Annons

Retuschering av dagisbarn? Ta bort "skönhetsfel"

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Har börjat fotografera förskolebarn. 90% väljer att låta mig retuschera bort saker som normalt inte skulle varit med under fototillet. Ärr, födelsemärken, brännskador, fräknar odyl räknas som bestående i min värld.
...
På vilket sätt ger du valmöjligheten?
Vem är det som väljer?

Någon tidigare sade att det är ok med retuch om föräldrarna väljer det. Du verkar ha ett arbetssätt som ger föräldrarna denna valmöjlighet. Hur går du tillväga? Är det en enkät före fotografering? Eller skickar du ut två olika kort-serier för påseende, en med och en utan retuch?

Eller menar du att du alltid retucherar och bara tio procent klagar :)

Petter ...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Några veckor innan fotografering får föräldrarna en lapp som liknar en modellrelease där de bla anger ifall jag får ta bort saker som normalt inte borde förekommit vid just fotograferingstillllet. I kontraktet anger de även ifall de vill ge mig diverse andra rättigheter.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Några veckor innan fotografering får föräldrarna en lapp som liknar en modellrelease där de bla anger ifall jag får ta bort saker som normalt inte borde förekommit vid just fotograferingstillllet. I kontraktet anger de även ifall de vill ge mig diverse andra rättigheter.
...
Klockrent!

Även om jag personligen är emot retuch av bulor och sår, så får ju var och en bestämma själv på ditt sätt.

Petter ...
 

VisualD

Aktiv medlem
Nu är jag en extrem amatör i det hela men är det inte så att skavanker som småsår och liknande kan vara just det som ger bilden extra charm när den fotograferade betraktar bilden 20 år senare? Personligen känns det som att bilden lever mer om man får tanken "aj, där hade jag ramlat av cykeln samma dag" än att den inte säger något alls.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu är jag en extrem amatör i det hela men är det inte så att skavanker som småsår och liknande kan vara just det som ger bilden extra charm när den fotograferade betraktar bilden 20 år senare? Personligen känns det som att bilden lever mer om man får tanken "aj, där hade jag ramlat av cykeln samma dag" än att den inte säger något alls.
Är inte det som kallas för vardagsbilder?

Min son har en rispa på olika ställen varje vecka och några veckor helt slät o fin hud. Om 20 år och han tittar på bilderna så lär han inte komma ihåg vilken rispa som gjort vad.
Porträttbilder som görs en gång per år tycker jag inte ska reflektera vardagen, det är mina övriga 2000 bilder/år som gör det.


/Stefan
 

Mats G

Aktiv medlem
Fick tillbaks en bild

Det var en jättefin bild av en liten tjej på "fritis".
Hennes mor tyckte att vi, 1: skulle gjort retusch av hennes barns hy som vid lupp kunde uppvisa små "sårskopor/fnas". På en A4 kunde man urskilja, möjligen, på A5 inte.
2: var det detta att dottern inte skrattade, "min dotter brukar alltid vara glad", det ska hon även vara på skolfotokortet!"

Suck!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det var en jättefin bild av en liten tjej på "fritis".
Hennes mor tyckte att vi, 1: skulle gjort retusch av hennes barns hy som vid lupp kunde uppvisa små "sårskopor/fnas". På en A4 kunde man urskilja, möjligen, på A5 inte.
2: var det detta att dottern inte skrattade, "min dotter brukar alltid vara glad", det ska hon även vara på skolfotokortet!"

Suck!
Ja då blir det till att retuchera ordentligt då - för att få till skrattet :)

Men behöver man verkligen ange en anledning om man inte vill ha skolkorten? Det är väl bara att returnera i däför avsett kuvert?

Petter ...
 

Mats G

Aktiv medlem
Returer

Ja då blir det till att retuchera ordentligt då - för att få till skrattet :)

Men behöver man verkligen ange en anledning om man inte vill ha skolkorten? Det är väl bara att returnera i däför avsett kuvert?

Petter ...
Verkligen inte!
Men vissa har tydligen behov av att uttrycka sitt missnöje över att vi inte ägnar varje ca 100:- kr bild en timme på retusch. :)
 

Alle02

Aktiv medlem
När jag plåtar på förskolor så händer att personalen påpekar att föräldrarna har bett att få vissa skråmor etc bortretuscherade om möjligt. Nån gång har jag frågat om det är något som föräldrarna vill ha fixat - Men aldrig att jag skulle göra det på eget bevåg.
 
ANNONS