Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöringskit på Expert

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tja!
tänkte bra tipsa lite.

det har varit mkt snack om var man får tag på en bra blåsbälg, nu vet jag att scandinavian börjat sälja hamas blåsbälg...men idag sprang jag på ett rengöringskit från Giottos, en stor bra blåsbälg, rengöringsduk, rengöringsvätska och en borste för 149:-

kittet ser ut så här:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0002VCEOW/104-5261501-3699157?v=glance

borsten var väldigt lik en mjuk sminkborste, undrar om man kan ladda upp den med tryckluft och rengöra sensorn med? inte för ja tror jag vågar, eller?

Testa borsten på ett filter för att se om den lämnar något smuts efter sig.

japp, man kan ju alltid testa...fast jag tror den är lite för stor att köra in i kameran, så det blir nog att leta syntetpenslar på claes O istället....

men om ja ska testa, kan man tvätta borsten i tvättmedel innan för att få bort eventuella kemikalier?

Jag kommer inte ihåg om det var diskmedel eller tvållösning som rekommenderades (det var i någon av alla sensorrengöringstrådar). Tvål känns som om det är lättare att skölja bort.

Men som sagt, testa på ett (antireflexbehandlat) filter tills borten inte lämnar några spår så borde det fungera.

/Anders som är lite feg och hitills bara vågat använda blåsbälgen ...

Stene_68 skrev:
Den där som Expert har, finns den på nätet?

Ne jag hittade inte den iaf, länken är från amazon.com...Jag köpte kitet på expert i Linköping, dom hade köpt in en jäkla massa så det är säkert fler expertbutiker som har dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto