Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rodinal 1+50 eller 1+100 för Tri-x? Önskar mindre korn

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-s

Aktiv medlem
Tjena tjena. Jag har rätt nyligen bytt filmframkallare från D76 till Rodinal och har nu framkallat ca 10 rullar tri-x och det fungerar väl rätt ok. Bytte först och främst pga. den är billigare och jag mycket hellre arbetar med en engångsframkallare. Tycker resultatet blir ganska bra, men inte riktigt så som jag vill.

Då jag alltid har tri-x på asa 800 eller mer blir det väldigt kornigt, något som jag inte direkt hade problem med i D76. Av vad jag har hört kan man får ner kornen genom att späda framkallaren mer. Nu är det alltså Tri-x 800 i Rodinal 1 + 50. Borde jag späda mer eller finns det något annat jag borde tänka på när jag framkallar? Är 1 + 100 bättre? Säg nu bara inte "byt till D76 igen" eller "pressa inte tri-x till 800" :)

Jag har absolut inga problem med korn, men som dom är nu är dom alltså lite för "skarpa" eller hur man nu ska förklara det. Tips emottages tacksamt!

Rodinal är en framkallare som ger just skarpa korn.
De flesta framkallare, som D-76, löser delvis upp det exponerade silverkornet (jag bryr mig inte om en korrekt teknisk beskrivning) vilket ger ett finare men något luddigt korn. Därav namnet finkornsframkallare.
Rodinal visar kornet som det egentligen är i filmen, kan man säga.

Att späda 1+100 i stället för 1+50 kommer inte ge finare korn, du måste ju framkalla längre för att få samma kontrast.
Men om du vill ha finare korn med lägre kontrast kan du späda utan att kompensera framkallningstiden, du kan också köra 1+50 och korta tiden 20%.
Då kanske du får använda hårdare papper (vilket framhäver kornet) men det blir något finare ändå, framkallningstiden påverkar mer än papperskontrasten.

Skall du jämföra korn mellan två olika framkallningar är det viktigt att kontrasten är exakt densamma, annars vet du inte vad som gjorde kornet finare. Och du får inte samma kontrast som sagt.

Säkert har en del avvikande åsikt om att kornet inte blir finare vid större utspädning.

Jag har framkallat många rullar i Rodinal, även Tri-X.
Bilden nedan är ett exempel på en sådan bild. Kornet är skarpt, men ändå inte störande (vilket naturligtvis inte syns på denna lilla fjuttbild.

Bilagor

• m_3d052ff22a078[1].jpg
    m_3d052ff22a078[1].jpg
    21.8 KB · Visningar: 390
Att du känner att kornen är skarpa är pga rodinalen, det är inget du kan göra åt det.

Rodinal fungerar bäst med långsam film då kornstorleken är mindre så då "stör" inte domdär vassa kornen lika mycket, samtidigt som dom ger en större upplevd skärpa.

Rodinal med Tri-X pushad till 800 är alltså inget att rekommendera ifall man ej vill ha korn, oavsett hur mkt du spär ut det.

Prova dock gärna Agfas egna APX100 ifall du har ljus så det räcker, en helt suverän film tillsammans med Rodinal, jag blev såld efter första rullen.

/Henri

Tack för dom intressanta svaren ovan. Det var synd att det inte gick att styra det med att späda den mer. Hade för mig att det fungerade lite så när jag tidigare spädde D76an till 1 + 1. Ska dock gör några testrullar på -20% tid och öka filtergraden vid kopiering som Mipert sade.

Jag har faktiskt provat med 2 rullar apx 100, och där blev det som du säger kanonbra. Tyvärr gillar jag inte stativ eller blixt så den kommer inte knuffa undan mina tri-x på 800.

Det kan låta konstigt, men om inte rodinal går att få till på det sätt finns det då någon annan framkallare som är: relativt billig, går att späda typ 1 + 50, engångsframkallare och ger ett schysst resultat. Något att rekomendera för en snåljåp/fattilapp som inte har råd att gång på gång blanda till "dyr" D76 varje gång jag vill framkalla en enstaka rulle?

8 kronor rullen är väl inte så dyrt?

Prova annars att kontakta en fotoklubb (eller någon här på FS) och se om du kan köpa 2 deciliter T-maxframkallare, det ger dig en liter, som räcker till 12 filmer.
Du går då med vinst vid fem framkallade filmer :)

:) Kanske inte så dyrt, jag är väl lite kinkig kanske. Tycker bara det var så skönt med rodinalen som gick på en hundring för 500ml där jag samtidigt spädde till 1+50.

När jag använde D76 tidigare och lagrade den var jag alltid orolig över att den hade blivit gammal och jag visste inte hur mycket jag skulle kompensera, därav mitt intresse för engångsframkallare. Dessutom verkar D76 ha utgått hos min clasohlsonbutik. Antar väl att det bara är att bita i det sura äpplet och beställa från nån internetbutik då. Fast jag får väl se det från den ljusa sidan: neggen blir bättre igen.. ;)

Annars kan du testa HC110 som spädes 1-31, marginellt dyrare men kornen blir mindre och ändå med skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto