Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av mattskiva på D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

JonteL

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått lite damm/smuts på mattskivan i min D7000 och jag undrar om man enkelt kan åtgärda detta själv. Finns det någon wet swab liknande sådana som finns till sensorer eller är det bara gummiblåsa som gäller?
Vad rekommenderas?

Undvik våtrengöring av mattskivan, det kan göra skadan än värre (skivan består av en massa små prismor som är ganska känsliga). Prova istället med en väl rengjord mjuk pensel. Eller så vänjer du dig helt enkelt, lite damm är ofrånkomligt och det syns ändå inte på bilderna.

Jag provade faktiskt med en mjuk pensel för ett par veckor sedan men den tappade strån under rengöringen som fastnade på skivan. Jag fick bort en del men apotekets gummiblåsa men inte allt. Penseln slängdes direkt eftersom den uppenbarligen var av dålig kvalité. Jag ska beställa en ny snart och prova igen och även en större/bättre gummiblåsa.
Någon som har erfarenhet av luft på burk? Cyberphoto har en som dom hävdar inte spottar vätska:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1224
Blir det för kraftigt att köra tryckluft inne i kameran?

Luft på burk går mycket väl att använda, men trycket gör rengöringen lite svårkontrollerad och du har ingen direkt kontroll över var dammet hamnar. Använd med förnuft. Penslar bör tvättas med tvål och vatten samt strykas ur (pensla mot ett finkornigt sandpapper) innan användning så att det inte finns några lösa strån kvar, konstnärspenslar av lite bättre kvalitet med nylonborst rekommenderas.

OK, jag ska införskaffa en sådan pensel. Dock bildar hållaren för mattskivan en kant runt skivan vilket gör det svårt att borsta bort smutsen. Det verkar vara enkelt att lyfta ut mattskivan men jag vågar mig nog inte på det själv. Men av ren nyfikenhet:
Är det någon som har erfarenhet av att plocka ut mattskivan för rengöring?
Vad ska man tänka på?

Jag tackar er båda.
Det var någon som hade skrivit i kommentarfältet till videon att man inte skulle ha metallpincetter och att man borde ha gummihandskar på sig. Det låter förstås vettigt...
Jag kommer inte att försöka mig på att ta ut mattskivan nu men det var intressant info.

ANNONS
Götaplatsens Foto