Annons

Resrutt - Kalifornien,Oregon och Washington

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
nu är det bara en Vecka kvar till jag åker. startar i SF och kör väg 101 längs kusten ända upp till Seattle för att fota en del stränder där. Sen åker jag och fotar lite regnskog i Olympic national park. Därefter kör jag ner till Portland och fotar lite olika saker där som tex Columbia river och MT Hood. därefter blir det Smith rock state park. Efter det ska jag ner till Yosemite och det är här jag inte vet vilken väg som är mest lämpad.

Jag vill ha så fin natur som möjligt. Jag vill även att det ska finnas en del små städer/byar längs vägen så jag slipper att befinna mig mitt ute i bushen hela tiden.

jag är en fotograf så den fina naturen går dock i första hand.
Vilken av dessa vägar tror ni skulle pappas bäst?
Den blå rutten eller den jag ritat dit själv med röda streck?

Har ni några funderingar eller invändningar mot min rutt annars så säg till. Allt är av intresse. Kanske ni ser någon väg som är direkt olämplig eller så?
 

Bilagor

ArneB

Aktiv medlem
Härlig resa! Jag har bara varit i den södra delen, och det för många år sedan. Det finns stor risk att delar av Yosemite fortfarande är avstängda pga skogsbränder.
 

lenelg

Aktiv medlem
Vi körde 101an från Tillamok norrut via Astoria och genom Olympic national park i slutet av juli. Två observationer:

Kalla, fuktiga vindar från Stilla havet gjorde att vi hade dimma varje förmiddag.
På veckoslutet var delar av 101 närmast Astoria en stillastående kö, fylld av helgfirare från Portland (kanske lugnare i september).


Lennart Elg
 

lenelg

Aktiv medlem
En sak jag lärde the hard way: Se till att ha en eladapter med jordad kontakt - dvs två flata stift och ett runt. Inte för att det krävs jordad, men de platta stiften glappar på de flesta hotell och kontakten ramlar ur. Sitter säkrare med ett jordstift!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Highway 1 ar en fantastisk upplevelse. Sjalv startade jag i Las Vegas och svangde upp pa California State Route 1 efter ett stopp i LA och jag avslutade dar du borjar. Jag kan rekommedera avstickare till Napa Valley och Redwoodskogen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
'tack för svar alla.
Angående bränderna så får jag hålla koll på vilka vägar och parker som är öppna när jag är där. Det förändras från dag till idag.

Angående kalla fuktiga vindar från still havet låter bra. Kan bli magisk stämning i redwoodskogarna då som jag ska fotografera :)

Stillastående kö är aldrig rolig.
Jag har en gps-app med "Traffic" som ska leda om mig ifall det blir köer och avstängda vägar och så.....trodde jag. Tänkte aldrig på att man måste ha roaming eller amerikanskt simkort för att det ska funka. Jag har bara offlinekartorna och då funkar det såklart inte. Vet inte hur jag ska lös det tyvärr :(


Angående den jordade kontakten så har jag redan en sån efter förra årets usa-resa. Men du har rätt, dom glappar väldigt mycket på varenda hotell :)

angående Napa Valley så ska jag ju till Redwood national park i norra kalifornien, det tillhör väl Napa Valley kanske?
 

lenelg

Aktiv medlem
Ett sista litet tips: Kom ihåg att ställa om klockan i kameran till lokal tid - gör det lättare att sortera bilderna till rätt plats.
 

pysse

Aktiv medlem
nu är det bara en Vecka kvar till jag åker. startar i SF och kör väg 101 längs kusten ända upp till Seattle för att fota en del stränder där. Sen åker jag och fotar lite regnskog i Olympic national park. Därefter kör jag ner till Portland och fotar lite olika saker där som tex Columbia river och MT Hood. därefter blir det Smith rock state park. Efter det ska jag ner till Yosemite och det är här jag inte vet vilken väg som är mest lämpad.

Jag vill ha så fin natur som möjligt. Jag vill även att det ska finnas en del små städer/byar längs vägen så jag slipper att befinna mig mitt ute i bushen hela tiden.

jag är en fotograf så den fina naturen går dock i första hand.
Vilken av dessa vägar tror ni skulle pappas bäst?
Den blå rutten eller den jag ritat dit själv med röda streck?

Har ni några funderingar eller invändningar mot min rutt annars så säg till. Allt är av intresse. Kanske ni ser någon väg som är direkt olämplig eller så?
efter du har kommit hem skulle det vara bra om du kunde dela med dig om det praktiska så som flygbolag hotel bilhyra budget mm och självklart vill jag se bilderna

Med vänlig hälsning
Patric
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om Napa och Sonoma (men så är jag förutom naturintresserad också lite vinnörd)!

När vi gjorde vår roadtrip i Californien förra året så köpte jag till surfdata för USA för både mitt Teliaabb (privat) och Telenorabb (jobb). Har för mig det var väldigt rimliga priser för de paketen.

