Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rubriksättning

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Är det bara för att generera trafik till websidor med annonser på som någon alls bryr sig om att skriva sånt som vem som helst som åtminstone vet skillnaden på en 40D och en 5D kunde förstått på egen hand?

Intressant hur man kan vara så negativ.

Nyheten i min artikel var datumet för släppet. Sen passade jag på att spekulera. Till skillnad från en del utgår jag inte från mina egna önskemål utan från den information jag har. Jag hoppas att jag skjuter lite närmare målet då. Men generellt är K&B mycket restrektiva med att skriva om rykten som florerar.

froderberg skrev:
Intressant hur man kan vara så negativ.

Nyheten i min artikel var datumet för släppet. Sen passade jag på att spekulera. Till skillnad från en del utgår jag inte från mina egna önskemål utan från den information jag har. Jag hoppas att jag skjuter lite närmare målet då. Men generellt är K&B mycket restrektiva med att skriva om rykten som florerar.

Om din nyhet var datumet !!! varför har du nu ändrat det då ??

Nu är datumet den 26 augusti. Och du skriver att du inte vet om Canon visar något den 22 september :)

Lars Johnsson skrev:
Om din nyhet var datumet !!! varför har du nu ändrat det då ??
Nu är datumet den 26 augusti. Och du skriver att du inte vet om Canon visar något den 22 september :)

Men hallå, har du överhuvudtaget läst vad Magnus Fröderberg och hans kollegor har skrivit?

För det första är det inte Magnus som ändrar datum, det är Canon som nu bjuder in till ytterligare ett datum - fast tidigare.

Datumet 22 september är under Photokina, och då är det naturligt att Canon aviserar någon sorts nyhet. Vad återstår att se. Magnus spekulerar i sin blogg om det.

Inbjudan till 26 augusti kl 9 inkom senare till Kamera&Bild:s redaktion, och då var Elin Parmhed föredömligt snabb med att publicera det som en nyhet - med en länk till Magnus blogg.

Jag ser inget konstigt alls i det här. Canon ska berätta något den 26 augusti, och troligen något annat den 22 september. Voila!

P.S. Dessutom fyller jag år just den 26 augusti, så då kanske det vankas någon riktigt rolig födelsedagspresent...

Senast ändrad:
snaxalig skrev:
Men hallå, har du överhuvudtaget läst vad Magnus Fröderberg och hans kollegor har skrivit?

För det första är det inte Magnus som ändrar datum, det är Canon som nu bjuder in till ytterligare ett datum - fast tidigare.

Datumet 22 september är under Photokina, och då är det naturligt att Canon aviserar någon sorts nyhet. Vad återstår att se. Magnus spekulerar i sin blogg om det.

Inbjudan till 26 augusti kl 9 inkom senare till Kamera&Bild:s redaktion, och då var Elin Parmhed föredömligt snabb med att publicera det som en nyhet - med en länk till Magnus blogg.

Jag ser inget konstigt alls i det här. Canon ska berätta något den 26 augusti, och troligen något annat den 22 september. Voila!

P.S. Dessutom fyller jag år just den 26 augusti, så då kanske det vankas någon riktigt rolig födelsedagspresent...

Men hallå, har du inte alls läst vad Magnus skrev.
Han skrev för några dagar sen att nyheten i det han skrev var datumet för släppet (22 sep) ???
Nu skriver han att han inte vet om Canon släpper något den 22 sep.

Hmm... för nån tid sedan skrev jag att jag tycker det är tveksamt att K&B och Fotosidan presenterar rykten som nyheter. Jag har inte ändrat uppfattning.

Lars Johnsson skrev:
Men hallå, har du inte alls läst vad Magnus skrev.
Han skrev för några dagar sen att nyheten i det han skrev var datumet för släppet (22 sep) ???
Nu skriver han att han inte vet om Canon släpper något den 22 sep.

Det ar val knappast hans fel att Canon andrar datumet???

Sa har skrivs det ju:

"
Vi har tidigare fått inbjudan från Canon till en visningen den 22 september. Nu har vi fått en ny inbjudan.

Att det kommer att visas nyheter den 26 augusti är helt klart. Om Canon även kommer att visa nya produkter den 22 september vet vi inte."

http://www.kamerabild.se/artikel/26_augusti_kommer_ny_canon_eos_080805195332-677.html

Sluta hacka pa Magnus, det ar ju inget han kan gora nar Canon andra datum, eller tycker du att han ska protestera utanfor deras kontor?

Canon har inte ändrat datumen. Men de har lagt till ännu en datum. Och när han skrev att den skulle släppas den 22 sep. så var det säkert ett rykte han själva startade och trodde på. För Canon meddelar inte honom i förtid när kameror ska släppas :)

Anders Östberg skrev:
Hmm... för nån tid sedan skrev jag att jag tycker det är tveksamt att K&B och Fotosidan presenterar rykten som nyheter. Jag har inte ändrat uppfattning.

Kan bara hålla med. Och det är ju inte första gången K&B och Fotosidan gjort det heller. Och om ryktet inte stämmer så är inte det första gången precis :)

Lars Johnsson skrev:
Canon har inte ändrat datumen. Men de har lagt till ännu en datum. Och när han skrev att den skulle släppas den 22 sep. så var det säkert ett rykte han själva startade och trodde på. För Canon meddelar inte honom i förtid när kameror ska släppas :)

Nej, men de meddelar honom, som en del av pressen, att de ska ha en pressvisning av nya produkter 22/9, och sen lagger de till ett datum nu, 26/8.. Fortfarande inget han kan gora at det.

Lars Johnsson skrev:

Herregud! Vad är problemet?

Johan

fredriklindstrom skrev:
Nej, men de meddelar honom, som en del av pressen, att de ska ha en pressvisning av nya produkter 22/9, och sen lagger de till ett datum nu, 26/8.. Fortfarande inget han kan gora at det.

Och alla rykte om nya Canon kameror han lägger till i K&B, Fotosidan och bloggen, kan han inte göra något åt.
Tråkigt när tidningar och fotosajter ska ta till så billiga och dåliga knep för att försöka locka folk till sig

Lars Johnsson skrev:
Och alla rykte om nya Canon kameror han lägger till i K&B, Fotosidan och bloggen, kan han inte göra något åt.
Tråkigt när tidningar och fotosajter ska ta till så billiga och dåliga knep för att försöka locka folk till sig

Jag tycker det är intresant att läsa om rykten gällande nya Canon kameror. Om man inte tycker om det kan man ju alltid avstå från att läsa...

Johan

Anders Östberg skrev:

Nu blir jag väldigt undrande...

Vad har K&B och FS att göra med att jag startar en tråd här om att Canon ska visa nyheter 22 sept som jag råkat läst om på just K&B och länkat till???

Efter de har Canon kallat till en till presskonferens 26 aug, vilket jag oxå läst på K&B skrivit om och länkat till, och inte heller den här gången har vare sej K&B eller FS nå med de att göra!!!

Ska FS censurera mej???

/Leif

valleyman skrev:
Jag tycker det är intresant att läsa om rykten gällande nya Canon kameror. Om man inte tycker om det kan man ju alltid avstå från att läsa...

Johan

Du kan ju också avstå att läsa mina inlägg om du inte gillar dem :) Eller så kan jag hitta på ett nytt datum med flera nya kameror om du gillar fler rykte..........

Nej, du får väl skriva vad du vill Leif. Jag skrev att jag inte tycker att FS och K&B behöver publicera rykten i form av nyheter, det är i min mening bättre om dom håller sig till verifierade fakta. Det räcker med dom miljarder källor för rykten som finns i alla internetforum, dom är i alla fall gratis till skillnad från FS och K&B som jag betalar för.

Lars Johnsson skrev:
Du kan ju också avstå att läsa mina inlägg om du inte gillar dem :) Eller så kan jag hitta på ett nytt datum med flera nya kameror om du gillar fler rykte..........

JAG har inga problem med att läsa inlägg....Visst kan du hitta på nya datum,moget! Jag tror inte så många störs av Magnus 2 datum nämnvärt. Det finns nog tusentals foruminlägg på FS om rykten gällande kommande kameror så jag förstår inte problemet.

Johan

Lars Johnsson skrev:

Syftet med att publicera nyheter är ju att de ska läsas. Och nyheter är det om det finns substans i det som skrivs och det har nyhetsvärde. Jag har bedömt att uppgifterna om när Canons kommande produkter ska släppas har nyhetsvärde, och substans finns det eftersom källan är Canon Svenska AB.

Om du vill gräva lite så kan du kolla hur många rykten vi skrivit om genom åren.

froderberg skrev:
Syftet med att publicera nyheter är ju att de ska läsas. Och nyheter är det om det finns substans i det som skrivs och det har nyhetsvärde. Jag har bedömt att uppgifterna om när Canons kommande produkter ska släppas har nyhetsvärde, och substans finns det eftersom källan är Canon Svenska AB.

Om du vill gräva lite så kan du kolla hur många rykten vi skrivit om genom åren.

Du skriver inte nyheter, bara rykte.

För svara nu ärligt Magnus. Det här är rubriken i länken.
"Nya EOS-kameror från Canon den 22 september"

Har Canon Svenska AB meddelat dig att de släpper minst två kameror den 22 sep.

Både du och jag vet svaret redan, men svara nu ärligt :)

Det är naturligtvis lika osäkert för mig att skriva singular som en plural eftersom jag inte vet vad som ska komma.

Men Canon skriver i plural så det är kanske närmast till hands att det kommer mer än en modell.

Så här skriver Canon:
"På visningen ges möjlighet att titta närmare på det senaste inom digitala kompakt kameror, digitala systemkameror, videokameror samt skrivare."

Du kan knappast snacka bort att datumen är nyheter och inte rykte.

Visare så skriver jag om mina egna funderingar om vad som ska komma i min blogg som en markering. Datumen står däremot på nyhetsplats.

Man kan ju alltid fega och sätta rubriken "Nyheter från Canon den 22 september" ;)

Jag tror dock fotograf Johnsson har ett problem, om han förväntar sig att han på nätet (eller i tryck) bara ska hitta objektiva nyheter som endast innehåller verifierad fakta ...

ANNONS
Götaplatsens Foto