westerholm
Avslutat medlemskap
Letar efter en kamera åt en vän som han kan använda i riktigt dåliga ljusförhållanden utan att ison segar ner det alltför mycket, förslag?
Kom med allt ni har, objektiv m.m
Kom med allt ni har, objektiv m.m
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jonasy skrev:
D3 är så snabb en kamera kan bli. Jag kan inte tänka mig en situation i en studio där det är kameran som flaskhalsen om man har en D3 eller motsvarande.
Däremot är den relativt lågupplöst. Om din kompis skall skriva ut i riktigt riktigt stora format kanske en Canon 1Ds MKIII passar bättre (den kostar dock mer).
Lika viktigt är bra, ljusstark på optik. Gärna bländare 1.4 eller ännu snabbare.
Är det porträttfoto tror jag en D3 + en Nikon 85/1.4 kommer göra även den mest kräsna glad.
westerholm skrev:
Jag ber om ursäkt för slarvigt inlägg, var precis på väg ut..
Då vännen ska använda kameran i situationer där det måste gå snabbt, alltså ingen möjlighet till stativ eller långa slutartider men ändå få en hyfsad bild så var det en användare av D3 som ställde sig tveksam till just den kameran.
Då jag är väldigt lost på kamror, speciellt digitala så undrade jag bara om det var någon som hade något tips eller riktning på vilka modeller som jag kunde kolla upp.
Tacsam för all förslag helt enkelt.
macrobild skrev:
Om du har följt mina utvärderingar eller exv tidninghen Foto så förstår du kanske att pixelantalet är inte lika med kvalitet och speciellt inte eftersom Canon saknar vidvinklar som kan göra 1dsmk3 rättvisa. Dvs teckna en yta skarpt från mitt till kant. Dessutom så är 1dsmk3 signalnivå rejält sämre än d3 vad det gäller att fotografera i dåliga ljusförhållanden.Frågan var-vilken kamera är bra vid sämre ljusförhållanden.
Mikael
westerholm skrev:
Jag har kollat den men de som använt den säger att den är superbra men ganska seg när man kommer ner på isotalen?
Vad hjälper 21 mpixel om objektiven tillsammans med kameran ger sämre utskrifter vad det gäller upplösning än 12 mpixel och ett Nikonobjektiv som tecknar ut hela ytan skarpare än vad Canon gör?jonasy skrev:
12mpx kommer ändå vara begränsande faktor vid (väldigt) stora utskrifter.