Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reservbatterier till 10D? Canon BP-511-H?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Tjoho!
Nu är det så att jag har en 10D men bara ett batteri. Har funderat på att skaffa ett nytt (att ha i fickan som backup) och såg detta

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2830

Är detta ett originalbatteri? Det bör då alltså inte vara något problem att använda det i min 10D samt ladda den i samma laddare?

Funderade på att skaffa ett batterigrepp först men tycker det skulle bli för klumpigt + att det är pengar jag hellre lägger på optik.

Tacksam för de svar jag får!

Det bör alltså inte vara något som helst problem med min originalladdare/kamera? *Vill bara vara säker*

ThomasT skrev:
Det bör alltså inte vara något som helst problem med min originalladdare/kamera? *Vill bara vara säker*

Jag har köpt tre batterier (och CF-kort) från Zebra och det fungerar hur bra som helst. Du kan lugnt köpa från dem och njuta av alla pengar du sparar - Canons batterpriser är ju rena rånet.

Det finns massor med trådar där folk tycker till om Zebramedias batterier, och jag har bara läst positivt om dem. Jag har själv köpt ett BP-511 av dem och är helnöjd.

PN

På e-bay har du (troligen samma batterier) för 75 Kr styck. Portot brukar bli under femtilappen och du har dom inom en vecka.... Bara ett litet tips.

Exempel

Har använt åtskilliga från e-bay utan minsta problem.

Det var inte så stor prisskillnad, ska bara beställa ett batteri. Tack för hjälpen! Nu är det beställt från zebra media.

En fråga till om batterierierna (original och pirat):

Ska man ladda ur dem helt innan man sätter dem på laddning igen? Förlorar de effekt om de har kvar batteritid och man laddar dem ändå?

ThomasT skrev:
En fråga till om batterierierna (original och pirat):

Ska man ladda ur dem helt innan man sätter dem på laddning igen? Förlorar de effekt om de har kvar batteritid och man laddar dem ändå?

Nej, denna typ av batterier har ingen s k "minneseffekt" så du kan lugnt ladda dem även om de inte är helt tomma.

mvh
Patrik

gameburg skrev:
Nej, denna typ av batterier har ingen s k "minneseffekt" så du kan lugnt ladda dem även om de inte är helt tomma.

mvh
Patrik

Fast varje laddning sliter lika mycket på batteriet vare sig det är tomt eller halvfullt enligt vissa tillverkare och experter. Alltså får man ut mer tid ur batteriet genom att tömma det. Tömma är väl en sanning med modifikation IOFS. Kretsarna i batteriet stänger av innan det är helt tomt då det tydligen inte mår bra av att tömmas helt. Å andra sidan är icke originalbatterier så pass billiga att man väl inte behöver oja sig för livslängden så mycket som med original.

Jag har fyra bp-511 från Zebramedia som funkar perfekt trots att de två äldsta är två år gamla och rätt mycket använda. Däremot har två av tre Canon original avlidit. Att det tredje fortfarande funkar beror nog på att det är två veckor gammalt och följde med Pro-1:an jag köpte då...

fjalstal skrev:
Fast varje laddning sliter lika mycket på batteriet vare sig det är tomt eller halvfullt enligt vissa tillverkare och experter. Alltså får man ut mer tid ur batteriet genom att tömma det. Tömma är väl en sanning med modifikation IOFS. Kretsarna i batteriet stänger av innan det är helt tomt då det tydligen inte mår bra av att tömmas helt. Å andra sidan är icke originalbatterier så pass billiga att man väl inte behöver oja sig för livslängden så mycket som med original.

Jag har fyra bp-511 från Zebramedia som funkar perfekt trots att de två äldsta är två år gamla och rätt mycket använda. Däremot har två av tre Canon original avlidit. Att det tredje fortfarande funkar beror nog på att det är två veckor gammalt och följde med Pro-1:an jag köpte då...

Så sant, helt klart bättre att köra ur batterierna och utnyttja dem helt. Batterierna förstörs dock inte vid "för tidig" laddning.

mvh
Patrik

Det som bör tänkas på är att även om batteriet i sig inte har någon minneseffekt så kan mätkretsen ha det. Jag har råkat ut för detta på både min laptop och mobiltelefon i olika omgångar. Det kan altså vara bra att "tömma" batteriet innan i.a.f. var 30e uppladdning eller liknande.

Fast varje laddning sliter lika mycket på batteriet vare sig det är tomt eller halvfullt enligt vissa tillverkare och experter.
Har du några länkar om det, vore intressant att kolla. Det jag har läst tidigare har indikerat på att en partiell laddning sliter mindre än en full laddning och således kan ett batteri klara 1000 fulla laddninger eller kanske 2-3 tusen partiella.

Damocles skrev:
Har du några länkar om det, vore intressant att kolla. Det jag har läst tidigare har indikerat på att en partiell laddning sliter mindre än en full laddning och således kan ett batteri klara 1000 fulla laddninger eller kanske 2-3 tusen partiella.

Förutom Canon som anser så så har jag läst det på ett par andra ställen. Jag ska försöka hitta dom igen. Vad Canon tycker är väl inte så intressant iofs då dom inte litar mer på sina egna batterier än att dom börjar tjafsa när ett krånglande batteri är mer än ca tre månader. Om detta gäller alla kunder vet jag inte men det gällde då för mig...

tänkte snabbt bara nämna att jag har köpt två av dessa batterier av zebramedia och jag är mycket nöjd.

Dave

ANNONS