Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rodinal ????

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
Hej!
Eftersom Agfa har gått i Konkurs så betyder det väl att Rodinal inte finns kvar va???
Eller är detta den nya, eller är jag helt ute o cycklar nu?? Det står iochförsig ( rodinal ), men är det ngn som provat den, blir det samma resultat?
Såg detta på www.photax.se

Cale R09 ("Rodinal")
Calbe R09 är en svart/vit filmframkallare, som baseras på Rodinals ursprungsformula. R09 ger bra skärpa och teckning, och passar till de flesta filmer. Flytande koncentrat 250 ml. Spädes normalt 1+40 (1 flaska ger alltså 10,25 liter).

Bilagor

• calber09_250px.jpg
    calber09_250px.jpg
    9.9 KB · Visningar: 292
Jag beställde en flaska R 09 nyligen och har framkallat en film. Det var en HP5+ exponerad efter 400 ASA. Framkallaren blandade jag 1/25 och framkallade sex minuter i 20 grader. Det är Rodinals rekommenderade blandning och tid.

Jag har än så länge bara studerat negativen okulärt men de ser okej ut. Lite svårt att avgöra skärpa och korn innan jag skannat men teckning och kontrast verkar bra.

R 09 skall, som du säger, vara baserat på Rodinals ursprungsrecept. Jag skall prova denna framkallare framöver och då utgår jag från Rodinals tider.

Vad jag läst på olika fotosajter så är AGFAs produkter uppköpta av ett företag som har för avsikt att återuppta produktionen av en del klassiska AGFA-produkter. Vi får väl hoppas på framkallare, film och papper.

Vi har redan diskuterat det här i en annan diskussion.

Efter andra världskriget så hamnade Agfas kontor och fabriker i Wolfen i den sovjetiska zonen, som sedan blev Östtyskland. I Västtyskland återstartades Agfa i Leverkusen. Alltså fanns det två Agfa efter kriget.

Kring 1960 bytte östtyska Agfa namn, troligen pga krångel med rättigheterna, och det nya namnet blev ORWO (Original Wolfen).

ORWO försvann efter den tyska återföreningen, men en del av kemitillverkningen fortsatte under märket Calbe.

R09 tillverkas efter det ursprungliga rodinalreceptet. Västtyska Agfa hade dock ändrat sammansättningen lite, troligast av tillverkningstekniska skäl.

"R" står antagligen för "Rodinal", men det namnet har inte Calbe rättigheterna till. "09" står för Agfas recept nr. 9, dvs rodinalreceptet (det är inte offentligt publicerat).

Var inte orolig ifall Rodinal/R09 är mörk i färgen. Hållbarheten är extremt god.

Jag ska beställa en flaska nästa gång jag handlar från Photax.

torhan skrev:
Jag beställde en flaska R 09 nyligen och har framkallat en film. Det var en HP5+ exponerad efter 400 ASA. Framkallaren blandade jag 1/25 och framkallade sex minuter i 20 grader. Det är Rodinals rekommenderade blandning och tid.

Annars är rekommendationerna för R09 liksom för gamla Rodinal, en spädning på 1/20 eller 1/40. Har sett i gamla tyska fotoböcker från 30-talet att dessa spädningar använts. Men man kan ju laborera lite. Spädningar upp till 1/100 - 1/300 används ju ibland med Rodinal.

ANNONS
Götaplatsens Foto