Annons

Reser till Skottland, tips på optik

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
Åker nästa fredag till Skottland med mor och far.

Jag har länge gått i tankarna att skaffa ny optik till min 350d. Det jag har nu är kitzoomen och ett 50/1,8 II.

Köper inte objektivet enbart för resan självklart. Men det vore trevligt om det lämpade sig för ändamålet.

Har kikat på en ny normalzoom. Sigma/Tamron verkar attraktivt. Eller skulle ni lagt alla pengar på ett ordentligt 70-200? Kanske t.o.m fast optik?

Ge mig förslag!

Tack på förhand

50-millimetersobjektivet är ju utmärkt för porträtt, men går givetvis att använda för landskap, men det kan ju va en aning långt. Skottland erbjuder ju storslagna landskap och ett vidvinkelobjektiv är mycket passande. Jag fotade i Skottland med ett 10-22mm och ett 17-50mm och tyckte det var en utmärkt kombination. Om du använder den vidaste vinkel på ditt kitobjektiv kan du få riktigt fina 'breda' landskapsbilder, det är ju en smaksak om du behöver mindre än 17mm.

Kolla gärna mina Skottlandsbilder, bild nr. 13 och 14 tog jag med 10-22 mm-objektivet, övriga med mitt 17-50mm objektiv. kameran har liksom din en beskärningsfaktor på 1.6x.

Glöm inte ett stativ, Skottland är mörkt och blåsigt!

http://cceder.com/scotland_index.html

Senast ändrad:
Tack för informationen Chris!

Det får bli ett Sigma 18-50/2,8. Riktigt fina bilder du hade där! Tror inte jag har behov av brännvidder under 18mm

Kul att du gillar bilderna! Det låter som ett bra val med Sigmaobjektivet. Jag har ett Tamron 17-50mm f/2.8 och är mycket nöjd med det - du kan ju kika på det också - kostar ungefär som sigmaobjektivet. Det finns ju även ett ganska nytt Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, som är någon tusenlapp billigare än de två ovannämda objektiven. Hoppas du får en fantastisk tid i Skottland!

ANNONS
Götaplatsens Foto