Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Reprofirma eller fotolabb för utställningsfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ja var på fotomässan - Älvsjömässan - och kollade fina fotografier, en fotograf som exempel som hade fotat väldigt fina naturbilder i afrika tror jag (glömt namnet, kanske finns här, nåt turkiskt?) hade meterstora förstoringar på halvmatt papper, snyggt, är lite nyfiken på några saker...
1. Vilken upplösning på kameran tror ni?
2. Var/hur skriver/förstorar man sina bilder till utställningar och vilken teknik använde sig denna fotograf och kanske andra sig av?
3. Om man nu vill göra meterstora förstoringar och rama in och sälja till folk bör de ju va ljusäkta och beständiga förutom att bildkvalitén måste va tipptopp, vilken teknik använder man då idag? Print/förstoring typ, annat? Förslag på företag, postorder, ...pris?

Crimson

Ja var på fotomässan - Älvsjömässan - och kollade fina fotografier, en fotograf som exempel som hade fotat väldigt fina naturbilder i afrika tror jag (glömt namnet, kanske finns här, nåt turkiskt?) hade meterstora förstoringar på halvmatt papper, snyggt, är lite nyfiken på några saker...
2. Var/hur skriver/förstorar man sina bilder till utställningar och vilken teknik använde sig denna fotograf och kanske andra sig av?
3. Om man nu vill göra meterstora förstoringar och rama in och sälja till folk bör de ju va ljusäkta och beständiga förutom att bildkvalitén måste va tipptopp, vilken teknik använder man då idag? Print/förstoring typ, annat? Förslag på företag, postorder, ...pris?

Kolla in www.crimson.se. Skulle tro att det är det mest anlitade företaget av oss här på FS. De kan ordna allt från canvasutskrifter till monterade traditionella förstoringar. Du har svaret på alla dina frågor på deras hemsida.

Jag kör mina bilder på ProCenter. Är supernöjd! www.procenter.se

Vad gäller de tekniska detaljerna så kan jag rekomendera att du antingen läser på aktuellt företags hemsida eller att du helt enkelt slår en signal och pratar med någon på labbet. Så här står det exempelvis på ProCenters hemsida: "Upp till 30,5×45,7 ska det vara 300 dpi, för större printar är det 254 dpi som gäller."

Upplösningen beror bl.a. på betraktningsavståndet. Går man väldigt nära stora utställningsbilder så ser dom inte så där jättebra ut. Men - tanken är ju att man ska stå längre bort och kika på hela bilden samtidigt ...
Exempel - jättestora reklamtavlor kan ha så låg upplösning som 100 dpi. Jag har själv gjort en på 3x4 meter och den trycktes i 100 dpi.

Tack alla! Jo Serkan var det, väldigt fina bilder, det matta papperet passade väldigt bra oxå.
Jo tänkte på det lite som referens, den upplösning han hade skulle gott å väl räcka för mig oxå, ...problemet är bara att jag har en 350D å han har nog lite bättre. :D Men det finns lösningar för det oxå. Men tänkte bara ha som jämförelse, kul att veta lixom.
De lösningar många hade med fotot klistrat mot glas (?) var oxå eleganta men säkert dyrare men gav oxå blänk, men för Serkans foton var det matta perfekt.

Tittade lite på Crimson, fattar inte riktigt, är det utskrifter de gör? Är inte så hemma på det här området men nu för tiden existerar inte fotografiska förstoringar på fotopapper längre va? Blir det ljusäkta å så med utskrifter?

Tror ni Serkans bilder var på matt papper eller kan man laminera matt?

Som sagt inte så hemma på sånt här, därför jag frågar, säkert självklart för många.

(Å för att förekomma har jag ingen utställning på gång ens, bara idéer inne i huvudet, ville kolla lite hur omöjligt det kan va. Dyrt lär det ju bli alla fall.)

Upplösningen är ofta mindre viktigt. Ett bra objektiv, korrekt fokuserat och med kameran på stativ eller på tillräckligt kort tid så att bilden är riktigt skarp är ofta viktigare än kamerans upplösning. Jag har gjort bilder i storlekar på 110 x 150 cm från kameror med 12 - 16 megapixlar som känns riktigt skarpa.

Det finns två tekniker idag som används för stora förstoringar. Antingen använder man vanligt färgfotopapper och exponerar den med laserljus eller med bläckstråleskrivare.

Bläckstråleskrivare har en hållbarhet på över 100 år om man använder rätt skrivare och rätt papper och sätter upp dem under glas. Färgfotopapper har en hållbarhet på 40-45 år under samma förhållanden. Bläckstråleskrivare har också fördelen att man kan välja mellan en mängd olika papper, från matta till blanka papper.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto