Annons

Rimlig reparationstid? Japanphoto + Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

namon

Aktiv medlem
Min Canon 40D + 17-55-optiken gick i golvet 10 januari i år. Filtret sprack och gick inte att skruva av - i övrigt inga synliga skador på varken optik eller kamerahus.

Jag lämnade in kamera och optik på Japanphoto (har deras "Superförsäkring") samma dag. En vecka senare skickar de kameran till Canon där den ligger i två veckor och sedan skickar de vidare kameran till Ljud och Bild Service. Kameran har nu legat där i en vecka utan att någon har ens kikat på den.

Nu har det gått ungefär en månad sedan jag lämnade in kameran, hur lång tid kan anses rimligt från att man lämnar in den till att man åter håller den i handen?

Är det rimligt att Japanphoto lånar ut en lånekamera till mig under tiden? Det står inget om garanterad reparationstid i deras försäkring.

Jag tycker inte att det låter rimligt. Jag tappade ett Tamron-objektiv och det tog inte mer än två veckor inklusive frakt fram och tillbaka till Kungsör.

Canon har ganksa lång rep tid på sina kameror om man inte är CPS.Att det tar en vecka för Japanphoto att lämna i kameran till Canon är ju iofs lite lång tid.

Om du skall ha lånekamera eller inte beror lite på vad som står i försäkringsvilkoren. Står det att kameran skall repareras/ersättas inom en viss tid och tiden är överskriden kan jag tycka det är rimligt med likvärdig lånekamera.

//Jan

Om jag skulle hade varit i din situation så skulle jag be att få boka en tid för inlämning, så kameran inte behöver ligga och vänta på att verkstaden ska göra något åt den. Om jag förstått dig rätt så går det ju att använda kamera trots skadan.

namon skrev:
Min Canon 40D + 17-55-optiken gick i golvet 10 januari i år. Filtret sprack och gick inte att skruva av - i övrigt inga synliga skador på varken optik eller kamerahus.

Så går det när man envisas med att ha filter:)

Skämt åsido, en månad utan åtgärd är för länge. Gå till butiken och klaga! Inget blir bättre av att man på ett "civiliserat" "svenskt" sätt finner sig i all skit.

Har verkstaden dåligt med reparatörer får de fixa ett kösystem, eller anställa fler.

Tack för svaren! Jag lyckades få låna en 30D + 17-85 av dem, vilket känns skönt! :) De är trevliga och det är ju inte primärt deras fel att reparationen dröjer.

Dock vet jag inte om jag får låna den tills jag får tillbaka min egna kamera eller bara under nästa vecka (ska på två fotoresor), men det mest akuta behovet blev ju löst i vart fall. :)

namon skrev:
Tack för svaren! Jag lyckades få låna en 30D + 17-85 av dem, vilket känns skönt! :) De är trevliga och det är ju inte primärt deras fel att reparationen dröjer.
Vad sa du till dem på affären?

Jag sa som det var, jag ska på två korta fotoresor kommande vecka (till Norge och till London) och jag skulle verkligen behöva en kamera. De var mycket förstående och vi kom fram till lösningen med lånekamera eftersom det inte gick att skynda på reparationen av min egen kamera.

Riktigt schysst! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto