Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera DIA-projektor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Jag har en diaprojektor som skulle behöva nya delar (den matar fram dåligt, en axel och dess inlagring är sliten). Någon som vet vem som gör sånt? Det är en Leica Pradovit 300.

En urmakare

En urmakare borde kunna göra jobbet.
Pappa är lite hobby-urmakare och att laga slitna axlar/lager i urverk är rätt vanlig åtgärd. Man borrar upp hålet och pressar i en ny bussning. Själv har jag lagat nån fläkt som börjat tjuta och leksaker med plast lager när man var yngre.

Jo, det borde gå. Men man behöver nog moraklocks-bussningarna i såfall, har för mig att axeln är ca 5 mm och snurrar rätt snabbt. Nylon mot nylon... urk.

Jag har en diaprojektor som skulle behöva nya delar (den matar fram dåligt, en axel och dess inlagring är sliten). Någon som vet vem som gör sånt? Det är en Leica Pradovit 300.

Jag är i samma situation, och har fått rådet att söka mig till skolornas AV-central. Ska enligt uppgift finnas en kille där som gör sådant billigt. Som det kanske framgår har jag inte kommit till skott med min fråga än.
Och det framgår ju inte heller av detta svar om någon AV-kille (eller tjej för den delen) i just dina kvarter åtar sig sådana jobb. Tycker ändå att det är ett bra tips som jag vill förmedla vidare.

Är axeln av nylon? Bussningarna jag nämnde är av mässing och axlarna i klockor brukar vara av stål. Nylonaxel mot mässingsbussning skulle nog med tiden förstöra axeln

Om det är plast mot plast skulle jag försöka få ditt ett litet kullager, sånna små som brukar sitta i radiostyrda-modellbilar.

ANNONS
Götaplatsens Foto