Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rengöra glasplåtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Min svärfar lämnade över en låda med gamla glasplåtar som jag skulle vilja ta kontaktkopior av. De ser ut att vara i hyggligt skick bortsett från många fingeravtryck och en del damm. Hur ska jag rengöra dem? Om man håller dem i vinkel mot en lampa ser man att ena sidan har emulsion och den andra bara är glas. Glassidan är ju inga problem, men hur gör jag ren emulsionsidan.
Den största plåten är något mindre än 13x18 cm.

På lådan står det ILFORD H.P.3 PLATE Hypersensitive panchromatic. Backed. Ilford meter 34(grader), Ilford speed group G, Weston Meter 200.
Men jag kan inte garantera att det är plåtar av denna typ som ligger i lådan.

//Lasse

Va? Inget svar på flera minuter ;-)

Finns det inga gamla (inte nödvändigtvis) glasplåtsuvar där ute?

Jag skulle inte våga mig på att försöka rengöra emulsionssidan, utan bara blåsa bort löst damm och sedan kopiera.

Ställ frågan på photo.net i deras storformats- eller filmforum. Där finns det massor av experter.

Ljummet vatten och diskmedel brukar funka på det mesta, och misstänker att det funkar på glasplåtar ochså.Några droppar Yes diskmedel i en liter vatten bör göra susen och inte skada emulusionen.

Men börja testa på en först.

Fotograf Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Glassidan rengöres med vatten med lite ammoniak i.
Är emulsionen bara lite smutsig är det lika bra att låta det vara, blås rent bara.
Är den hårt smutsad kan du prova att putsa försiktigt med sprit, därefter gnida de rengjorda ytorna med något som kallas mattolein, en terpentinlösning. Kolla på biblioteket efter boken "Bilden räddas" av Irene Mattsson. Utgiven av Nordiska muséet, där finns mer att läsa liksom recept på mattolein. Dessutom har Nordiska muséet kunniga fotoarkivarier som säkert kan ge tips.

Tänk också på att man gjorde retusch direkt på emulsionerna förr så att du inte förväxlar retusch med smuts. :)

Jag väcker liv i den här gamla tråden. Jag har haft turen att komma över ca 150 glasplåtar som skildrar några frusna ögonblick av folk och fä i Skåne vid tiden vid förr förra sekelskiftet (1896-1902). Glasplåtarna är av typen torrplåt.

De flesta är i hyfsat skick, men på några har emulsionen släppt något från glaset. Nån som har koll på om man på något sätt kan få emulsionen att fästa på glaset igen?

Sen är det två plåtar som har sammet mot emulsionen, till skillnad mot de andra som har papper. Problemet är att tyget efterlämnar en stor mängd fibrer på emulsionen. Finns det någon möjlighet att få bort fibrerna utan att skada emulsionen? Vilka kemikalier kan tänkas fungera? Isopropylalkohol? ren bensin? Eller kommer dessa lösa emulsionen?

Tacksam för alla tips som kan ges i ämnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto