Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Bali och fotografera svartvitt analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, jag ska resa till Bali i november och har tänkt att då utöver min digitalare även ta med min rolleiflex och fotografera med svartvit iso 100 film. Jag kommer att flyga dit Landvetter - Köpenhamn - Singapore - Bali - och hem blir det Bali - Singapore - Frankfurt - Landvetter. Jag kommer ta med mig filmen och behöver tips på vad jag ska tänka på. Ska filmen vara i handbagaget eller i den incheckade resväskan? Hur stor är risken att den blir förstörd i röntgen? Kommer man "åka fast" om man har filmen i blypåse, dvs kommer de bli ännu envisare och jävlas för att man försöker skydda sin film mot röntgenstrålning?

Hur ska man hantera detta? Oerhört tacksam för tips och råd!
Tack!
/Danne
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Röntgen av film.

Lägg filmen i handbagaget. Lägg den i en påse om personalen vill se dem. Då går det fortare.
Filmen kommer inte att förstöras. Har rest en del och har aldrig haft problem med filmen även efter 10 stycken röntgen.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Röntgen igen.

För många år sedan testade jag med en asa3200 Film.
Hade en ståltråd runt filmen för att kolla om det på negativet fanns en rand.
Inga problem alls Så det ganska säkert.
 

PMD

Aktiv medlem
Lägg INTE filmen i incheckat bagage. Röntgenutrustningen som används för att lysa igenom de väskorna kan vara betydligt kraftigare än utrustningen som används för handbagage.

Dessutom är risken att bli av med filmen större om den ligger i incheckat bagage än om den ligger i handbagaget.
 
ANNONS