Annons

Resultat från myphotobook.se brunaktigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pseudopajas

Aktiv medlem
Hejsan,

Idag kom min första fotobok någonsin. Jag valde att beställa från myphotobook.se. Generellt är jag nöjd med finishen på boken och bilderna har den skärpa jag förväntade mig. Dock har många bilder en brunaktig nyans som inte syns på skärmen. Kan detta bero på att bilderna är sparade i adobeRGB och att boken är utskriven i CMYK? I min enfald tänkte jag att fotoboksprogrammet skulle klara av att göra de omvandlingar som krävs eftersom man aldrig kunde ange någon om färgrymden på bilderna. Det fanns heller ingen information om detta på deras hemsida (vad jag kunde hitta).

Jag vill inte dra myphotobook.se oförtjänt i gruset, jag är bara nyfiken på om det är något jag kunde göra annorlunda för att resultatet skulle bli bättre. Kvaliteten på boken är det inget fel på, och formatet är fantastiskt (jag valde panorama) Men när man köper en bok för 700 spänn så får det ju gärna vara perfekt... =)

/Johan

Det låter trist! Tycker att du ska reklamera om du inte är nöjd!!
Har du kalibrerad din skärm? Vad gäller konverteringen till CMYK ser jag det som självklart att företaget man anlitar fixar det på bästa sätt. Fick själv en bok idag från www.printlife.se och jag är mycket nöjd, väldigt likt vad jag ser på skärmen.

Ja, skärmen är kalibrerad, jag har också kollat på den genererade fotoboksfilen på flera olika datorer innan jag skickade iväg den för produktion.

Skönt att det inte bara var jag som såg konverteringen som något firman ska klara av. Jag har skickat iväg en fråga till supporten, återstår att se vad de säger. Reklamation känns relevant, men synd på morsans julklapp...

Hade jag skickat in bilder till framkallning så skulle jag ha använt sRGB vilket är vad alla amatörer använder. Skulle tro att de flesta företag som riktar sig till normala personer har anpassat sin produktion till detta.
Kompisen skickade in sin bok till MyPhotobook i sRGB och jag såg inga färgproblem när jag snabbkollade igenom den.
Jag har lämnat in min bok på fotobok.com (Pixopolis) mycket därför att man kan ladda ner deras CMYK profil som används vid tryck. Jag har dock ej fått boken ännu så jag kan inte uttala mig om kvaliten.
Boken finns dock här: www.jonasf.se/svalbard

Hejsan,
Ja, kanske skulle jag ha skickat bilderna i sRGB, men eftersom förhandsgranskningen såg bra ut så antog jag att det skulle bli bra i tryck också. Deras program anpassar bilderna så att de inte skickas upp i fullformat, och om denna anpassning sker i mjukvaran borde det ju också ta hand om färgrymden kan man tycka.

Hur som helst har jag varit i kontakt med deras support och de har fått se foton på boken tillsammans med originalbilderna. De anser att det har blivit fel i tryckningen så saker och ting kommer (förhoppningsvis) lösas. Dock har väl min julklapp till morsan gått upp i rök...

ANNONS
Götaplatsens Foto