Annons

Rengöra spegel/okular på FM2

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Har alldeles nyligen införskaffat mig en Nikon FM2. Är nöjd med köpet och så, men sökaren är grymt smutsig. Det stör mig rätt mycket, och det blir dessutom svårare att fokusera.
Vågar man rengöra själv? Tror att den mesta smutsen sitter på och under mattskivan/okularen eller vad den heter. Den går ju att byta, så du borde den väl gå att plocka ut och putsas eller blåsas av? Vågar man göra det själv? Isf hur?
Spegeln borde kanske egentligen bytas ut helt och hållet, den är lite repig och så men det får vänta tills jag får pengar. Jag ska nog börja med att rengöra den. Hur gör man det lättast utan att pajja den? Tops?

Tacksam för tips!
/cj

Spegeln ska du inte röra överhuvudtaget!Kanske låter lite drastiskt men risken är ganska stor att du skadar den om du överhuvudtaget rör den. Smuts i okularet och på spegeln påverkar ju som bekant inte den slutgiltiga bilden så om du kan undvika det så håll tassarna borta. Tryckluft(akta så du inte får med någon vätska om du har typen på tub.Använd helst en stor gummiblåsa, finns på Apoteket) är ett ganska enkelt sätt att få loss det värsta böset utan att pilla för mycket på grejerna.Pröva med det först, annars så rekommenderar jag dig att läsa på mycket innan du "går in".
MVH Erik Å(som rengjort en spegel med bensin och tops..)

Tack för det snabba svaret. Hittade en orange, ganska stor pipett i skåpet, funkar det att blåsa lite med den tror du? Är inte risken att man bara rör runt skiten?

Det gör som sakt ingen skillnad på negativet hur sökaren ser ut, men nu stör det med så pass mycket att jag har vissa problem att fokusera ibland. Då borde man väl nästan överväga att öppna? Vad skulle det kosta att lämna det till någon kameradoktor?

/cj

En sån där orange blåsgrej är bra. Eventuellt kan du använda en blåsborste (alltså en gummigrej liknande den oranga fast med en mjuk borste längst fram) om skiten sitter fast hårt. Är det urbytbart okular på den? Isåfall kan du göra samma sak där, blåsa bort det som går och skiten som sitter jättehårt med en blåsborste.Att lämna in den kostar ett par hundra skulle jag tro.
MVH Erik Å

Har legat och blåst och haft mig i kamerauslingen en bra stund nu, men det händer ingenting.. Något mer förslag?

Letar febrilt information om hur och om man byter okularen och öppnar upp grejerna... Ingen som kan tipsa mig om nåt? Min bror har FM3Ans instruktionsbok (wow, instruktionsbok), det kanske står där? Isf, gäller samma saker för FM2?

Tacksam för hjälp
/cj

ANNONS
Götaplatsens Foto