Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Island

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosse

Avslutat medlemskap
Någon som varit till island och vill dela med sig av lite res och fototips/ställen?
Min budget är snäv och tanken är att hyra bil och campa
Främst på sydöstra kusten. Läste att det finns mkt restriktioner kring hur och var man får slå läger men efter ett otal sökningar på nätet där det verkar finnas minst två läger om vad som gäller så blir jag inte mkt klokare.
Finns ca 200 campingplatser på ön men många är tydligen stängda på vintern. Men någon här kanske vet mer..
Förutom kustremsan jag pratar om, vilka ställen får man absolut inte missa? Kirkjufell vet jag, den trippen är spikad.
Övriga bra tips är välkomna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tingvalla - heter det väl. Platsen för världens äldsta riksdag. En markant bergvägg och trevliga primenadomrpden.

Geysir - heta källor som sprutar vatten är effektfullt.

Blå lagunen. Jag tycker inte att badet lever upp till förväntningarna men omgivningen är spännande. Mossklädda kantiga stenar i oändlighet. Men man får bara gå på stigar och vägar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Thrihnukagigur var spännande att åka ned i. Dyra 15 minuter när jag var där men nära till Reykjavik. Önskar jag haft ett ministativ med mig. Öppnar för säsongen den 10:e maj. På hemsidan ser det ut som man förlängt de 15 minuterna till 40 minuter.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Thrihnukagigur var spännande att åka ned i. Dyra 15 minuter när jag var där men nära till Reykjavik. Önskar jag haft ett ministativ med mig. Öppnar för säsongen den 10:e maj. På hemsidan ser det ut som man förlängt de 15 minuterna till 40 minuter.
Såg ju riktigt häftigt ut!! Säkert nåt man kmr ihåg resten av livet.
44000 isk kostar det. Låter som en halv förmögenhet! Får köra en liten valutagoogling..
Tack!
 

t595sp

Aktiv medlem
Kul med resa till Island. Blir man ju sugen på att åka igen (har varit där 5 gånger hittills)

Det stora vattenfallet heter Gullfoss. Första gången jag var där var det bara en liten smal stig ner till fallet. Senaste gången hade det kommit till en presentshop och spångad gångväg mest hela vägen ner till fallet.

Åker du efter sydkusten österut så finns det ett antal vattenfall att titta på. Sejalandsfoss, Skogafoss, Svartifoss (som ligger i Skaftafells nationalpark). Ett övergivet plan på stranden i Sólheimasandur. Fågelskyddsområde med en fyr på en hög klippa i närheten av Vik som heter Dyrholaey. Missa inte heller glaciärsjön Jökulsarlon och Diamond Beach alldeles i närheten där is från glaciären lägger sig på den svarta stranden.

Alla dessa platser är lätta att ta sig till. Svartifoss tar ca en timmes promenad att nå.

För min egen del gillar jag norra Island och speciellt området kring Myvatn. Där finns mycket att se på en relativt liten yta.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min första tur till Island fick jag skjuts av tre personer som jag mött i Reykjaviks kyrka. Det blev gyllene cirkeln fast utan en massa turister, Gejsyr, Thingvellir, Gullfoss.


Därefter tog jag buss och terrängbuss till Þórsmörk. En mycket vacker plats. Dagen därpå klättrade jag upp på Eyjafjallajökull och förstörde kängorna i värmen uppe på vulkanen. Jag ser nu på hemsidan att man kunde bada i het källa. Den missade jag. Öppnar förste maj. Hit tar man sig inte med egen vanlig bil.

Min andra tur till Island tog jag till Myvatn.

Om jag skulle återbesöka Island och dess södra del skulle jag vilja se DC3:an och Skogafoss.


Ps. Du får inte ta med dig T-röd eller gasol till Island via flyg. Att köpa T-röd på Island kostar några hundralappar.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Kul med resa till Island. Blir man ju sugen på att åka igen (har varit där 5 gånger hittills)

Det stora vattenfallet heter Gullfoss. Första gången jag var där var det bara en liten smal stig ner till fallet. Senaste gången hade det kommit till en presentshop och spångad gångväg mest hela vägen ner till fallet.

