Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Robust kompaktkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
jag behøver en slitstark och tålig kompaktkamera, som jag kan ha med mig nær jag jobbar hær i norge, den bør vara liten men ændå vara så att jag kan vælja exponerings instællningar sjælv, och helst palla av att vara i 30 minus ett tag, jag har funderat på en olympus mju 80 (analog) har hørt att den skall vara ganska bra før de 700 kronorna den kostar, vad har ni før tips???

Kanske en gammal Rollei 35, finns i flera modeller som är helmekaniska och byggda som stridsvagnar men ändå mycket kompakta och med förstklassig optik. Finns begagnade till relativt hyfsade priser men batterierna som behövs till exponeringsmätaren tror jag är av kvicksilvertyp och om man kan lösa detta på något sätt med ersättningsbatterier idag vet jag inte?

Jag har ingen erfarenhet av mju 80, däremot har jag en fantastisk mju II. Liten, väderskyddad och tar riktigt bra bilder.

Rejält lithiumbatteri (CR123A 3V) som tål låga temperaturer.

Hurvida den klarar -30 låter jag vara osagt men -20 är inga problem

Jga har testat både Rollei 35 SE och LED. Fina kameror men inte så smidiga att använda. Visst är det välbyggda, jämfört med dagens underverk i plast, men man ska nog vara kugghjulsromantiker för att uppskatta dem, och då finns det mycket annat som lockar. Jag tyckte inte jag behövde min Rollei 35SE längre när jag hade skaffat min Leica M2.

ANNONS
Götaplatsens Foto