Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med flyg - Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Har alltid tagit mitt i rygsäk som handbagage.

Men nu har jag köpt ett 400 2,8 opjektiv och undra hur ni gör med detta.

Som ni vet kommer det jo i en aluminium väska.

Tar ni den med som handbagage?

Liggar ni den i en resväska och checka in den?

Checka ni in er foto bagage som sär bagage?

Själv fundera jag om inte jag ska ha en B&W Väska Outdoor Case Typ 68
och checka in den som resväska, men er det säkert?

Når jag resar nästa gång består min utrustning av.

2-3 Pro Dslr
4-5 opjektiv
Stativ + mono
Dator
Ja och allt tillbehör.
Ska väl gissa på 30-35kg.

Det var lite det jag undra om, er tacksom for svar.
 
Jag brukar ta allt som handbagage.
Nu har jag kanske bara en 20kg iof.
Ofta är gränsen ca7kg för handbagage men säger man att det är kamerautrustning så brukar det vara ok med mer, senast hade jag 25kg som handbagage.
 
Att resa med kamerautrustning...

Att flyga med sina dyrbara prylar är alltid lite omständigt. Beroende på uppdragets status, planerar jag grundligt VAD jag BEHÖVER ha med mig och försöker minimera utrustningen. Dels för att det är enklare att få med sig, men även med hänsyn för eventuell stöldrisk (har bl a blvit av med kamerautrustning för 230 000 under ett uppdrag i Barcelona). Du kan alltid inleda med att höra dig för hos flygbolaget (eller bolagen) beroende på vart du skall flyga och vilka du flyger med, kring deras mått på handbaggage. Oftast är det inga problem att få med sig tillräckligt med utrustning i ett godkännt handbaggage. Men, så har vi ju tillfällen där man behöver ha med sig mer. Ibland har jag rest med studioblixtar, stora telen och en rad andra prylar. Om detta är ditt scenario, om inte handbagge räcker till, så gör använder jag två metoder:

1. Använder mig av stöttsäkra aluminiumväskor modell större och checkar in som vanligt på flyget. Innan avresa ser jag till att alla försäkringar är iordning och täcker dessa prylar om de försvinner eller går i sönder.

2. Använder UPS eller Fedex och skickar prylarna i förväg, även då i aluminiumväskor och ser till att de är försäkrade. Skickar dem til hotellet där jag skall bo eller kontaktperson på plats. Föredrar denna metod, kännns faktiskt säkrare och dessutom har ju både UPS och Fedex försäkringar som är billigare än försäkring vid incheckning på flyg.

Good luck och ha en underbar resa!

N.
 
Att flyga med sina dyrbara prylar är alltid lite omständigt. Beroende på uppdragets status, planerar jag grundligt VAD jag BEHÖVER ha med mig och försöker minimera utrustningen. Dels för att det är enklare att få med sig, men även med hänsyn för eventuell stöldrisk (har bl a blvit av med kamerautrustning för 230 000 under ett uppdrag i Barcelona). Du kan alltid inleda med att höra dig för hos flygbolaget (eller bolagen) beroende på vart du skall flyga och vilka du flyger med, kring deras mått på handbaggage. Oftast är det inga problem att få med sig tillräckligt med utrustning i ett godkännt handbaggage. Men, så har vi ju tillfällen där man behöver ha med sig mer. Ibland har jag rest med studioblixtar, stora telen och en rad andra prylar. Om detta är ditt scenario, om inte handbagge räcker till, så gör använder jag två metoder:

1. Använder mig av stöttsäkra aluminiumväskor modell större och checkar in som vanligt på flyget. Innan avresa ser jag till att alla försäkringar är iordning och täcker dessa prylar om de försvinner eller går i sönder.

2. Använder UPS eller Fedex och skickar prylarna i förväg, även då i aluminiumväskor och ser till att de är försäkrade. Skickar dem til hotellet där jag skall bo eller kontaktperson på plats. Föredrar denna metod, kännns faktiskt säkrare och dessutom har ju både UPS och Fedex försäkringar som är billigare än försäkring vid incheckning på flyg.

Good luck och ha en underbar resa!

N.

Tack for du tog tid och svara, precis version 1 jag tänkte på själv.

Men version 2 er jo också bra, koster det mycket?

Jag har tänkt en ryggsäk som värnligt som handbagage och sen checkar in min 400mm i hardcase.

Studio blixter och sån ska jag inte ha med.......

Mvh
 
Tack till er alla for svar, ser utt till de skicka det i hardcases och har en klar till jobb väska med på flyget.
 
ANNONS