Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra Datorlåda från damm

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Oljud i fläkten fläktarna...
Efter att talat med min datasupport ang damm på fläkta etc, föreslog dom att jag skulle blåsa rent med tryckluft i hela lådan.
Jag har tidigare hört att tryckluft skulle vara ststiskt och inte lämpligt, har någon ett bättre tips eller kan detta vara BRA???
En kompis föreslog en hushållsrulle på dammsugarslangen i stället...
Tacksam för tips...
Mvh Björn

Jag kör med dammsugaren, se till att inte "gå emot" med munstycket bara.
Jag har gjort det väldigt många gånger. Aldrig några problem.

Om du tar tag i (jordar) lådan samtidigt så spelar det väl ingen roll om luften skulle vara statisk...
Nackdelen jag ser med tryckluft är väl om man går på för fullt i närheten av hårddiskar och CD/DVD-enheterna, kan ju inte vara bra att om man lyckas dra in en massa skit i dessa lite känsligare grejorna.
Om det är mycket damm just vid fläktarna så skruva bort dom och gör rent dom vid sidan av istället.
Hjälper det inte mot oljudet så byt originalfläktarna mot lite tystare/effektivare alternativ när du ändå ska byta...
Finns många alternativ, kika på följande adress för tips...
http://www.kylning.com

Oljud från fläktarna betyder oftast att de är är slut i sina lagringar - byt. Ofta är det de där småfläktarna som sitter på t ex. grafikkort som tar slut. Byter du så är mitt råd att se till så att du får kullagrade fläktar, sådana kan ibland hålla hela datorns livslängd om de är av bra kvalitet.

Oljud från fläktar beror oftast på damm på vingarna som lägger sig ojämt och på det viset skapar obalans -> oljud. Ta ut datorlådan i det fria och blås på. Jag har aldrig förstört något och har jobbat 20 år i branchen.

Stoppa dock inte in blåsmunstycket i floppy etc om du har riktig tryckluft... och inte bara på flaska.

Jag tackar för era snabba svar o tips. Skall kolla upp det där medd ev nya fläktar också om ojudet kvarstår jag tar o blåser vidare.. :)

Du kan ta reda på vilka fläktar det är som låter, genom att stoppa dem med ett finger, penna eller annat lämpligt föremål. Om ljudet försvinner när du stannar en viss fläkt så har du hittat den felande fläkten. Kan ju vara flera fläktar, naturligtvis.

När du stoppar fläkten, gör det inte länge åt gången.. ett par sekunder räcker ju för att avgöra skillnaden på ljudet.

Kullagrade fläktar är självklart ett bra alternativ, kvalitetsmässigt. Däremot är glidlagrade fläktar tystare vid samma varvtal - och billigare.

Fråga gärna om jag ställt till det för dig. :p

afrika skrev:
Jag kör med dammsugaren, se till att inte "gå emot" med munstycket bara.
Jag har gjort det väldigt många gånger. Aldrig några problem.

Har oxå gjort det med dammsugaren, men dum som man var så gick jag emot med munstycket.. Det resulterade i att nätagregatet flög i luften när jag startade datorn efter jag kopplat in allt.

Daniel VR6 skrev:
Har oxå gjort det med dammsugaren, men dum som man var så gick jag emot med munstycket.. Det resulterade i att nätagregatet flög i luften när jag startade datorn efter jag kopplat in allt.

Det där måste vara maximal otur, av värsta sort. Men kan det inte vara så att du kommit åt den där eminenta 110-220V omkopplaren där bak?

-J

uncool skrev:
Det där måste vara maximal otur, av värsta sort. Men kan det inte vara så att du kommit åt den där eminenta 110-220V omkopplaren där bak?

-J

Vet faktiskt inte, men jag blev iaf j*vligt arg på mig själv ;)
Dessutom luktade det unken fis i datarummet hela dagen sen av "explotionen".

bjorn_mattsson skrev:
Jag tackar för era snabba svar o tips. Skall kolla upp det där medd ev nya fläktar också om ojudet kvarstår jag tar o blåser vidare.. :)
Ibland är det svårt att få tag på små fläktar, men de kan bytas mot lämpliga kylflänsar (kolla upp typ).De är helt tysta och har evigt liv.
Det gjorde jag på min "chipsetfläkt" i ena av mina datorer.
I det här fallet var jag tvungen att plocka ut bottenkortet också. Varning! Kylpasta är ett måste vid kylflänsbyte.
Vissa grafikkorts fläkt+kylare kan bytas till enbart kylfläns. Så är fallet med vissa Radeon grafikkort.
Det är mycket vanligt att grafikkortsfläktar dånar. Även om det är damm på småfläktar missljud leder förr eller senare till lagerfel.
Större chassifläktar kan dammsugas, ev. borstas utan problem.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto