Annons

Rolleiflex 6x6 vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Skaffade mig i somras en nytillverkad Seagull 4A-107 med 75mm av Tessartyp. Har tidigare haft en Rolleiflex med just Tessar 75mm. Eftersom jag tycker denna kameratyp och bildformatet i kvadrat passar mitt fotograferande väl skulle jag nu vilja införskaffa ytterligare en men av vidvinkeltyp. Undrar nu vilka vidvinkelmodeller av Rolleiflex som kommit ut, vilka brännvidder och ungefär hur dom ligger till i pris? Finns kanske andra märken med tvåögda vidvinkelmodeller?

Weitvinkel-Rolleiflex med Zeiss Distagon 55/4 såldes nog över hela världen, men i rätt liten upplaga. De är rätt dyra idag, och säljs ofta för 20.000 kr.

Den nya modellen med Schneider Super-Angulon är förstås ännu dyrare.

Ett "billigare" alternativ är att köpa en Rolleiflex med 3,5 Planar eller Xenotar och därtill en Rollei-Mutar 0,7 med rätt bajonettadapter. Räkna då med runt 4-5000 kr för kameran och lika mycket för Mutaren.

Det finns skräpiga japanska vidvinkel- och teletillsatser för bajonett 1, som gjordes av "Sun" och Yashica. De fungerar, men ger dålig skärpa.

Skulle tro att en Kiev med vidvinkeloptik vore det mest prisvärda alternativet, om kameran och optiken fungerar...

Varför inte ragga upp en Mamiya tvåögd spegelreflex. Den har utbytbar optik, så det är väl inte omöjligt att få tag på en sådan med vidvinkeloptik. Är visserligare tyngre än Rolleiflex, men inte så dyr.

ANNONS
Götaplatsens Foto