Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob_borg

Aktiv medlem
Jag är sugen på att testa att använda ringblixt för porträttfoto, men är lite tveksam till det som finns tillgängligt för EF.

Canons Macro Ring Lite-blixtar får ju bra kritik och så, men har väldigt liten innerdiameter (gjord för 52 mm filtergänga) och ger ett intryck av att bara passa specifika (macro-) objektiv. Finns det någon som har något tips på kanske nån äldre blixt (brist på automatik gör inget) som passar objektiv upp till minst 70mm filtergänga? Jag skulle vilja använda det med både normal- och teleobjektiv, med lämpliga step-up-ringar där det behövs.

Hmm, Sigman där ser ju riktigt trevlig ut, snackar till och med E-TTL. Om nu någon kan få för sig att sälja en begagnad sådan till mig... :)

jakob_borg skrev:
Hmm, Sigman där ser ju riktigt trevlig ut, snackar till och med E-TTL. Om nu någon kan få för sig att sälja en begagnad sådan till mig... :)
Kruxet verkar vara att det inte är en riktig ringblixt, utan har två blixtrör på sidorna. Sunpacks modell är ganska bra.

Patrik skrev:
Men jag tror jag har sett andra ringblixtar som sitter på stativ där du stoppar in gluggen igenom... typ :)
Jag kör ibland den här från Pro på fri hand...tungt, men det går.

PatrikAdolfsson skrev:
Vad vet du om Canons?

Calle?
Den verkar inte vara riktigt cirkulär heller...men frågan är hur stor betydelse det har.

Men jag skulle nog jaga en beggad Sunpack, eller kolla närmare på vad blixten på Photax kostar. Det är inte säkert att du kommer att använda den så pass mycket att det är värt att lägga ned mycket pengar på den.

Vanlig ringblixt är mer för makro. Vill du ha riktigt skugglöst ljus och tydliga ringar i ögonen får du ha en enorm ringblixt, vilket finns men kostar en del.

/Pontus

Pongu skrev:
Vanlig ringblixt är mer för makro. Vill du ha riktigt skugglöst ljus och tydliga ringar i ögonen får du ha en enorm ringblixt, vilket finns men kostar en del.

/Pontus
Det går att plåta porträtt med liten ringblixt också (men ringarna i ögonen syns inte, dock). Jag använde den en del i studion tillsammans med övriga blixtar för att "studsa" till ljuset en aning. Det blev lite högre kontrast. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem.

Nja jag tänkte nog mer på den macro ring blixt som canon har (är ju inte så dyr). Vad blir skillnaden m en sådan jämfört m en vanlig blixt t ex 420 EX som man vinklar mot en reflexskärm eller i taket?

Förresten vill man verkligen att ringen ska synas i ögonen på den fotar??

Är eg inte så intresserad av studiofotografering men har alltid undrat vad man använder de där mindre ringblixtarna till...

Uttryck skrev:
Nja jag tänkte nog mer på den macro ring blixt som canon har (är ju inte så dyr). Vad blir skillnaden m en sådan jämfört m en vanlig blixt t ex 420 EX som man vinklar mot en reflexskärm eller i taket?
Men det är samma sak där; ljuset blir platt och skugglöst.
Dessutom är det väldigt svårt att komma åt med en vanlig blixt om motivet befinner sig ett par centimeter från objektivet. Det löser man med en ringblixt.

Uttryck skrev:
Nja jag tänkte nog mer på den macro ring blixt som canon har (är ju inte så dyr). [...] Är eg inte så intresserad av studiofotografering men har alltid undrat vad man använder de där mindre ringblixtarna till...
Skillnaden mellan ringblixtar för makroändamål och de som är för studioändamål är styrkan och storleken.

Med den relativt klena styrkan hos makroringblixtar kan man inte nå så långt, det räcker för makrofoto där motivet ofta är väldigt nära, eller för tajta porträtt.

