Annons

Repor på bakre linsen - Katastrof?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan

Jag funderar på att köpa ett vidvinkelobjektiv (Nikon 20/2.8) men problemet är att det är små repor på bakre linsen. Är detta en katastrof för bildkvaliteen? I medljus kan jag tänka mig att det inte är så farligt men försäljaren sa att det eventuellt kunde bli märkbart i starkt motljus.

På vilket sätt kommer detta påverka bilderna? Om någon har erfarenheter är jag tacksam för information.

hälsar
markus

Jag har ingen egen erfarenhet av problemet men betänk att med en kraftig vidvinkel är det mycket lätt att få med solen..eller svårt att undvika den. hur man nu ser det.

Repor på bakre linsen är inga problem. Det ska väldigt stora jack för att det ska synas.

jag har haft flera objektiv med stora repor och jack bak (blir så när man köper billigt av pressfotogafer) utan att kunna se några inverkningar på bilden. Jag visade upp ett av objektiven (en Canon EF 20-35/2,8) för Canons yrkesservice i Stockholm och de tyckte att de tre jacken i bakre linsen inte var nått att bry sig om. De sa att de sett värre som funkade utan problem.

/Magnus Fröderberg

Tack så mycket för era svar! Fotosidan är verkligen en fantastisk informationskälla när man undrar något.
Om det inte inverkar nämnvärt på bildkvaliteen så slår jag nog till och köper den. Det ska bli spännande att se vad man kan hitta på med en sån brännvidd.

hälsar
markus

Närå, ingen fara :)

Det var faktiskt priset i första läget som gjorde mig intresserad. Såvitt jag kan bedömma var det relativt lågt. Objektivet kostar 2900 (versionen utan D) men enligt vad jag har sett tycks det på andra ställen kosta ca 4500-5000.

hälsar
markus

ANNONS
Götaplatsens Foto