Så här skulle jag normalt arbeta.
Det första jag gör är att beskära bilden.
Sedan gör jag om den till gråskala för att vara säker på att färgtonen inte skiljer sig mellan tejpmärken och övrig bild.
Efter det en justering av kontrast/svärta med nivåer eller kurvor. Lite grann för att få mer briljans i bilden, ta bort lite av gråheten.
Efter det är det dags för retusch.
Jag lägger eventuellt på skärpa med oskarp mask, bara lite för att vässa till konturerna.
Efter det plockar jag bort damm och repor med klonstämpel och ”plåstret”.
Nu skall ljusheten i bilden bli lika på tejpdel och orörd del av bilden.
Med pipetten mäter jag upp en oskadad väggdel till 39% svärta.
Sedan skapar jag ett justeringslager med nivåer som verktyg.
Jag justerar ljusheten tills svärtan på tejpväggen också ligger på 39%.
Nu är hela bilden ljusare och jag väljer att fylla justeringslagret med svart färg (Ctrl + backsteg är kortkommandot).
Sedan tar jag en pensel och målar i justeringslagret med vit färg så att inställningen bara gäller just på tejpbiten.
Byter till mindre penselstorlek och jobbar med mjuk pensel (15% hårdhet) nära kanten.
Målar och målar, byter pensel och växlar mellan vit och svart färg. Zoomar in och ut, växlar mellan 100-400%.
När det börjar se bra ut slår jag ihop lagren och tar till klonstämpeln för att snygga till kanterna en sista gång mellan tejpdel och oskadad bild.
Upprepar det hela för nästa tejpbit (skadan är inte densamma, måste ha andra inställningar på nivåer).
Slår ihop lager och gör om bilden till RGB.
Lägger på en färgton via variationer.