), så det blir till att återgå till PC igen.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag kommer att fortsätta med mac. För min del blir det sannolikt en mac mini. Jag är trött på pcdatorer som segar ned sig och strular hela tiden.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag kommer att fortsätta med mac. För min del blir det sannolikt en mac mini. Jag är trött på pcdatorer som segar ned sig och strular hela tiden.
Hade också gärna fortsatt, men de senaste Mac Mini ger ju inga möjligheter till uppgradering då allt är fastlött. Alternativet är ju att köpa en extremt överprissatt Mac Mini från början då.
 
ANNONS