Storleken bestämmer hur skuggan ser ut. Ju större blixten är desto mjukare kanter på skuggorna. Storleken är relativ mot motivet och avståndet till motivet. Eftersom makro sker på korta avstånd och små motiv är en makroringblixt stor i sammanhanget. Därför får vi mycket mjuka skuggor. Men när man tar porträtt så är blixten liten i sammanhanget (mycket mindre än ett huvud och avståndet från blixt till motiv är många gånger mindre än diametern på blixten.

Nedan finns en liten skiss på hur skuggan förändras med storleken på ringblixten. Den ska inte på något vis vara exakt rättvisande men ger ett hum om hur det funkar. Ursäkta mina usla frihandsritningskunskaper.

Anledningen till att man ibland använder ringblixtar är att man kan åstadkomma "frontal/axial light" vilket döljer texturer väldigt väl och placerar eventuella skuggor bakom motivet.

Förresten vill man verkligen att ringen ska synas i ögonen på den fotar??
Vissa tycker det är en snygg effekt, andra inte. Det är nog mycket personligt tycke.

Precis som Calle säger så går det att använda en makroringblixt för porträtt bara man är medveten om att man inte får exakt samma effekt som med de större.

[Edit: Borde kanske placerat motivet ännu närmare kameran i skisserna, men jag hoppas det framgår vad jag menar.]

Bilagor

• ringflash.jpg
    ringflash.jpg
    21.1 KB · Visningar: 897
Senast ändrad:
Calle S skrev:
Det går att plåta porträtt med liten ringblixt också (men ringarna i ögonen syns inte, dock). Jag använde den en del i studion tillsammans med övriga blixtar för att "studsa" till ljuset en aning. Det blev lite högre kontrast. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem.
Hur är det med röda ögon och liten ringblixt..?

/Pontus

Calle S skrev:
En stor risk. Det gäller att ha mycket allmänbelysning. I kombination med bouncer och ett par blixtar funkar ledljusen dock bra.
Tack!
Ensamt borde en liten ringblixt ge röda ögon i ännu högre grad än en inbyggd blixt eftersom ljuset kommer från en punkt (en ring...) mycket nära objektivet. Men med flera ljuskällor borde det gå bra som du säger!

Men vad är syftet med en liten ringblixt på långt håll, jämfört med en vanlig kamerakonterad blixt eller t o m den inbyggda? Relativt sett blir ju inte ljuskällan så stor utan en sån där stor vit ballongliknande sak man sätter framför blixten borde gå lika bra?

/Pontus

Pongu skrev:
Men vad är syftet med en liten ringblixt på långt håll, jämfört med en vanlig kamerakonterad blixt eller t o m den inbyggda?
Det är som Calle skrev tidigare, man får platt ljus. (Man kan åstadkomma det på annat sätt också, genom att positionera ut flera lika starka ljuskällor så de fyller i varandras skuggor.) Kanske har man en ringblixt och tycker den är behändig att använda instället för att rigga flera andra blixtar. Den lilla ljuskällan kommer fortfarande att skapa skarpa skuggor.

En inbyggd blixt eller en som är monterad på kameran kommer vara längre från centrumlinjen på optiken och därför kommer skuggorna hamna på ena sidan av motivet, oftast under eftersom man normalt sätter blixten ovanpå kameran. På långt håll kan det vara svårt att se skillnad så där spelar det inte så stor roll.

maxzomborszki skrev:
En inbyggd blixt eller en som är monterad på kameran kommer vara längre från centrumlinjen på optiken och därför kommer skuggorna hamna på ena sidan av motivet, oftast under eftersom man normalt sätter blixten ovanpå kameran. På långt håll kan det vara svårt att se skillnad så där spelar det inte så stor roll.
Nu är jag med!
Den decimeter det skiljer kan ju ge ännu lite plattare ljus eftersom det kommer från nära centrumlinjen. Såklart...

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto