Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av Importerad D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en D3 som är köpt på Japanphoto (fick nyligen reda på att den är Europa importerad) för några år sen. Sensorn behöver rengöras.

Jag antar den kommer skickas till Nikon Europa för rengöring.. Hur funkar det? Vad kostar det? Kommer jag vara utan kameran i flera månader?
Kan man lämna in den någon annanstans där den som rengör tar på sig fulla ansvaret om något skulle hända?

Går det få den rengjord i Göteborg eller Sverige av auktoriserad Nikonverkstad?

Tack på förhand

Du måste skilja på importerad och importerad och om den är såld med garanti eller utan.

Har den sitt ursprung från EU (dvs importerad till EU via Nikon Europa) så skall den behandlas av generalagenten som om den är köpt inom Sverige.

Har den kommit in till EU via andra kanaler så gäller inte garantin i EU men det är inte problemet för dig eller hur!

För dig som konsument så gäller andra regler. Om du köpt din kamera som privatperson så gäller konsumentköpslagen (och givetvis de garantier som butiken ger). Vanligtvis är det ett år. Så även om kameran är importerad via den "grå" marknaden så har du i 99,99% av alla fallen gartanti trots det men då är det butiken som ombesörjer garantireparationen via sina egna kanaler, inte Nikon Svenska. Om du köpt kameran som ett företag gäller helt andra regler.

Nikons egna serviceverkstad och Lasses kameraservice (som är de enda två som är auktoriserade) lagar och servar produkter oavsett var och hur de kommit in till Sverige. Det som skiljer är alltså enbart garantifrågan och den spelar ju ingen roll i detta fall.

Nu när jag läser inlägget igen så inser jag att jag inte var helt glasklar :)

Nikon Sv och Lasses reparerar (rengör) din kamera oavsett hur och var du köpt den. Så långt var det rätt.

Om du köpt din kamera som privatperson och den är importerad via Nikon till EU så har du samma rättigheter rörande garantifrågan som om den vore köpt i Sverige.

Kommer den via den sk grå marknaden, dvs importerad till EU utanför Nikons officiella kanaler så gäller de garantivillkor som butiken gav dig vid tiden för inköpet. Jag är rätt säker på att JapanPhoto gav dig garantier men då är det de som står för garantin och inte Nikon Sv eller Nikon Europa. De kan välja att skicka kameran till Nikon Sv och betala för reparationen eller skicka den till deras eget inköpsställe. Det spelar ingen roll för dig förutom att det gissningsvis tar längre tid än om den vore svensksåld.

Egentligen är det din leverantör som står för garantin. Dvs butiken där du köpt prylarna men i Sverige har de allra flesta teknat ett avtal med importören som innebär att importören står för alla garantier. Givetvis tar importören betalt för detta men det behöver du som konsument inte bryd dig om......

Jag har själv köpt objektiv i HongKong utan garanti som Nikon Sv fixat till utan att knorra. I och för sig rörde det sig om en justering av AF tillsammans med ett hus köpt i Sverige men gluggen var tydligt märkt med Nikon USA.

...
Jag har själv köpt objektiv i HongKong utan garanti som Nikon Sv fixat till utan att knorra. I och för sig rörde det sig om en justering av AF tillsammans med ett hus köpt i Sverige men gluggen var tydligt märkt med Nikon USA.

Förut så brukade säljarna säga att nikonobjektiv har världsgaranti men kamerahusen vanlig, dvs svensk/EU.

Stämmer inte det längre?

Förut så brukade säljarna säga att nikonobjektiv har världsgaranti men kamerahusen vanlig, dvs svensk/EU.

Stämmer inte det längre?

Generellt sätt så stämmer det men det går alldeles utmärkt att köpa gluggar utan världsgaranti i tex HongKong. Däremot går det INTE att köpa ett hus med världsgaranti....

Skulle givetvis ha lagt till att de gluggar jag har köpt i HongKong har haft garanti men då endast en lokal sådan. En av dem köpte jag på plats och kunde testa ordentligt före jag åkte vidare medan den andra köpte jag per distans. Räknade kallt med att den stora summa jag sparade skulle räcka och bli över om någon reparation skulle behövas. Peppar peppar så har gluggen fungerat felfritt i ca 4 år nu så......

Men detta är väl inget garantifall? Lasses kan väl göra ren sesnorn, oavsett varifrån den kommer? Det är väl bara att betala och få det gjort?

Per.

Nu när jag läser inlägget igen så inser jag att jag inte var helt glasklar :)

Nikon Sv och Lasses reparerar (rengör) din kamera oavsett hur och var du köpt den. Så långt var det rätt.

