Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rokkor till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Min bror köpte en ganska dyr och fin adapter märkt MD/MA (med lins) till sin Sony DSLR för att använda Minoltas manuella Rokkor-objektiv.

Men det han provat är långt från tillfredsställande.

Han måste ta loss objektivet varje gång han ska ändra bländare (och dra i nån spak) därför att bländarringen inte fungerar när det är monterat. Helt galet och ohållbart!

Objektivet han provat heter: Minolta Auto Rokkor-PF 55mm 1.8

Kan någon här berätta vad för objektiv han ska skaffa så att bländarringen fungerar som det är tänkt?

Tack på förhand /Christer

Undersök vad problemet är :)

kolla tråden jag startade om mitt Minolta EF adapter, jag löste mitt problem efter att en i forumet beskrivit ett liknande problem han haft. I bådas fall var det oexakt slarvig tillverkning av adapter som skapat oönskade problem.

(mitt fall var att bländarstyrningen gick in i adapterbotten. Han som tipsade hade haft problem med att något i adapter var för kort)

Verkar vara en hel del slarvig fultillverkning av adapterar.

ANNONS
Götaplatsens Foto