Annons

Rengöra riktigt skitigt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har börjat intressera mig för att fota med gamla konstiga objektiv på sistone. Det slog mig att jag har ett märkligt objektiv som jag inte ens vet vad det suttit på, mer än att det rimligtvis inte är en kamera. Minns inte heller var jag fått det ifrån. Plockade säkert upp det i min ungdom, kanske från nån fotoaffärs fyndlåda, på nån loppes eller gud vet var.

Det är en riktigt klump, stort, tungt. Höljet ser rostfritt ut, industriell look överlag. Nu hör det till saken att jag inte minns riktigt var jag har det heller, men jag har mina aningar. Vad jag minns är att det är riktigt smutsigt, ivf frontlinsen. Damm och skräp.

Hur gör jag för att försöka rengöra det utan att repa när jag väl grävt fram det? Funderar på att blöta med rejält med linputsvätska, låta verka en stund och sen försiktigt försöka dutta bort det värsta utan torkrörelser som första steg.

I skonsamhet skulle jag säga att rankingen är nåt i stil med:

1. Blåsa rent med blåsbälg, med glasytan nedåt så att smutsen trillar bort från ytan.

2. Placera ett torrt linspapper på ytan. Fukta lätt uppifrån med sprayflaska. Låt suga. Lyft pappret utan släp och släng det. Repetera.

När ytan är hyfsat ren kan man gå på med...

3. Tops. Vrid sakta fram ren bomullsyta hela tiden medan du dabbar. Vänd topsen och repetera. Släng och ta en ny.

Efter det kommer väl den mjuka borsten och sist putsduken, men jag gillar ingen av dem och har slutat använda dem. Större reprisk.

Använder man engångsmaterial enligt ovan så att smutsen avlägsnas och inte gnids runt så behövs heller inga starka medel. Destillerat vatten räcker utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto