Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
rimligt pris för syskonfoto?
- Trådstartare Zarah83
- Start datum
Kaffeperkulator
Aktiv medlem
En liknande situation från skolfotoföretag hade kostad mellan 1000-2000kr, med bilderna framkallade. Självklart kan en mindre enskild firma inte hålla samma låga kostnader. Jag skulle inte gått under 2000kr, plus framkallning.
Minita
Aktiv medlem
Ute/Inne?
Pappersbilder i vilken storlek och antal?
Album?
Egen studio?
Tänker du sälja bilderna i digital form och i så fall under vilka vilkor och upplösning?
Det låter som om du skall fotografera 4 personer. Jag tar 1 000.- för själva fotograferingen (4 personer) om vi skall vara i studion. Priset avser enbart jobbet (själva fotograferingen och efterarbetet). Tillkommer priset på pappersbilderna eller albumen/albumet eller vad de nu väljer. Till att börja med får de enbart en urvals CD med "råbilderna" Inte RAW-format utan JPEG i låg kvalitet.
Innan jag fotograferar, så försöker jag komma överens med kunden vad de vill ha i slutändan, så att ingen av oss blir överraskade. Jag förvarnar om att de kommer att få minst 100 bilder till urvalsprocessen. Ja jag vet - det är många men så gör jag. Ibland säljer jag dessutom en CD-skiva med alla valda bilder, kan bli 50 eller mer som enbart duger till att visa på skärmen + album och förstoringar.
I vilket fall som helst, se till att ha en tydlig prislista.
Prisexempel.
13 x 18 normal retusch kostar 79.-/styck (Ganska vanlig storlek)
Minsta albumet med 8 små bilder i samband med fotografering kostar 250.-/styck
Hoppas du får en hum om prisbilden.
Album?
Egen studio?
Tänker du sälja bilderna i digital form och i så fall under vilka vilkor och upplösning?
Det låter som om du skall fotografera 4 personer. Jag tar 1 000.- för själva fotograferingen (4 personer) om vi skall vara i studion. Priset avser enbart jobbet (själva fotograferingen och efterarbetet). Tillkommer priset på pappersbilderna eller albumen/albumet eller vad de nu väljer. Till att börja med får de enbart en urvals CD med "råbilderna" Inte RAW-format utan JPEG i låg kvalitet.
Innan jag fotograferar, så försöker jag komma överens med kunden vad de vill ha i slutändan, så att ingen av oss blir överraskade. Jag förvarnar om att de kommer att få minst 100 bilder till urvalsprocessen. Ja jag vet - det är många men så gör jag. Ibland säljer jag dessutom en CD-skiva med alla valda bilder, kan bli 50 eller mer som enbart duger till att visa på skärmen + album och förstoringar.
Prisexempel.
13 x 18 normal retusch kostar 79.-/styck (Ganska vanlig storlek)
Minsta albumet med 8 små bilder i samband med fotografering kostar 250.-/styck
Hoppas du får en hum om prisbilden.
Zarah83
Aktiv medlem
Ute/Inne?
Album?
Egen studio?
Det blir nog inne, säkrast så nu när det är höst och kan vara blåsigt, jag har tillgång till en studio, utan album har inte kommit så långt så att jag har kunnat köpa in sånna saker i min verksamhet.
Det blir papperskopior!kommer att beställa från crimson, har inte pratat så mycket med kunden, utan hon vill först veta vad jag tar för arbetet.
Eftersom detta är en av mina första fotojobb så vill jag inte ta överpris men det är trots allt mycket fotograffering med ett syskon foto och fyra singel foto! det lär ju ta sin tid speciellt att de är rätt så små barn mellan 1-8 år.
Minita
Aktiv medlem
Tja, alla har vi börjat någonstans och jag känner så väl igen din situation. Förhoppningen är att kunden blir nöjd och djungeltrumman börjar arbeta.
Kika vad den lokala fotografen tar för ett liknande uppdrag. Lägg dig under på en rimlig nivå och erbjud mer tid och en avslappnad miljö. Yrkesfotografen kan oftast inte lägga lika mycket tid på ett uppdrag som du borde kunna och det är bl.a. den biten som du skall framhäva. Ingen stress. Det kommer att märkas direkt på barnen. Räkna med 1½ till 2 timmar för jobbet i studion.
Likaså kommer du att erbjuda fler bilder i urvalsprocessen. Ytterliggare en skrytfaktor.
Kika vad den lokala fotografen tar för ett liknande uppdrag. Lägg dig under på en rimlig nivå och erbjud mer tid och en avslappnad miljö. Yrkesfotografen kan oftast inte lägga lika mycket tid på ett uppdrag som du borde kunna och det är bl.a. den biten som du skall framhäva. Ingen stress. Det kommer att märkas direkt på barnen. Räkna med 1½ till 2 timmar för jobbet i studion.
Likaså kommer du att erbjuda fler bilder i urvalsprocessen. Ytterliggare en skrytfaktor.