Om du köpt din kamera som privatperson och den är importerad via Nikon till EU så har du samma rättigheter rörande garantifrågan som om den vore köpt i Sverige.

Kommer den via den sk grå marknaden, dvs importerad till EU utanför Nikons officiella kanaler så gäller de garantivillkor som butiken gav dig vid tiden för inköpet. Jag är rätt säker på att JapanPhoto gav dig garantier men då är det de som står för garantin och inte Nikon Sv eller Nikon Europa. De kan välja att skicka kameran till Nikon Sv och betala för reparationen eller skicka den till deras eget inköpsställe. Det spelar ingen roll för dig förutom att det gissningsvis tar längre tid än om den vore svensksåld.

Egentligen är det din leverantör som står för garantin. Dvs butiken där du köpt prylarna men i Sverige har de allra flesta teknat ett avtal med importören som innebär att importören står för alla garantier. Givetvis tar importören betalt för detta men det behöver du som konsument inte bryd dig om......

Tack för den mycket utförliga förklaringen :D

Menar du alltså att rengöring av sensorn är något som ingår i garantin?! Kostar det inget?.. Allts, jag är ingen sån där "NPS" eller nåt utan bara en vanlig fotograf..

Sensor-rengöring görs normalt inte som ett Garanti jobb. Det är resultatet av normalt bruk.
Därimot har jag hört att både Nikon själva och Lasses gör det som goodwill jobb till sina kunder ibland.

Nikon har tex gjort sensor-rengöringar gratis på flera mässor som jag varit på som exempel.

Stackars sate...

oj oj oj! Stackars sate... Det är lika bra att du skickar den till mig och köper dig en annan som är såld i Sverige... ;-)

Check and clean kostar c:a 250

Om man köper ett hus i sverige kan en check and clean ingå...då har du fått en check med. Annars kostar den c:a 250 sek.

Jag var på en kurs för Nikon i höstas och man sa att man håller på att kolla ifall man kan sätta upp service i Göteborg och Malmö också. Det lär vara i en tidig utredningsfas så inga beslut ännu. Så än så länge är det Nikon Sv i Solna och Lasses i stockholm som gäller.

På fotomässor brukar man kunna lämna in sin kamera för check and clean. I vår kommer det vara en mässa i Götet...

Om man köper ett hus i sverige kan en check and clean ingå...då har du fått en check med. Annars kostar den c:a 250 sek.

Jag var på en kurs för Nikon i höstas och man sa att man håller på att kolla ifall man kan sätta upp service i Göteborg och Malmö också. Det lär vara i en tidig utredningsfas så inga beslut ännu. Så än så länge är det Nikon Sv i Solna och Lasses i stockholm som gäller.

På fotomässor brukar man kunna lämna in sin kamera för check and clean. I vår kommer det vara en mässa i Götet...

Jag försökte lämna in den på mässan, men de gjorde det inte med proffsmodellerna... :(

250 kronor är ju ingenting! Dags att få den rengjord helt enkelt! :) Ska nog ringa till Lasses på måndag. :)

Tack för alla hjälpsamma svar!

Menar du alltså att rengöring av sensorn är något som ingår i garantin?! Kostar det inget?.. Allts, jag är ingen sån där "NPS" eller nåt utan bara en vanlig fotograf..

Nix. Kostar vanligtvis en slant om du inte passar på när Nikon har rengöringsservice gratis på mässorna

Objektiven har inte världsgaranti.

Köper du ett objektiv av en handlare som köpt in det via Nikon Svenska så har du världsgaranti. Känner faktiskt inte till någon handlare som säljer "vita" varor utan officiell garanti i Sverige. Kan kanske finnas en sådan men det finns butiker som säljer "grå" varor och då är det en annan sak. Tex Japanphoto

Objektiven har inte världsgaranti.

Så här skriver Nikon UK.
Nikon svenska skriver liknande.

International Warranty
This applies to conventional equipment (lenses, film based cameras, Speedlights)

• Your Nikon equipment is guaranteed against any manufacturing defects for one year from the date of purchase.
• The warranty card is issued only at the time of original purchase; it is non-transferable.
• The warranty card must be presented to the Nikon Service Facility before any repair can be made under warranty.
• Establishing the original purchase date should be made by the original consumer purchase via the sales slips, or other evidence.
• Damage caused by accident, misuse, do-it-yourself repairs, sand, grit or water is not covered by this warranty, which is only valid at a Nikon Service Centre.
• All mail or transportation costs including insurance are at the expense of the owner. All other claims of any nature are not covered*.

*Nikon will not be held liable for damages or lost profits resulting from a malfunction of our products.

ANNONS
Götaplatsens Foto