Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av kamera i Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenaker

Aktiv medlem
Hej!
Någon som vet var man kan lämna in en Canon 350D för rengöring av spegel mm. i Göteborg. Vad ligger priset på för rengöring av spegel.
Mvh. /Roger.

Orsaken till frågan.

Jag har nyligen köpt en Canon 350D och är nybörjare på systemkameror. Upptäckte idag två små fläckar på bilderna jag har tagit. Trodde att det var damm på objektivet, så jag rengjorde filtret, även linsen på objektivet men fläckarna försvann inte. Med resultat att jag försökte borsta bort damm på spegeln med borsten som jag använder till linsen. Resultatet blev att den kladdade till spegeln. När jag tittar i sökaren så kan jag inte se de två fläckarna (som ser ut som streck nu på bilderna), men där i mot dammkornen på spegeln syns i sökaren, som jag kladdade dit. Dom bör finnas på spegeln, men jag ser dom inte. Har bara ett objektiv, har inte lossat det speciellt ofta. Är alternativet att lämna in den hos någon kamerareparatör för en rengöring? När det hamnar dammkorn och skit på linsen/UV filtret då förstår jag att det syns på bilderna. Men att lite korn på spegeln skulle synas så väl trodde jag inte. Hur bör jag framöver gå tillväga för att få bort skiten på spegeln. Sedan tycker jag att det är svårt att få UV filtret rent, det blir alltid flammigt hur jag än gör. Det är ett Hoya HMC UV(0) filter.
Tacksam om någon kan komma med förslag angående det hela.
Mvh. /Roger.

Bilagor

• dammkorn2.jpg
    dammkorn2.jpg
    15.4 KB · Visningar: 1,199
Nja, jag vet inte riktigt. Det måste ju vara på sensorn som skräpet är i såna fall. Spegeln åker ju upp (sensorn sitter ju bakom) när du tar själva bilden och används inte för att skapa bilden på något sätt.

Det kan vara rätt så mycket skräp på linserna utan att det märks på bilden har jag märkt.

/Daniel

jepps det där är helt klart damm på sensorn! Prova att köpa en blåsbälj typ sådan man blåser ur skit ur öronen (finns på apoteket). Blås med den mot dammet på sensorn så skall dom nog släppa. Annars har du dessa i Mölndal (intill ELFA), som står för Canons service i västsverige! lycka till!!

Nordic RCC
Krokslätts Fabriker 16
(ingång från innergården)
431 37 Mölndal
Tel: 031 - 720 34 80
Fax: 031 - 720 34 01

Mvh, Andreas

Hur mycket brukar det kosta på ett ungefär att få sensorn rengjord.
Hur ska jag gå tillväga för att få "Hoya HMC UV(0)" filtret att inte bli flammigt när jag rengör den?
Mvh./Roger.

Det kostar 500kr, i Göteborg, var i alla fall vad jag fick höra för någon vecka sedan.

Varför betala 500kr för en rengöring när man kan göra det själv med en apoteksblåsa ? snacka om att kasta pengarna i sjön.

Kontakta Canon RCC mycket trevliga, tror det går på din garanti när kameran är så ny. (Gjorde det iaf på min 20d när den var några veckor gammal.)

Jag också helt ny och köpt en blåsbejll, tokenkelt att rengöra, så gör det själv! :)

Jag köpte en blåsbälj på apoteket 26 kr. Det fixade sig. Tack för tipsen/råden jag fick.
Mvh./Roger

ANNONS
Götaplatsens Foto