Annons

Repad sensor, Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

EnTillAxel

Avslutat medlemskap
Hej

För några veckor sedan lämnade jag in min Nikon D80 (köpt i februari i år) till Kameradoktorn i Stockholm med anledning av dammkorn som dök upp i mina bilder (vågade inte blåsa själv, ty jag var, och är, något av en nybörjare när det gäller sådant), för att se om de kunde göra något åt saken.

Fick ett trevligt bemötande av den kunniga personalen, och de fick bort dammkornen, och jag fick en putsduk på köpet, men när jag kom hem, märkte jag istället att det är en relativt stor repa på bildsensorn (Aah!). Min gissning är att de använt någon slags duk när de tog bort dammet, och att den repat sensorn.

Jag hade naturligtvis gått dit och klagat, men de har tyvärr gått i konkurs. Finns det någon garanti mot dessa saker, eller ligger ansvaret i mina händer, nu?

Bild på repan: http://img178.imageshack.us/img178/9743/repate0.jpg

Tacksam för svar!

Jag är ingen repexpert, men jag har svårt att tro att det där är en repa.

Ser mer ut som en fibertråd från någon textil.

Kalle_B skrev:
Jag är ingen repexpert, men jag har svårt att tro att det där är en repa.

Ser mer ut som en fibertråd från någon textil.

Trodde det först, men då jag lossade på gluggen, tog en titt på sensorn, och blåste, rörde den sig inte. Den har inte heller gjort det sedan jag 'fick' repan.
Men men, möjligheten att det är en fibertråd eller liknande finns ju kvar. Hoppas starkt på det, skulle kännas mycket bättre.

Är det samma "skit" på bilden med olika objektiv? Det är inte så att du fått ngt på bakre linsen på objektivet.

Har bara ett objektiv, men nej - Lossade på objektivet, öppnade spegeln, och tog en titt på sensorn. Repan/tråden känns igen från bilderna, och sitter i ett hörn av sensorn. Blåste lite mer idag, men förgäves.

Kan det vara.......?

Hej,

Kan det vara rester efter någon rengöringsvätska som torkat in?
Jag tycker nämligen inte att det ser ut som en "vanlig" repa (eller fibertråd)!

/prylnissen

Ja, torkad vätska är en ny infallsvinkel på det hela. Även den är bättre än repa, då det förmodligen 'bara' går att skicka in den till rengöring.

Hursomhelst - Vet någon på rak arm om detta täcks av Nikon-garantin, eller om det kommer att kosta mig?

Tack, igen.

Åk förbi Nikon vid Haga Norra, och prata med en servicetekniker - han kan säker se vad det är. Det brukar vara väldigt hjälpsamma där.

Hälsningar

Adam

Du vet väl att du som D80-ägare har en fri "check and clean" per år i 3års tid från Nikon ?

Annars så är det bara att ta en spattel med Eclips och rengöra själv, det tar 2 min att göra och du slipper lämna ifrån dig kameran.

/kent

Lasses kameraservice i Björknäs! Tror att dom fixar det på stubben (om det går), och det skulle förvåna mig om dom tar betalt. Dom är auktoriserad nikonservice.

Hej

För det första - Tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen all omtanke. Sitter dock på mobilt internet, så det känns inte riktigt som att jag har tålamod till att besvara alla kommentarer . Men men, många hjälpsamma tips, och roliga kommentarer har rullat in.
Är just nu på semester i Dalarna, långt bort från Nikon-auktoriserade återförsäljare, så än så länge har det inte blvit någon förbättring med problemet, men jag planerar att ta tag i det då jag kommer hem. Blir nog att jag lämnar in den någonstans, även om den är borta någon/några dagar, och att det kostar en slant - Så länge det blir fixat.

Tack, igen!

EnTillAxel skrev:
Hej

För det första - Tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen all omtanke. Sitter dock på mobilt internet, så det känns inte riktigt som att jag har tålamod till att besvara alla kommentarer . Men men, många hjälpsamma tips, och roliga kommentarer har rullat in.
Är just nu på semester i Dalarna, långt bort från Nikon-auktoriserade återförsäljare, så än så länge har det inte blvit någon förbättring med problemet, men jag planerar att ta tag i det då jag kommer hem. Blir nog att jag lämnar in den någonstans, även om den är borta någon/några dagar, och att det kostar en slant - Så länge det blir fixat.

Tack, igen!

Tips: sitter du på dyr uppkoppling; skriv svaren när du är offine. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto