Annons

Ricoh GRD II är verklighet

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders,

just möjligheten till att endast visa tid/slutare på displayen var anledningen till att jag uppdaterade min GRD igår, men jag lyckas inte få fram en inställningen. Vet du eller någon annan hur man ska göra?

Tack på förhand

Carl
 
norragryta skrev:
just möjligheten till att endast visa tid/slutare på displayen var anledningen till att jag uppdaterade min GRD igår, men jag lyckas inte få fram en inställningen. Vet du eller någon annan hur man ska göra?

Gå till setup och se först till att "SYNCHRO MONITOR" är off. Längst ner i samma meny sätter du "INFO DISP" till on. När du sen har lcd:n avstängd kommer infon att visas när du försöker ändra t.ex. slutare, bländare, makro osv. Kika här för mer detaljerad info om ändringarna och hur de fungerar:

http://www.ricoh.com/r_dc/download/firmware/docs/GRD_vup_E.pdf

(8 & 12)
 
Tack Anders!

Jag hade bara ställt Info Disp till ON och trodde det skulle räcka. Men nu funkar det!

Måste ändå säga att jag blev lite besviken på funktionen, jag hade fått för mig att man alltid skulle få en två små rutor som visar bländare och tid. Det hade vart perfekt enligt mig, små svart-vita rutor med info som inte skulle störa när man tittade i sökaren, men samtidigt visade det man vill veta.

Men man kan ju inte få allt....

Carl
 
Vad menade de var bättre? Brusnivåerna? Vad jag har hört har den där sköna analoga-kornighets-känslan försvunnit, så det är väl kanske mer än nackdel än en fördel
 
Kamera & bild skrev att de största förbätringarna var att brusprestandan blivit bättre (mycket bra upp till 400 och användbart på 800 om jag mins rätt) samt att det går betydligt snabbare att spara ner RAW-filer (3 sekunder mot 8(?) tidigare). Den aktiva autofokusen har försvunnit men de kunde inte märka någon sämre autofokusprestanda.

/Arne
 
Jag har en GRDII sedan en månad ungefär och gillar den skarp, men jag undrar om det inte går att använda Mode-knappen till något vettigt när jag inte använder mig a scen-läge? Jag har lusläst manualen utan att hitta något men känner att eftersom att så mycket annat går att använda så borde även denna knapp gå att använda till något vettigt i tex. M-läge. Går det?

Jag har fö. slarvat bort min ring som sitter runt objektivet för att skydda kontakterna till eventuell konverter. Skulle någon ha en sån liggandes och skräpa köper jag den gärna:)
 
Hur är GRD 2 att fota med?
Hur klarar den kontrastrika motiv, motljus etc etc?
Bränner den lätt ut högdagrar osv.?

Så här års när solen är framme är det ju ett eldorado i utfrätta högdagrar i en kompaktkamera.
 
oskarrr skrev:
Vad menade de var bättre? Brusnivåerna? Vad jag har hört har den där sköna analoga-kornighets-känslan försvunnit, så det är väl kanske mer än nackdel än en fördel
Jag har hört en del som klagat på att man inte kan stänga av brusreduceringen helt i JPEG (dvs, lägsta brusreduceringsnivån gör fortfarande något med bilden). Men det bör väl inte vara fallet med RAW? Jag som alltid plåtat JPEG med gamla GRDn är nyfiken på om GRD2-RAW-bruset skiljer sig gentemot GRD-JPEG-bruset, och isåfall hur.
 
Bussmicke skrev:
Och jag är intresserad hur bruset kommer skilja sig gentemot Sigma DP1..

Någon som vet när SIgma dp1 kommer ut??!?!!
Jag har själv Ricoh grd 2 och tycker bruset är riktigt snyggt. FOtar hellre medd den och får det riktigt brusigt än med 20d och får digitalt fult brus. Ricohns liknar mer trad. flim.

Vad jag dock önskar är att det hade vart en 35mm som satt på ist för 28an. Men man kan ju köpa convertern och få 40...funderar nu på detta!
Någon som har en sådan redan ohc kan ge en recension!?
 
Hej!

Är den här större storleken på censorn så viktig egentligen. Jag menar för tryck räcker Ricoh grd2 10 mil pix fullt gott. Och bruset är ingenting som jag tycker är ett problem med Ricoh. Så vad återstår då för argument för att den större censorn skall var så mycket bättre?

Linsen kommer ju också var mindre ljusstark än på grd2. Den har ju 2,4 som största bländare mot sigmas 4.


Dock ser bilderna väldigt fina ut =)
 
Trevlig kamera, med fast 28.
Skulle gärna köpa den, men den har alldeles för hög upplösning.
Över 5 MP är vansinne på en så liten sensor i en fickkamera, vore bättre med mindre brus.
 
handbolls_gurun skrev:
Så vad återstår då för argument för att den större censorn skall var så mycket bättre?

Jag stör mig inte heller på brus. Som svar på din fråga: den större censorn skall vara mycket bättre på *dynamic range*.

Dessutom tycker jag att det är bra idé med en *fixed* *28mm* focal length.

Du har en poäng om GRDIIs f/2,4 v.s. DP1s f/4. Bigger sensor or faster lens for a compact, det verkar som en kompromiss Sigma bestämt. Om du redan har en grd 2, vad sägs om att väl vänta på DP2 eller DP3? :)
 
Senast ändrad:
Jag vill absolut inte ha mindre brus än vad min GRD_1 ger, jag använder den enbart i S/V och då mest för gatufoto, bruset påminner starkt om filmkorn, iso 400 är väldigt likt Tri-X och högre liknar pressad film.

Nu till frågan, har GRDII liknande filmkornsbrus, eller är den sämre, dvs ger den renare bilder för att passa den stora massan ?

Gör den det så behåller jag min GRD, den kommer säkert bli en kultkamera i framtiden.

/kent
 
Haha, kultkamera i tanken, för den digital tekniken håller inte så länge att den kan bli kult.. tyvärr.. :(
 
ANNONS