Åker du efter sydkusten österut så finns det ett antal vattenfall att titta på. Sejalandsfoss, Skogafoss, Svartifoss (som ligger i Skaftafells nationalpark). Ett övergivet plan på stranden i Sólheimasandur. Fågelskyddsområde med en fyr på en hög klippa i närheten av Vik som heter Dyrholaey. Missa inte heller glaciärsjön Jökulsarlon och Diamond Beach alldeles i närheten där is från glaciären lägger sig på den svarta stranden.

Alla dessa platser är lätta att ta sig till. Svartifoss tar ca en timmes promenad att nå.

För min egen del gillar jag norra Island och speciellt området kring Myvatn. Där finns mycket att se på en relativt liten yta.
Hoppsan, 5 gånger!? inte illa, kan tro att man får blodad tand efter första resan.
Ok,Gullfoss, ja det exploateras en del där har jag förstått. Men är det värt avstickaren dit om jag nu egentligen ska hålla mig längs söderkusten? Kanske svårt att svara på iofs..:)

Bra tips! ..DC3an är spikad. Diamond Beach, bra! noteras!

Ja norra delarna får nog bli nästa sväng när temperaturen är lite varmare förhoppningsvis.
Tack för bra tips!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Sydvästra sidan hittar du bl.a:
Kirkjufell
Budir Black Church
Arnarstapi
Londrangar

Reykjavik:
Statyn "The Sun Voyager"

Södra sidan:
Bruarfoss
Vík
Jökulsarlon
Svartifoss
Fjaðrárgljúfur
Vatnajökull Ice Caves
Hvannadalshnjúkur
Skógafoss
Sólheimasandur
Reynisfjara
Gljufrafoss
Seljalandsfoss
Dyrholaéy
Gullfoss

Östra sidan:
Stokksnes

Finns betydligt mer ställen, men dessa är ställen som jag personligen har besökt och kan rekommendera.
Härligt Philip!!
Tack!!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Min första tur till Island fick jag skjuts av tre personer som jag mött i Reykjaviks kyrka. Det blev gyllene cirkeln fast utan en massa turister, Gejsyr, Thingvellir, Gullfoss.


Därefter tog jag buss och terrängbuss till Þórsmörk. En mycket vacker plats. Dagen därpå klättrade jag upp på Eyjafjallajökull och förstörde kängorna i värmen uppe på vulkanen. Jag ser nu på hemsidan att man kunde bada i het källa. Den missade jag. Öppnar förste maj. Hit tar man sig inte med egen vanlig bil.

Min andra tur till Island tog jag till Myvatn.

Om jag skulle återbesöka Island och dess södra del skulle jag vilja se DC3:an och Skogafoss.


Ps. Du får inte ta med dig T-röd eller gasol till Island via flyg. Att köpa T-röd på Island kostar några hundralappar.
Spännande! Ja turisterna kan man vara utan :)
T-röd från island, noterat.
Det får nog bli fler turer för min del verkar det som, många ställen att se och uppleva.
Tack!
 

Citrin

Aktiv medlem
Vilken tid på året ska du åka? Tänk på att vintersäsongen är lång och att många mindre vägar är avstängda med bom för trafik på grund av snö och is. Man kan i regel åka in på dessa vägar ändå men man gör det på egen risk. Eventuell räddningsaktion får man bekosta själv.

Vädret växlar snabbt och det blåser mycket. Fotografens viktigaste utrustning är bra kläder (mitt eviga mantra).

En bra hemsida för aktuell vägkondition är www.road.is

Finns även en mycket bra och informativ bok som kort och gott heter Iceland. Utgiven av Lonely Planet. Rekommenderas starkt. Turistinformationen i Reykjavik är mycket hjälpsamma.

112 Iceland heter en app att ladda ner som kan vara bra i en nödsituation. Räddningsverket för löpande information om vilka stationer du senast har passerat så även om batteriet i telefonen tar slut går det ändå att lokalisera dig.

Lycka till!
/Erik
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vilken tid på året ska du åka? Tänk på att vintersäsongen är lång och att många mindre vägar är avstängda med bom för trafik på grund av snö och is. Man kan i regel åka in på dessa vägar ändå men man gör det på egen risk. Eventuell räddningsaktion får man bekosta själv.

