** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rengöring av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag pratade med en säljare på Scandinavian Photo om att göra rent stativ.
Jag har ett Benro med skruvfästen.
Jag ska göra rent gängorna och han berättade att man absolut inte ska göra rent med nåt oljebaserat, t.ex. diskmedel.
Han var osäker, men föreslog lacknafta på en tandborste, hm.
Sen ska gängorna smörjas in med fett,absolut inte olja.
Håller ni med om rengöringsprocessen med lacknafta, eller gör ni annorlunda?

Mvh John
 
Jag pratade med en säljare på Scandinavian Photo om att göra rent stativ.
Jag har ett Benro med skruvfästen.
Jag ska göra rent gängorna och han berättade att man absolut inte ska göra rent med nåt oljebaserat, t.ex. diskmedel.
Han var osäker, men föreslog lacknafta på en tandborste, hm.
Sen ska gängorna smörjas in med fett,absolut inte olja.
Håller ni med om rengöringsprocessen med lacknafta, eller gör ni annorlunda?

Mvh John

Du skriver inte om det är ett i kolfiber eller aluminium, nåja det borde gå med båda materielen. Varför inte bara ta duchslangen och spola gängorna , eller sitter smutsen mycket hårt i gängorna så ta tandborsten men då kanske utan något på. Lacknafta är väl också oljebaserat , jag använder det för att ta bort oljebaserad färg från händerna i bland när jag målat. Har dessvärre den egenskapen att det torkar ur. Och vad det gäller fett så finns det ju armaturfett som är silicon i och inte är oljebaserat. Vanligt fett ( Kullager o dylikt är ju baserat på olja). Om man nu vill ha något som inte kommer från olja eller silicon så finns ju animaliskt fett( Vildsvinsfett) som man använder för att få torrflugor att flyta. Det är fett så det räcker men jag vet inte om det smörjer som det ska.
 
Gitzo rekommenderar MoS-fett (molybdensulfid) har jag för mig, det används i en del motorsammanhang och finns på Biltema för en ganska liten peng. "Lika löser lika" är annars en bra start, smutsiga och feta gängor kan gärna attackeras med mer fett.

Att tvätta händerna i lacknafta är för övrigt rena giftbomben, värre än att sova med en öppen burk med lacknafta på nattduksbordet. Smör och socker (!) eller CRC handrengöring (finns också på Biltema) är betydligt snällare mot såväl hud som hjärnceller!
 
Tack för hjälpen,
jag provar att göra rent med enbart vatten först, annars provar jag nåt alkoholbaserat. Sen smörjer jag med litiumfett, som jag tror funkar bra.
Litiumfettet är dessutom vattenfast, vilket borde vara bra.

Med vänlig hälsning, John
 
Paraffinolja är annars ett smörjmedel som är lämpligt at smörja plastdetaljer med. Ogiftigt och snällt mot händerna. Silikonfett ska undvikas, det har en otrevlig förmåga att sprida sej dit det inte ska komma.
 
Jag ska göra rent gängorna och han berättade att man absolut inte ska göra rent med nåt oljebaserat, t.ex. diskmedel.
Han var osäker, men föreslog lacknafta på en tandborste, hm.

Lacknafta är oljebaserat och väldigt mycket aggressivare än diskmedel. Att tensiderna i diskmedel ofta har olja som råvara tror jag inte är något problem (det går t ex utmärkt att diska plastburkar) men vill man helt undvika petroleumprodukter är ju såpa ett alternativ.

Annars tror jag man kommer ganska långt med en fuktig mikrofiberduk. Det är imho den bästa metoden för att rengöra saker av plast.
 
ANNONS