Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reservdelar till 1DX classic och kan man göra det själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

morgan_klang

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en billig 1DX men många har följande gemensamt, nämligen att "gummi-lockorna" ofta gått sönder (bifogad bild exempel).
Jag har försökt googla runt överallt i Europa/Amazon odyl men hittar inte var man kan köpa varken 3rd party eller original delar.... så vet någon vart man ska vända sig?
Har någon bytt ut dessa själv någon gång, är det straight forward bara dra ut dom gamla + sätta in dom nya, eller är ska det limmas och annat strul?
crac.jpg
 

andreas89

Aktiv medlem
Jag har fått bra respons från Canon själva i liknande ärenden. En serviceavgift på 200kr eller så brukar man få hosta upp utöver priset för delarna men det tycker jag det är värt för att få originaldelar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kolla med Canon RCC i Mölndal. Antingen kan de sälja eller leda dig vidare till de som lagerför reservdelarna. Visserligen ör kameran gammal, men gummiluckorna är nog samma för Mark II.

Ett billigare alternativ som gör samma tätningsjobb är silvertejp :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Yes... du läser mina tankar, jag tänkte att jag kanske bara skulle använda stark + svart gaffer tejp.
Jag vill ju enbart att det ska funka, för om det ser bra ut eller inte är ju mindre viktigt med så gamla kameror :)
Lite silvertejp på en gammal trotjänare är ju dessutom nästan snyggt! Då syns det att den är använd
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Yes... du läser mina tankar, jag tänkte att jag kanske bara skulle använda stark + svart gaffer tejp.
Jag vill ju enbart att det ska funka, för om det ser bra ut eller inte är ju mindre viktigt med så gamla kameror :)
PS.
Kul när orden ändras. Gaffer heter gaffer för att de brukade använda tejp av märket Gaffa, har jag lärt mig. Så det heter gaffa-tejp. 😀
 

morgan_klang

Aktiv medlem
Kul när orden ändras. Gaffer heter gaffer för att de brukade använda tejp av märket Gaffa, har jag lärt mig. Så det heter gaffa-tejp. 😀
När jag jobbade som scenarbetare i Sverige kallade vi det för Gaffa Tejp, men när jag bodde i England kallar dom samma sak för Gaffer Tape eller Gaff Tape.
Så det beror nog på sammanhanget verkar det som.
 

danordgren

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en billig 1DX men många har följande gemensamt, nämligen att "gummi-lockorna" ofta gått sönder (bifogad bild exempel).
Jag har försökt googla runt överallt i Europa/Amazon odyl men hittar inte var man kan köpa varken 3rd party eller original delar.... så vet någon vart man ska vända sig?
Har någon bytt ut dessa själv någon gång, är det straight forward bara dra ut dom gamla + sätta in dom nya, eller är ska det limmas och annat strul?
Visa bilaga 173661
Jag har en skrotad 1dX mkII, om luckan är samma på mkI och den går att få lös kan du få den mot portokostnad.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag jobbade som scenarbetare i Sverige kallade vi det för Gaffa Tejp, men när jag bodde i England kallar dom samma sak för Gaffer Tape eller Gaff Tape.
Så det beror nog på sammanhanget verkar det som.
ska kan nörda ner sig på tejp så finns det två olika sorters vävtejp att hålla reda på. Den ena är sitter som berget, men lämnar rester efter sig. Den andra är gjord för att inte lämna rester efter sig. Den senare avvänds mycket för scen- och videoproduktion.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Ber om ursäkt över trådkapningen, men även jag köpte en 1dx, och undrar om Canon servar denna modell, byter slutare m.m?

Min har bara gått ca 110 000 och verkar fungera fint, men det känns ändå bra att veta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det är tvärtom. Tejpsorten har namn efter yrket.

Gaffatejp och silvertejp (duct tape på engelska) är inte heller samma tejpsort.
Tänk vad en liten gummilucka kan spinna en hel väv av en enda tråd.

Ja, jag var tydligen felinformerad om ordets ursprung.
Gaffer härstammar ur godfather, och är helt enkelt bossen. Inom scenabete ska han vara "Old man on set" eller "chief lighting technician".

 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte mina 1DX inom armlängds avstånd just nu, men luckorna på 1DX och 1DX Mark II är i alla fall ganska lika. De brukar dock har utformningar som passar till kontakterna de skyddar på insidan, och de kontakterna är inte lika under alla luckorna.
Hur man byter vet jag inte. Mina luckor sitter kvar än.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Skulle ju inte rekommendera silvertejp till något som ska vara bestående. Tejpen är ju till för tillfälliga fastsättningar av t.ex kablar på ett scengolv. Men klistret är inte åldersbeständigt utan torkar och lämnar fula fläckar medan väven lossnar, om tejpen inre tas bort i tid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
ett alternativ är såklart att skaffa en wifi-modul att sätta där luckan saknas. att just den luckan är borta beror helt säkert på att föregående ägare hade wifi-modul. Då är det lätt att just den luckan trillar av då den sitter säkrad med bara en tunn gummisträng.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Ber om ursäkt över trådkapningen, men även jag köpte en 1dx, och undrar om Canon servar denna modell, byter slutare m.m?

Min har bara gått ca 110 000 och verkar fungera fint, men det känns ändå bra att veta.
Slutaren i 1D X är rate:ad för 400,000 så om du mot förmodan skulle få problem med slutaren så tidigt som 400,000 kommer det förmodligen ha gått såpass lång tid att det blir billigare att byta ut hela kameran, om det inte redan är det.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Ber om ursäkt över trådkapningen, men även jag köpte en 1dx, och undrar om Canon servar denna modell, byter slutare m.m?

Min har bara gått ca 110 000 och verkar fungera fint, men det känns ändå bra att veta.
Jag bytte slutare på min för något år sedan på rcc i mölndal och då gjorde dom det iaf. Ring och kolla
 
ANNONS