Ser ut att bli en kanonresa tycker jag! 😊
 

martinot

Aktiv medlem
efter du har kommit hem skulle det vara bra om du kunde dela med dig om det praktiska så som flygbolag hotel bilhyra budget mm och självklart vill jag se bilderna

Med vänlig hälsning
Patric
Kan tipsa om Motormännens rabatt på Hertz. Hyrde en ny stor SUV i tre veckor för ca 6500 kr (inklusive extraförsäkringar, och Hertz Gold service).
 

begust

Aktiv medlem
nu är det bara en Vecka kvar till jag åker. startar i SF och kör väg 101 längs kusten ända upp till Seattle för att fota en del stränder där. Sen åker jag och fotar lite regnskog i Olympic national park. Därefter kör jag ner till Portland och fotar lite olika saker där som tex Columbia river och MT Hood. därefter blir det Smith rock state park. Efter det ska jag ner till Yosemite och det är här jag inte vet vilken väg som är mest lämpad.

Jag vill ha så fin natur som möjligt. Jag vill även att det ska finnas en del små städer/byar längs vägen så jag slipper att befinna mig mitt ute i bushen hela tiden.

jag är en fotograf så den fina naturen går dock i första hand.
Vilken av dessa vägar tror ni skulle pappas bäst?
Den blå rutten eller den jag ritat dit själv med röda streck?

Har ni några funderingar eller invändningar mot min rutt annars så säg till. Allt är av intresse. Kanske ni ser någon väg som är direkt olämplig eller så?
Jag skulle ta den röda vägen Stanna gärna på Cooks Station och ät. Du kan googla den :) Finns en del små samhällen i området. Jag har tillbringat en del tid i Eldorado National Forest området. Även då en tur över till Lake Tahoe.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Håller med om Napa och Sonoma (men så är jag förutom naturintresserad också lite vinnörd)!

När vi gjorde vår roadtrip i Californien förra året så köpte jag till surfdata för USA för både mitt Teliaabb (privat) och Telenorabb (jobb). Har för mig det var väldigt rimliga priser för de paketen.

Ser ut att bli en kanonresa tycker jag! 😊
jag har Halebop och dom verkar inte ha något sånt. Vill väldigt gärna kunna ha Live traffic alltså så gps:en ser vilka vägar som är avstängda och så. annars vet jag ju inte hur jag ska köra. Jag kan ju inte alla vägar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kan tipsa om Motormännens rabatt på Hertz. Hyrde en ny stor SUV i tre veckor för ca 6500 kr (inklusive extraförsäkringar, och Hertz Gold service).
bilen är redan bokad. 2700kr för 15 dagar. vanlig medelklassbil.

Extraförsäkringar? vilka då?
I usa ingår ALLA försäkringar du behöver i bilhyran och alla Extra är bara bluff.
 

PMD

Aktiv medlem
jag har Halebop och dom verkar inte ha något sånt. Vill väldigt gärna kunna ha Live traffic alltså så gps:en ser vilka vägar som är avstängda och så. annars vet jag ju inte hur jag ska köra. Jag kan ju inte alla vägar.
California Department of Transportation ("Caltrans") har en websida där man kan söka aktuell information om vägar. Du kan kolla lite på morgonen innan du ger dig av om det finns WiFi på motellet eller frukostrestaurangen.
 

martinot

Aktiv medlem
bilen är redan bokad. 2700kr för 15 dagar. vanlig medelklassbil.

Extraförsäkringar? vilka då?
I usa ingår ALLA försäkringar du behöver i bilhyran och alla Extra är bara bluff.
FYI: tipset var inte till dig, utan till Pysse (som frågade om det).

Det var inget prispålägg (som Hertz Gold medlem så behövde vi aldrig träffa någon personal, bara direkt gå till bil redo på VIP-plats på LAX med nyckel i tändningslåset), men ingick att även min fru kunde köra.

Fick faktiskt tillbaka lite pengar på kreditkortet (hade betalt i förväg i Sverige, och råkat hyra en dag för mycket). Grymt smidig service och grymt bra pris (hade en hyfsat stor lyxig ny SUV med råstark V8, och maxad utrustningsnivå).

Verkligen supernöjd med både Hertz och priset (var bara några få mindre och halvskumma lokala bolag som hade priser i närheten)!
 

martinot

Aktiv medlem
jag har Halebop och dom verkar inte ha något sånt. Vill väldigt gärna kunna ha Live traffic alltså så gps:en ser vilka vägar som är avstängda och så. annars vet jag ju inte hur jag ska köra. Jag kan ju inte alla vägar.
Jo, det är grymt smidigt! Samt att kunna köra Spotify under bilresan, surfa på TripAdvisor, läsa om sevärdheter, betyg på restauranger längs vägen, etc.

Tips: se om du kan hitta ett lokalt SIM med förbetald surf.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jo, det är grymt smidigt! Samt att kunna köra Spotify under bilresan, surfa på TripAdvisor, läsa om sevärdheter, betyg på restauranger längs vägen, etc.

Tips: se om du kan hitta ett lokalt SIM med förbetald surf.
japp allt sånt underlättar och blir mycket roligare.

Men det kanske löser sig ändå. Det går att köpa kontantkort med surf i usa. så det tänker jag göra.
 
ANNONS