Annons

RGB konvertering till CMYK

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

När jag säljer mina foto så skickas dom ofta till en byrå som gör någon form av design ut av dem.

Dom mottar mina foto i Adobe RBG, och av vad jag har förstått så monterar dom fotona i tex illustrator, där den slutgiltiga designen "CMYK'as".
Problemet är att mina foto ofta blir dåliga i tryck.
På vilket sätt kan man undvika detta?
Finns det olika sätt att konvertera RBG foto till CMYK?
Kan jag "CMYK'a" mina foto innan jag skickar dem?

Hade varit fint om någon kunde ge mig ett bra svar på detta.

Hej

När jag säljer mina foto så skickas dom ofta till en byrå som gör någon form av design ut av dem.

Dom mottar mina foto i Adobe RBG, och av vad jag har förstått så monterar dom fotona i tex illustrator, där den slutgiltiga designen "CMYK'as".
Problemet är att mina foto ofta blir dåliga i tryck.
På vilket sätt kan man undvika detta?
Finns det olika sätt att konvertera RBG foto till CMYK?
Kan jag "CMYK'a" mina foto innan jag skickar dem?

Hade varit fint om någon kunde ge mig ett bra svar på detta.

Jag tycker inte du ska behöva göra något. Det är byrån som bör kunna göra konverteringen på rätt sätt. De har (antagligen?) en icc-profil som de fått från tryckeriet som är anpassat till pappret och tryckmetoden. Är det bara dina bilder som blir dåliga?

Hej
Om du har Photoshop kan du göra en sk softproof

Då kan du titta på hur en bild ter sig i annan färgprofil änn den du arbetar i, tex Fogra27 som är en CMYK profil som används i sverige.
I sooftprofläget kan du då försöka kompencera avvikelserna.
Detta funkar även mot skrivare om du har profiler för dessa.

Hur du gör har jag beskrivit i ett ps häfte:
http://roine.nu/ps_cs_quick_ref.pdf

Sidan 33 o framåt.

Jag tycker inte du ska behöva göra något. Det är byrån som bör kunna göra konverteringen på rätt sätt. De har (antagligen?) en icc-profil som de fått från tryckeriet som är anpassat till pappret och tryckmetoden. Är det bara dina bilder som blir dåliga?

Japp, bara mina. Resten tror jag kommer som marketing material från tex usa.

Hej
Om du har Photoshop kan du göra en sk softproof

Då kan du titta på hur en bild ter sig i annan färgprofil änn den du arbetar i, tex Fogra27 som är en CMYK profil som används i sverige.
I sooftprofläget kan du då försöka kompencera avvikelserna.
Detta funkar även mot skrivare om du har profiler för dessa.

Hur du gör har jag beskrivit i ett ps häfte:
http://roine.nu/ps_cs_quick_ref.pdf

Sidan 33 o framåt.

Ska ta och läsa genom artikeln.

Lite enkelt förklarat, är det svårt att softproof'a?

Hej
Det är enkelt
Börja med sätt en proof profil utan att ha nån bild öppen
Sen så öppnar du bilden, gör ctrl-Y så ser du hur den förändras

Vill du justera så gör en kopia och visa kopian som softprofad o skruva i den

Det du ser är att tex väldigt djup röd och blå blir klart mattare

Roine

Fogra 27 är inte en vanlig CMYK-färgrymd i Sverige. Det är Adobes variant på den färgprofil som heter ISO Coated.icc. Denna profil ersätts nu med en som heter ISO Coated v2.icc.

Sedan är det viktigt att ha koll på vilket papper som ska användas vid tryckningen. Denna profil är avsedd för ett bestruket papper.

Stefan

ANNONS