Annons

Rolleicord-stuff

Produkter
(logga in för att koppla)

drlomo

Aktiv medlem
Hej! Nybliven ägare till gammal Rolleicord. Underbar bildkvalitet. Jag diskuterar gärna allt möjligt om Rolleicord framöver, men just nu har jag ett problem. Vid filmframmatningsratten sitter en skiva med räkneverk i. Den har en lettrad "fingermutter", dvs. den *ber* om att bli avskruvad. Vid rengöring, t.ex. Antagligen byts den vid negativformatbyte(?) Nu till problemet: JAG FÅR INTE DIT DEN IGEN!!! Vad gör jag för fel?? (Dessutom är långtidsverket segt. Slutaren funkar OK på 1/30 sek och under).
MVH Robert

Ja det är typiskt att man börjar skruva på en så lockande skruv. :)

Jo, man byter räkneverk om man har masktillsatsen för 16 eller 24 bilder.

Tyvärr har jag ingen Rolleicord Va eller Vb för att kunna kolla själv. På de bilder jag har på dessa kameror med räkneverket avskruvat så ser det i alla fall ut som att man bara lägger det i rätt läge och skruvar fast.

Om du inte lyckas eller får några definitiva svar här, så försök på www.photo.net Där bör det finnas några som bytt räkneverk.

Hittar ingen manual på nätet.

För att fixa de långa slutartiderna så måste du lämna in kameran på slutarrengöring, som kostar strax under en tusenlapp. De flesta reparatörer väljer att lämna slutaren torr efter rengöring, men be dem uttryckligen att smörja den. Då slits inte slutaren lika mycket.

Tack för tipsen. den är högergängad, men kugghjulen därinne biter inte. Den där hak-stången biter inte heller. Den liksom "faller inte helt på plats". Jag ska kolla på Phil Greenspuns photo.net!
MVH Robban

ANNONS
Götaplatsens Foto