Annons

Ring light vs softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

m4x

Ny medlem
Tjena!

Jag vill investera i belysning för inomhusfotografering. Idag har jag endast blixt.
Jag säljer ofta klädesplagg och annat samt tar lite porträttbilder på vänner/bilder på vänners kids vid högtider.

Jag har landat i att investera i 2st softboxes (Länk: ESDDI Led box) eller 2st Ring lights (Länk: Neewer Ring Light Set). Vad är rekommenderat att köpa?

De slutsatser jag kunna dra är följande:
- Softboxes är billigare men klumpigare och kräver större utrymme.
- Light rings är dyrare men kräver mindre utrymme och är dessutom dimbara vilket är ett plus (?)

Dock undrar jag hur mycket det skiljer sig i ljus mellan dessa? Vad passar mina behov bäst?

Tack
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt för de ringformade reflexerna i ögonen som ringblixtar ger. Det ser så onaturligt ut. Softboxar ger något som med viss fantasi kan tolkas som reflexen av ett fönster.

”Dimbarhet” beror på vad för sorts blixtar du sätter i softboxarna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
För stillbilder föredrar jag blixt.
Det finns softboxar som passar din kamerablixt. T.ex här:

Snabbt, billigt, bra och enkelt är ett par stativ med paraplyfäste och paraplyer.
 

Stonos

Aktiv medlem
Anledningen till att använda en ringblixt är att man kan placerar kameran inne i ringen och på så sätt får ljus från alla håll. Som sagt var, vissar gillar detta ljus andra inte.
Skall du ha ljus från sidan är det softboxar som gäller enligt mig. Till porträtt kan octaboxar vara att föredra då reflexen i ögat blir mer rund, men octa är sämre till produkter.
Jag håller också med om att blixt är att föredra till stillbild och då förslagsvis en studioblix med inställningsljus (kostar dock mer än det du länkat till).
 

m4x

Ny medlem
Tack för alla svar! Jag kommer nog skippa båda kitten och gå på paraplyer.

Det jag har idag är följande:
1x Canon 6D
1x Canon Speedlite 430EX II

Tror ni detta kit blir ett bra startkit?

Neewer Camera Umbrella Set with Tripod Head with Hot Shoe and Swivel for Canon Flash Unit

Sen undrar jag om man ska köpa en begagnad Canon Speedlite 430EX II att köra på vardera paraply eller funkar det om man blandar märken tex. denna? Godox TT600 2.4G Wireless Flash Speedlite

Eftersom min 6D inte har någon inbyggt blixt så har den inte heller funktionen att fungera som en master/trigger.
Ska man handla en sådan? GODOX X1T-C TTL 1/8000s HSS 32 Channels 2.4G Flash Trigger Transmitter for Canon DSLR Cameras

Kommer den fungera i mitt system som master/trigger?
 

larjo

Aktiv medlem
Skaffar du en Godox trigger måste du ha en mottagare som du sätter blixten på.
Godox X1R C heter den. Sen kan välja antingen en XPRO-C eller en X1T-C som trigger.
Du kommer kanske lite billigare undan om du köper en till Canonblixt och en Canontrigger (Canon ST-E2). Det kör med IR i ställer för wifi som Godoxsystemet använder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag kommer nog skippa båda kitten och gå på paraplyer.

Det jag har idag är följande:
1x Canon 6D
1x Canon Speedlite 430EX II

Tror ni detta kit blir ett bra startkit?

Neewer Camera Umbrella Set with Tripod Head with Hot Shoe and Swivel for Canon Flash Unit

Sen undrar jag om man ska köpa en begagnad Canon Speedlite 430EX II att köra på vardera paraply eller funkar det om man blandar märken tex. denna? Godox TT600 2.4G Wireless Flash Speedlite

Eftersom min 6D inte har någon inbyggt blixt så har den inte heller funktionen att fungera som en master/trigger.
Ska man handla en sådan? GODOX X1T-C TTL 1/8000s HSS 32 Channels 2.4G Flash Trigger Transmitter for Canon DSLR Cameras

Kommer den fungera i mitt system som master/trigger?
Ett sådant set eller liknande är en mycket bra början tycker jag.
Köp hellre två st. Godoxblixtar med inbyggd radiomottagare och en sändare än att satsa på att komplettera din Canonblixt. Radio är också klart bättre än IR.
2 st. blixtar TT350 (små men med bra kräm) kostar ca. 2000 kr och sändaren ca 500-700 kr.
 
ANNONS