Annons

30 minus, vilken kamera och hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju en kemisk process som sker i filmen vid exponeringen, om jag förstått rätt, så den borde bli långsammare i kyla, likt andra kemiska reaktioner..? Men det har knappast någon betydelse.

/Pontus

Jag tror Magnus Flock använde sig av en KM A1, A2 eller A200, minns inte vilken, när han var upp på Mount Everest. Han hade använt den tidigare när han var uppe på andra toppar på tidigare expeditioner.

Vi rekomenderade iofs Leica men han tyckte den var för tung att släpa på uppe på berget. Man får väl anta att fotograferingen kom i andra hand när man ska upp på världens tak.

Mvh
Maverick

Jorå, han överlevde. Fast hans polare fick vända när det var typp 100m kvar. Det måste ha svidit. Fast folk som räknar med att få svarta fötter och att det går över efter några veckor tänker kanske inte som en annan...

Första svensk som tagit sig upp för north ridge tror jag.

/Maverick

Jag har haft min A1:a i snart 30 år och kan direkt säga att den tål rejält med kyla.

Tidningen Aktuell Fotografi testade för övrigt just A1:an och en Nikonmodell under arktiska förhållanden under temat: klarar elektroniken kyla.
Vad jag kommer ihåg gick det över förväntan.

Vad många inte vet är att 70-talets elektronikkomponenter rent kvalitetsmässigt höll en helt annan klass än dagens.

Om man skall använda sin gamla Canon A1 vid minus 30 grader celsius skulle jag föreslå:

Kameran måste vara servad så att allt gammalt torrt 70-tals fett är utbytt mot moderna smörjmedel.
Alla gamla Cannonister vet säkert vad spegelbromssjukan är för något.

Originalbatteriet PX28 6V silveroxid kostade redan för 20 år sedan nästan 100:- men jag undrar om de säljs i dag pga miljöskäl.

Dito av alkalisk typ skulle jag inte ens överväga.

Om jag var du skulle jag mata kameran från externt
lithium batteri (2CR5) eller ett 7,2V NiCD pack med regulator.

Perfekt!

Då bör man i första hand välja ett sådant om man skall ta sig an dessa temperaturer.

Använder kamera och optik lite då och då för att de inte skall`becka ihop´ men då har jag faktiskt nöjt mig med ett alkaliskt batteri.

Har kollat runt lite på nätet och fått fran följande:

Silveroxidbatterier är miljöfarliga och skall insamlas. (Över 1% kvicksilverhalt)

Silveroxidbatteri typ PX28 till A1 kan vara ett alternativ vid lågtemperaturanvändning.
Fungerar ner till -28C och har mycket förnämliga konstantspänningsegenskaper. (viktigt för mätningen).

Lithiumbatterier brukar vara ett säkert kort när det gäller lågtemperaturanvändning men det gäller att se upp.

Det PX28L som du föreslår från Duracell har en nedre gräns vid -20C (källa: tekniska data på Duracells hemsida)

Går man däremot in på Energizers utmärkta sida hittar man ett antal lithiumbatterier för foto som specas ner till -40C. Dock inget PX28L.

Ett annat exempel är den populära AA/R6 storleken som går att få i lithiumutförande. Där måste man använda tillsatsen järn för att få till 1,5 V nivån. Även här är nedre gräns -20C

Allt som är farligt är bra, gå för PX28 silveroxid
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto