Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riskerar analog framkallning att förbjudas av miljöskäl?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vill minnas att rekommendationen för 40 år sedan var att blanda alla vätskor (för PH värdet) och sedan helst låta blandningen långsamt sippra ner i avloppet (för maximal utspädning). Detta gällde då sv/v framkallning i mindre skala, ifall framkallningsmaskinerna spolade ut kemikalier i avloppet vet jag inte.
… och för femtio år sedan rekommenderades skärgårdsturister att lägga en sten i soppåsen (som dumpades i vattnet) så att den skulle sjunka till botten.


Det har hänt en del sedan dess.


”Klorin är snällt mot sjöar och vattendrag”
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
”Klorin är snällt mot sjöar och vattendrag”
Ja, inte särskilt elakt åtminstone. Man bör dock inte släppa ut stora mängder i taget så att den lokala koncentrationen blir hög.
Klorin innehåller natriumhypoklorit och vatten. Natriumhypoklorit bryts ner till natriumklorid (koksalt) i naturen, men är giftigt för vattenlevande organismer innan det har brutits ner.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag lämnar förbrukade kemikalier från filmframkallning till miljöstation, även fix.
När det gäller det digitala, så undrar jag om datorer, skrivare och färg är så miljövänliga, när de produceras och när de slängs.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag lämnar förbrukade kemikalier från filmframkallning till miljöstation, även fix.
När det gäller det digitala, så undrar jag om datorer, skrivare och färg är så miljövänliga, när de produceras och när de slängs.
All elektronik tas till vara, miljöstationen har en egen avdelning för just elektronik.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
All elektronik tas till vara, miljöstationen har en egen avdelning för just elektronik.
Jo, jag vet. Men jag bara undrade. Jag tänkte på tillverkningen globalt. Och vi vet ju att farligt avfall som t ex batterier hamnar hos de fattiga i Afrika och sorteras inte miljövänligt där. Har jag i alla fall läst i tidningarna.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jo, jag vet. Men jag bara undrade. Jag tänkte på tillverkningen globalt. Och vi vet ju att farligt avfall som t ex batterier hamnar hos de fattiga i Afrika och sorteras inte miljövänligt där. Har jag i alla fall läst i tidningarna.
Vi får hoppas att det sköts korrekt i Sverige. Har också sett ”återvinning” av allt möjligt, ingen uppmuntrande syn.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, inte särskilt elakt åtminstone. Man bör dock inte släppa ut stora mängder i taget så att den lokala koncentrationen blir hög.
Problemet med Klorin är ju att det kan sabba det lokala reningsverkets biologiska steg. I naturen gör det bara ganska lokal och temporär skada, i måttliga mängder.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt Wikipediasidan om klorin så har natriumhypokloriten i hushållsklorin neutraliserats till salt när den når reningsverken, men referensen till det tycks ha redigerats sen den lades till så jag hittar ingen auktoritär källa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är nog tur att översvämningarna i Gävle skedde nu. Hade det varit på sjuttiotalet med fotolabb i varannan källare hade mängder av fotokemikalier spridits i området.

Hur mycket koldioxid kommer från fotokemikalier?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Så länge det hela är ett icke-problem som TS ”gissar” sig till så finns nog inget att oroa sig för.
De t är ju heller inte tillåtet att bränna sin egen ”moonshine” i sin barre på landet, men trots det produceras det nog fortfarande en och annan liter i Sverige för husbehov...iofs miljövänligt men olagligt...eller?
/B
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Men behöver inte gilla vurmen med elcyklar och dyr bensin som är att sila mygg och svälja kameler på global nivå. Men man kan väl i alla fall precis som Börje göra vad man kan själv utan att gnälla fastän något annat problem är värre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men behöver inte gilla vurmen med elcyklar och dyr bensin som är att sila mygg och svälja kameler på global nivå. Men man kan väl i alla fall precis som Börje göra vad man kan själv utan att gnälla fastän något annat problem är värre.
Ja, vi ska alla dra våra strån till stacken. Men trådfrågan får nog ses som ett ickeproblem. Analogfotokemikalier för hobbybruk kommer sannolikt inte att förbjudas.
 

PMD

Aktiv medlem
Silverbromid? Usch det innehåller brom. Samma som i flamskyddsmedel. Jättefarligt för miljön. Hm, det användes tydligen förr när man inte hade digitala kameror. Då är det nog väldigt få som behöver silverbromid så vi kan förbjuda det utan någon större påverkan på samhället.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag var lite otydlig, jag syftade på diskussionen om att ta förbrukade kemikalier till ÅVC eller hälla dom i vasken.
Om det nu finns möjlighet att "kostnadsfritt" (det betalas med rehållningstaxan eller kommunalskatten) lämna kemikalier för omhändertagande ska man göra det.
Jag kommer inte ihåg att det sades något om det var olämpligt förr så allt åkte ut i avloppet. Det fanns heller inget självklart ställe att lämna miljöfarligt avfall vilket bidrog till att det hamnade i naturen istället.
Idag vet vi förhoppningsvis bättre.
 
ANNONS