Vädret växlar snabbt och det blåser mycket. Fotografens viktigaste utrustning är bra kläder (mitt eviga mantra).

En bra hemsida för aktuell vägkondition är www.road.is

Finns även en mycket bra och informativ bok som kort och gott heter Iceland. Utgiven av Lonely Planet. Rekommenderas starkt. Turistinformationen i Reykjavik är mycket hjälpsamma.

112 Iceland heter en app att ladda ner som kan vara bra i en nödsituation. Räddningsverket för löpande information om vilka stationer du senast har passerat så även om batteriet i telefonen tar slut går det ändå att lokalisera dig.

Lycka till!
/Erik
Tack för bra tips och en jättebra länk!!
var snabbt in och tittade på webbkameror över vägarna och det ser ju onekligen lite vintrigt ut :)
Resan går om ca 1 månad räknar kallt att det fortfarande är vinter då.
Vill ju gärna fånga ett vintrigt island.

Är själv uppvuxen i Kiruna så jag förstår vad väderomslag kan innebära. Man ska ha respekt och varma kläder. Bilen kommer nog att stå max 2 stenkast bort så det alltid finns en tillflyktsort om det blir allt för busigt väder.
I mina hemtrakter kunde man ju alltid gräva ner sig i snön om det behövdes men island verkar inte vara så snörikt så den möjligheten finns.
Lager på lager och en stor dunjacka på det, regnjacka och xtrakläder i ryggan.

Bra tips om appen, den ska jag ladda ner!
Man kanske får hålla sig på stora vägen för att inte riskera att bli strandsatt ute i vildmarken helt enkelt.
Även om man tycker att man är van vid riktiga vintrar så är det svårt att föreställa sig hur klimatet där är.

Tack för värdefulla tips!
 

acke

Avslutat medlemskap
Landmannalaugar är en riktig höjdare på Island. Färggrannare bergslandskap får man leta efter - det är som att vara på en annan planet. Dock bara tillgängligt på sommaren, men det kan ju rekommenderas till din nästa resa.

Valskådningen i Husavik uppe i norr är också i absolut världsklass. Säsongen börjar dock först i mars, vill jag minnas.

Svartifoss på sydkusten brukar vara superfint på vintern, när stora istappar samsas med de svarta basaltpelarna. Det är knappt en halvtimmes promenad från Skaftafell. Inte särskilt ansträngande, men ta gärna med broddar till skorna . Kolla i förväg så att vandringsleden är öppen.

Om du tröttnar på turisthorderna vid Jökulsarlon så kan du göra en avstickare till Breidarlon några kilometer längre västerut. Där är det garanterat lugnare. Vet dock inte om vägen är farbar vintertid...

Den svarta stranden Reynisfjara och de berömda klippformationerna Reynisdrangar vid Vik är också värda en avstickare.

Blå Lagunen skulle jag däremot skippa - det är en turistfälla att stora mått. Ej prisvärt. Man kan bada varmt i minsta lilla håla på Island. Jag vill minnas att ön har cirka 300 offentliga utomhuspooler med tillhörande hotpots (38-40 grader).
Om man absolut vill bada i en stor anläggning så är Jardbodin i Myvatn trevligare och billigare än Blå lagunen: https://myvatnnaturebaths.is/
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Stokksnes nära Höfn på sydöstra kusten är en fotografisk pärla i morgon- och kvällsljus. Här finns breda stränder av kolsvart lavasand och det pittoreska berget Vestrahorn som bildar fond. Var beredd på att betala en slant i inträde, eftersom det är privat mark. En skaplig vidvinkel behövs om du vill få hela berget i bild.

"Golden circle" med Gullfoss, Thingvellir och Strokkur är fina sevärdheter naturligtvis, men ändå inget jag rekommenderar om man vill fotografera i lugn och ro. Det kryllar av turister på dessa ställen, eftersom det är den standardiserade dagsutflykten från Reykjavik.

Om du har planer på drönarfoto så kan jag upplysa om att det sitter förbudsskyltar vid nästan alla stora turistattraktioner. Turismen på Island har mångdubblats de senaste åren, med allt vad det innebär...

Ett sista tips: Ta med gummistövlar om du har tänkt fota vid stränder (t.ex. Diamond Beach eller Reynisfjara).
 
Senast ändrad:

lassetjus

Medlem
Kapar tråden lite i hopp om att någon har tips om platser i Sprengisandur. Väg F26 går i den sydöstra delen av Island från (väg 1) över höglandet norrut mot Myvatn i nordost. Det är alltså höglandsdelen väster om Vattnajökull National Park det handlar om.

Vänliga hälsningar
Lars
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Landmannalaugar är en riktig höjdare på Island. Färggrannare bergslandskap får man leta efter - det är som att vara på en annan planet. Dock bara tillgängligt på sommaren, men det kan ju rekommenderas till din nästa resa.

-Verkligen ett häftigt ställe. här kan man nog komma hem med några skapliga bilder. Lägger på minnet till nästkommande resa.


Valskådningen i Husavik uppe i norr är också i absolut världsklass. Säsongen börjar dock först i mars, vill jag minnas.

-Ok, sparas till nästa gång..

Svartifoss på sydkusten brukar vara superfint på vintern, när stora istappar samsas med de svarta basaltpelarna. Det är knappt en halvtimmes promenad från Skaftafell. Inte särskilt ansträngande, men ta gärna med broddar till skorna . Kolla i förväg så att vandringsleden är öppen.

-Toppen! Då blir det ett par nätter där på campingen.

Om du tröttnar på turisthorderna vid Jökulsarlon så kan du göra en avstickare till Breidarlon några kilometer längre västerut. Där är det garanterat lugnare. Vet dock inte om vägen är farbar vintertid...

Den svarta stranden Reynisfjara och de berömda klippformationerna Reynisdrangar vid Vik är också värda en avstickare.

-Spikad!!

Blå Lagunen skulle jag däremot skippa - det är en turistfälla att stora mått. Ej prisvärt. Man kan bada varmt i minsta lilla håla på Island. Jag vill minnas att ön har cirka 300 offentliga utomhuspooler med tillhörande hotpots (38-40 grader).
Om man absolut vill bada i en stor anläggning så är Jardbodin i Myvatn trevligare och billigare än Blå lagunen: https://myvatnnaturebaths.is/

-Då hoppar jag den denna gång tror jag. Kanske ett ställe att ta med sig familjen på framöver ist.
-------------------------------
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Stokksnes nära Höfn på sydöstra kusten är en fotografisk pärla i morgon- och kvällsljus. Här finns breda stränder av kolsvart lavasand och det pittoreska berget Vestrahorn som bildar fond. Var beredd på att betala en slant i inträde, eftersom det är privat mark. En skaplig vidvinkel behövs om du vill få hela berget i bild.

"Golden circle" med Gullfoss, Thingvellir och Strokkur är fina sevärdheter naturligtvis, men ändå inget jag rekommenderar om man vill fotografera i lugn och ro. Det kryllar av turister på dessa ställen, eftersom det är den standardiserade dagsutflykten från Reykjavik.

Om du har planer på drönarfoto så kan jag upplysa om att det sitter förbudsskyltar vid nästan alla stora turistattraktioner. Turismen på Island har mångdubblats de senaste åren, med allt vad det innebär...

Ett sista tips: Ta med gummistövlar om du har tänkt fota vid stränder (t.ex. Diamond Beach eller Reynisfjara).
Stokksnes nära Höfn på sydöstra kusten är en fotografisk pärla i morgon- och kvällsljus. Här finns breda stränder av kolsvart lavasand och det pittoreska berget Vestrahorn som bildar fond. Var beredd på att betala en slant i inträde, eftersom det är privat mark. En skaplig vidvinkel behövs om du vill få hela berget i bild.

-Det är spikat. Ok ,får ta med lite inträdespengar.
Det vidaste jag har är 24mm( på fullformat) men kommer att stitcha panorama där det behövs.

Kommer att försöka undvika turishordarna så mkt som möjligt :)
Har nog ingen plats över för gummistövlar men halvhöga vattentäta goretex kängor får nog räcka denna gång.

Jättebra tips Acke! Tackar!!
 
ANNONS