Annons

Rengöring av okularet på 5D III - svårt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Skulle behöva rengöra min 5D III. Tänkte lämna in den, men inser att jag kan skaffa ett rengöringskit för lika mycket som det kostar att lämna in kameran en gång.

Har läst spaltkilometer om sensorrengöring, men inget om rengöring av okuläret. Är det några svårigheter förknippade med detta? Är det så att det damm man ser när man tittar genom okuläret egentligen sitter på spegeln, eller kan det sitta någon annanstans (förutom på själva glaset närmst ögat).

Vill att kameran blir ren som ny.

Tacksam för input!

(Om det är någon som vill ge sitt tips om sensorrengöring så är det förstås välkommet också, även om det finns andra trådar om det.)
 
Det första du kan göra är att skaffa en gummiblåsa.
Spegeln kanske kan ha några dammkorn men det är i första hand på sökarskivan uppåt i huset som damm samlas. Det brukar se fint ut när man försiktigt blåser rent där. Det ser ut som dammet sitter i okularet. (om det sitter i okularet så blir det inte skarpt för ögat)
Använd inte tryckluft eller tryckluftsburk.
 
Hej, ser du skräp när du tittar i sökaren så sitter det sannolikt på mattskivan. Det skräp som sitter närmast ögat i sökaren/ögonmusslan/okuläret (eller vad man vill kalla det) ser man knappast när man tittar i sökaren eftersom ögat fokuserar mycket längre fram. Att vid behov peta rent sökaren med en tops eller liknande är ganska odramatiskt.

Skräp på mattskivan har jag med varierande framgång blåst bort med bälg: Håll huset med objektivfattningen neråt och blås in i huset underifrån. Med lite tur lossnar dammet från mattskivan och ramlar ner ur huset. Med motsvarande otur blir det kvar antingen på mattskivan eller på annan plats i huset.

(Om du håller kameran över huvudet med objektivet borttaget mot någon ljuskälla som kan lysa in genom sökaren så kan du antagligen se samma skräp som du ser när du tittar i sökaren.)
 
På kameror där mattskivan är enkel att ta ut kan man göra det och så blåsa lite försiktigt på den när den är utanför kameran.
Men peta inte på den! Ytan är väldigt känslig för beröring av nästan allting.
 
Vad var det som var smutsigt? Om du verkligen menar okularet, där du har ögat så hjälper det att andas för imma och sedan köra några rena tops. Damm på spegeln lär du knappast se (ur fokus).
 
Vad var det som var smutsigt? Om du verkligen menar okularet, där du har ögat så hjälper det att andas för imma och sedan köra några rena tops. Damm på spegeln lär du knappast se (ur fokus).

Frågan var lite allmän. Har lite smuts på sensorn som syns vi högt bländartal, ibland har jag fått nån liten prick som syns när jag tittar genom okularet och så skulle det inte skada att rengöra med tops som du säger.

Nu har jag lite tips för allmän rengöring (beroende på tillfälle).
 
ANNONS