Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring D2x + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lindskrot

Medlem
Hej alla kunniga!

jag har en begagnad Nikon D2x som har levt ett ganska hårt liv vad gäller väder och vind etc.
jag tycker att den på senaste har fått problem med skärpan och fokuseringen.

Fokusmotorn går gärna mellan ändlägena utan att hitta fokus trots bra ljusförhållanden, samt att när den väl låser fokus så blir bilderna ändå något suddiga. Det är samma fenomen med flera olika objektiv vilket osökt får mig att tro att det är kamerarelaterat.

Är det något jag kan försöka rengöra själv eller finns det något prisvärt ställe i göteborgstrakten att besöka?
skall jag rengöra kameran eller sitter problemet i objektiven?

jag har inte testat objektiven på andra kameror men det känns osannolikt att flera objektiv uppför sig likadant?

de gluggar jag använt är:
Nikon 70-200 f2.8 VRII
Nikon 27-70 f2.8
Nikon 12-24 f4.0

Vore tacksam för all hjälp! Börjar bli trött på störande ofokus i bilderna... Det är dessutom ganska lite, men dock tillräckligt för att bli irriterad!

Prova att rengöra kontakterna i fattningen på kamerahuset, gnid med en mikrofibertrasa ifall det bildats oxid där, samma på objektiven, använd bara Inte slipande medel eller kemikalier. Funkade för mej en gång, mer än så är nog svårt att göra själv, antar att sensorn inte är så smutsig då du inte skrivit nåt om det. Har du testat om det är lika på alla fokuspunkter eller lägen på väljaren för fokuspunkterna..

Annars återstår nog inte så mycket än ett läkarbesök för gamla bettan

ANNONS
Götaplatsens Foto