Annons

Rutiner för en frilans inom reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat för en kund och eftersom jag är ny och novis inom frilans så skrev vi aldrig något avtal om vad som ska gälla. De ville ha bilder till sin hemsida och när bilderna var levererade så trodde jag vi var klara där.

1) Ett halvår senare vill de ha 5 högupplösta bilder till en annons. Jag känner att det är bra reklam för mig att ha mina bilder på just den här annonsen så jag valde att inte tjafsa om vad som skulle ingått i priset mm men är det vanligt att kunden tror att webbilder och bilder till tryck är samma sak? Hur brukar ni definiera era avtal?

2) Designföretaget bad om raw-filer. Det kändes jättekonstigt (nu fick de inte det, för jag känner att det är jätteolustigt att skicka iväg dem). Jag har jobbat på en tidning som gjorde annonser och aldrig hört att fotografer släpper ifrån sig RAW filer. Dessutom är de ju gigantiska...hur mailar man 5 sådana?
Brukar ni skicka RAW filder och någon annan redigerar bilderna?

Skulle vara tacksam för lite inside info hur det brukar gå till.

Tack på förhand.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Även om eller särskilt om ni är utan avtal så gäller att du har rätt att ta betalt för varje publicering/användning av dina bilder. Hur fick du betalt för webbilderna? Finns det någon faktura som visar vad de betalade för? Det finns säkert kunder som inte begriper eller vet, men vanligen så försöker man få bilder billigt eller gratis. Är det en kund som brukar jobba med bilder så vet man alla gånger vad som gäller.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat för en kund och eftersom jag är ny och novis inom frilans så skrev vi aldrig något avtal om vad som ska gälla. De ville ha bilder till sin hemsida och när bilderna var levererade så trodde jag vi var klara där.

1) Ett halvår senare vill de ha 5 högupplösta bilder till en annons. Jag känner att det är bra reklam för mig att ha mina bilder på just den här annonsen så jag valde att inte tjafsa om vad som skulle ingått i priset mm men är det vanligt att kunden tror att webbilder och bilder till tryck är samma sak? Hur brukar ni definiera era avtal?

2) Designföretaget bad om raw-filer. Det kändes jättekonstigt (nu fick de inte det, för jag känner att det är jätteolustigt att skicka iväg dem). Jag har jobbat på en tidning som gjorde annonser och aldrig hört att fotografer släpper ifrån sig RAW filer. Dessutom är de ju gigantiska...hur mailar man 5 sådana?
Brukar ni skicka RAW filder och någon annan redigerar bilderna?

Skulle vara tacksam för lite inside info hur det brukar gå till.

Tack på förhand.
Grundregel 1A när det gäller rutiner för en frilans inom vilken bransch det än är:

Skriv ett avtal.

När man gör upp affären definierar man vad den innehåller. Vill kunden ha RAW-filerna tar man betalt därefter. Vill de ha möjlighet att få loss ytterligare bilder i andra format avtalar man även det.

Ingen affär är den andra lik, men det som alltid måste finnas är en tydlig överenskommelse. Utan den uppstår ofelbart krångel senare i processen.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Men RAW filer? Är det vanligt? Känns ju jätte obekvämt. Jag vill ju gärna inte att alla ska se mina ofärdiga bilder. Jag har aldrig varit med om att någon frågat efter det.

Men man kanske måste sluta vara så prestigelös i fotografyrket. Men hur skickar man så stora filer. Maila går ju inte.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Även om eller särskilt om ni är utan avtal så gäller att du har rätt att ta betalt för varje publicering/användning av dina bilder. Hur fick du betalt för webbilderna? Finns det någon faktura som visar vad de betalade för? Det finns säkert kunder som inte begriper eller vet, men vanligen så försöker man få bilder billigt eller gratis. Är det en kund som brukar jobba med bilder så vet man alla gånger vad som gäller.
Tack! Jag skrev klart och tydligt att det gällde webbilder på fakturan. Nåväl, jag ser den här gången som ett chans att få lite bra trycksaker i min portfolio, så jag kommer inte bråka om mer betalt. Men bra att veta vad som gäller ändå, om det skulle fortsätta tryckas på om fler bilder.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Men RAW filer? Är det vanligt? Känns ju jätte obekvämt. Jag vill ju gärna inte att alla ska se mina ofärdiga bilder. Jag har aldrig varit med om att någon frågat efter det.

Men man kanske måste sluta vara så prestigelös i fotografyrket. Men hur skickar man så stora filer. Maila går ju inte.
Jag skickar ibland RAW-filer till mina kunder, i de fall de själva har en reproavdelning. Då litar jag på att de gör det bästa av bilderna. Ibland är det t o m rätt skönt att slippa lägga tid på bildbehandling...

När RAW-filer skickas brukar jag använda mig av ett ftp-program, som antingen laddar upp bilderna på min server (som ingår i mitt webhotell) så att kunden kan ladda ner filerna där, eller att jag laddar upp direkt på kundens server. Det brukar funka rätt bra.

/Adam
frilansfotograf sedan -03
www.adamhaglund.se
www.apeloga.se
 
ANNONS