Annons

Rimligt pris för bröllopsfotografering???

Produkter
(logga in för att koppla)

Okenfält

Medlem
Fick förfrågan om att fotografera ett med 3 dagars varsel.

Någon bröllopsgäst skulle bjuda på fotograferingen, men deras fotograf hoppat av.

Det blev att jag hoppade in. Det bads om jag kunde filma också.

Det var en kompis till mig som rekommenderade (tror det är en arbetskollega till honom)

Det färdiga materialet ca 400 bilder och film ca 30min

Min utrustning Canon 5drs med 24-70 L 2 an till foto.
Och min backupp Canon 5dIII med 16-35 L 2 till filmning.

Min fråga vad är rimligt pris (ej överpris)

MVH

Johnny
 

snap01

Aktiv medlem
Det viktiga är att brudparet blir nöjd med fotningen har du träffat dom o vet vad dom vill ha? Pris ? Finns mängder med trådar men det hela handlar om vad du tycker din tid är värd o vad det är för kostnader som tex bensin,övernattning osv.
Så börja med Beräkna hur lång tid fotograferingen tar, sedan redigeringen sedan restiden sedan omkostnader osv. Efter det värdesätter Du din tid en yrkesfotograf tror jag tar 1100 kr timmen sist jag kollade i blf prisguiden. Nu kollade jag inte din profil men antar att du inte är yrkesfotograf så du borde kanske ligga lägre o det är du nog tvungen till du har väl inte bästa förhandlingsläget när förra fotografen skulle göra det gratis.

Mitt största råd är att du dels träffar brudparet går igenom vad dom förväntar sig o vad dom vill ha. Det andra rådet är att skriva in vad som ska ingå tex ett ca antal bilder, hur många timmar, hur bilderna ska redigeras osv

Nu såg jag att du skrev att en gäst skulle bjuda på fotograferingen vad skulle han betala fotografen som hoppade av? Varför ersätter/betalar inte han dig istället för den som hoppade av?
 

Okenfält

Medlem
Problemet är att jag redan har fotograferat. Jag förtydligade inte. RESULTATET BLEV 400 bilder och 30min film. Ska nog sägas att jag medhade en assistent Kan ju inte filma o fota samtidigt.

Var med från 16.00 vigseln började 16.30 till 23.00

MVH
Johnny
 

snap01

Aktiv medlem
Problemet är att jag redan har fotograferat. Jag förtydligade inte. RESULTATET BLEV 400 bilder och 30min film. Ska nog sägas att jag medhade en assistent Kan ju inte filma o fota samtidigt.

Var med från 16.00 vigseln började 16.30 till 23.00

MVH
Johnny
Det viktigaste är som jag ser det att alltid skriva ett kontrakt innan där det står vad som ingår antal bilder osv samt PRIS. Har ni inte nämnt pris överhuvudtaget ? Vad skulle den andra fotografen få från gästen som skulle bjuda på fotograferingen ? Vem är tänkt att betala fotograferingen nu?
Brukar du fota bröllop ? Har du firma?
Lite knivig sits du sitter i visst du kan vara stenhård säga ett pris omstöper fast,vid det o får du inte det så blir det inga bilder men det är inte just mot brudparet o inte bra för dig heller.
Jag tror det bästa är att dels kolla vad gästen skulle betalt den fotograf som hoppade av sedan skulle jag räkna vad det skulle kosta med en fotograf som körde snittpriset från blf prisguiden. Nu räknar jag grovt 6,5x1000 =6500 kr sedan alla bilder väldigt många samt assistent så tror jag att priset skulle ligga på runt 6500-15000 kr med en yrkesfotograf .

Om du gjort ett bra jobb så borde du ha minst 6500 kr men det är en förhandlingsfråga nu när ni inte kommit,överens om det innan. Enligt mig så har du tyvärr klantat till det eftersom du inte skrivit eller angett ditt pris innan omser jag det från brudparets sida som skulle fått det gratis från början från en gäst som skulle bjuda på fotograferingen dom lär inte vilja betala något.
Så du får nog förhandla sätt med mössan i handen.
Jag har skrivit det förut att ett kontrakt är en trygghet för både kund omfotogrsf om det är tydligt skrivet med vad som ingår såsom pris o bilder etc.
 

Okenfält

Medlem
Hej.
Jag är tyvärr en som ställer upp när det krisar. Ett handslag eller Ord är en hederssak.
Har jag lovat att ställa upp för en rimlig pris gör jag det, om det är kris. Även om det ibland kostar mer än det smakar.

Men man vill alltid göra ett gott jobb. "Delad glädje dubbel glädje"

(Som i detta fallet. Köpte 50 L 1.2 för vigseln var sent ca 16.30 och behövde ett ljusstarkt objektiv. Det visar sig att objektivet fel fokuserar sig ca 2cm på autofokus. Så det vågade jag inte använda. När jag veckan efter lämnade mina bägge kameror och objektiv till RCC Mölndal fick jag betala ytterligare 3600kr för att fixa detta .)

MVH

Johnny
 

snap01

Aktiv medlem
Hej.
Jag är tyvärr en som ställer upp när det krisar. Ett handslag eller Ord är en hederssak.
Har jag lovat att ställa upp för en rimlig pris gör jag det, om det är kris. Även om det ibland kostar mer än det smakar.

Men man vill alltid göra ett gott jobb. "Delad glädje dubbel glädje"

(Som i detta fallet. Köpte 50 L 1.2 för vigseln var sent ca 16.30 och behövde ett ljusstarkt objektiv. Det visar sig att objektivet fel fokuserar sig ca 2cm på autofokus. Så det vågade jag inte använda. När jag veckan efter lämnade mina bägge kameror och objektiv till RCC Mölndal fick jag betala ytterligare 3600kr för att fixa detta .)

MVH

Johnny
bra inställning:)
rimligt pris det är en väl kombination av hur duktig du är o vad andra fotografer tagit för jobbet. Jag tror dom flesta skulle legat i spannet mellan 5000-15000 kr för det du gjort sedan är det du som avgör vad som är rimligt. Så rimligt pris borde väl ligga runt 4000-5000 kr det är billigt men rimligt kanske.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
15000kr anser jag är rimligt för en halvdagsuppdrag om du är yrkesverksam fotograf.
Tillägg för kort varsel kan vara i sin ordning. Sen får filmaren ta betalt för sin del.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Problemet här är att TS tydligen inte pratat pris i kronor utan bara sagt att han ställer upp till rimligt pris istället för den fotograf som hoppade av. Det intressanta är vad han skulle fått för uppdraget det pris han skulle få är troligen ok eftersom han fick uppdraget.

Så om han gjorde det för säg 2000 kr så kommer kunden tycka att hans pris var rimligt medans vi andra skulle tackat nej. Så till TS vet du vad han skulle fått? O har du inte pratat pris i kronor överhuvudtaget med kund ? O vem är kund ? Brudparet eller är det gästen som skulle bjuda på fotograferingen som ska betala ? Svårt att ge råd om man inte vet vad som var avtalat från början. Problemet här är att jobbet är gjort o inga villkor är avtalade innan mer är att det ska vara rimligt pris. Vad är rimligt pris? Vad en genomsnitts fotograf skulle fakturera? Eller en snäll hobby fotograf ?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har man inget avtal och är inhoppare så bör man anser jag ta samma betalt som den som i sista minuten hoppade av och de avtal som denne hade. Ingår video bör utrönas då detta är en separat sak.
 
ANNONS