Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Thailand, vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag får hålla med där. Jag skulle absolut inte lita på att direktiv och löften uppifrån åt vare sig ena eller andra hållet gäller i verkligheten.

Det skulle förvåna mig om de sa att du fick ta med dig ett stativ på flyget, men det skulle förvåna mig lika mycket om du, när du väl står i säkerhetskontrollen, inte får ha med dig det. en det kan också vara precis tvärt om.

Låter inte som om jag borde ha mitt stativ med handbagaget. Frågan är bara hur mycket "stryk" det tål om jag har det i min incheckade ryggsäck??

Nu måste jag bara bestämma mig för vilka objektiv jag ska ta med. Mitt 24-70 och min 105:a ska med (tror jag) men frågan är om jag har mer nytta av mitt 70-200, beslutsångest...

Låter inte som om jag borde ha mitt stativ med handbagaget. Frågan är bara hur mycket "stryk" det tål om jag har det i min incheckade ryggsäck??

Nu måste jag bara bestämma mig för vilka objektiv jag ska ta med. Mitt 24-70 och min 105:a ska med (tror jag) men frågan är om jag har mer nytta av mitt 70-200, beslutsångest...

Tycker du borde ta det i de incheckade bagaget (om du inte e värd att checka in det efteråt). Annars ta av huvudet så är stativet inte lika känslig för stötar.

Thailand

Läs gärna min tråd om samma ämne men för 2-3 år sedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=73127

Angående vilka objektiv, du har mer användning för vildvinkel vs teleobjektiv.

Det inte helt fel med 24-70/2.8, 50mm f/1.4G som finns i din "Fotoväska".

Själv hade jag 11-16, 28-75 och 70-210. Vad jag använde mest (90%) var 28-75 och på 2:a plats 11-16. 70-210 användes kanske vid 2-3% av fotona. På 2 veckor blev det ung 2.800 foton som efter mycket vånda reducerades till 400. dessutom hade jag en blixt och ett bordsstativ med mig. Blixten använde jag aldrig, använde den inbyggda, bordsstativet mycket sporadiskt, enstaka bilder.

efter att ha rest en del de senaste åren och upplevt de märkligaste förluster ur (låsta) väskor vill jag aldrig nånsin rekommendera någon att checka in sånt man inte vill bli av med. Försäkringsbolagen ersätter mig veterligen aldrig "stöldbegärlig" egendom ur resväskor. Dessutom är det svårt att bevisa nåt när du väl är uppe på hotellet och upptäcker att nåt saknas.

Ett stativ är hyfsat lätt att ersätta men kameran, objektiv och laddare har jag i handbagaget. Varannan gång frågar säkerhetsfolket "är du professionell?" och emellanåt testar de med bombdetektorer eller kollar in grejerna lite noggrannare. Men aldrig direkt några problem att ta med ombord handbagaget.

efter att ha rest en del de senaste åren och upplevt de märkligaste förluster ur (låsta) väskor vill jag aldrig nånsin rekommendera någon att checka in sånt man inte vill bli av med. Försäkringsbolagen ersätter mig veterligen aldrig "stöldbegärlig" egendom ur resväskor. Dessutom är det svårt att bevisa nåt när du väl är uppe på hotellet och upptäcker att nåt saknas.

Ett stativ är hyfsat lätt att ersätta men kameran, objektiv och laddare har jag i handbagaget. Varannan gång frågar säkerhetsfolket "är du professionell?" och emellanåt testar de med bombdetektorer eller kollar in grejerna lite noggrannare. Men aldrig direkt några problem att ta med ombord handbagaget.

Var till Egypten i januari 2010, en resa på Nilen. När vi åkte hem hade jag plockat in kamera och två objektiv plus en mockajacka i handbagaget. Blev lite för mycket för vågen. Talade då om att jag hade min kamera i väskan. Ta ur den då - utan kamera, objektiv och jacka var det inga problem. Verkar som om du kan ta kameran "utanför" ordinarie bagage.

Har läst i ett forum här på Fotosidan att flygbolagen inte vill att man checkar in fotoutrustning pga stöldrisken och hellre ser mellan fingrarna angående övervikt. Kanske inte är så kul att få en polisanmälan på sig angående stöldbegärliga prylar. Kan i vilket fall vara lönt att leta i trådarna här på Fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto