Annons

Rutnät i bilden efter behandling i PSP8

Produkter
(logga in för att koppla)

beataK

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tagit en färgbild och förminskat den, sen fixat lite med skärpan och slutligen använt Colorize. Jag gjorde detta som ett script i psp8. Nu när jag tittar på slutbilden så har den ett fint rutnät med prickar. Vad kan ha hänt? Är det någon vanligt fenomen med jpg:ar eller är det Paintshop Pro 8 som har någon knäpp bugg. Jag får heller inte samma resultat om jag gör stegen manuellt (dock inte så kul med 104 bilder). Har för mig att jag även såg detta rutnät på de bilder som jag bara skalade om och fixade skärpan på.

Lättare med bild kanske?

Kom på att det kanske är lättare för er att se vad jag menar om jag visar en bild. Fick beskära och komprimera den en del för att få ner den i storlek men prickarna syns nog ändå, särskilt i nacken och en bit ner på ryggen.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    47.9 KB · Visningar: 221
Har ingen erfarenhet av PSP men rent allmänt så kan det var frågan om en bugg i något filter antingen för skärpan eller nerskalningen.

Prickarna ligger jämnt utspridda på var 16:e pixel. Tror inte att det är jpeg som eftersom det ofta har ett 8x8 mönster istället. Vet du storleken på de skärpefilter du kör, känner du igen distansen 16 från någon parameter? Skalar du möjligen ner bilden med faktor 4 eller 8.

Andra frågor:

Är du säker på att inte prickarna ligger osynliga med från början. Kan du vara helt säker på att du kör likadant när du kör manuellt?

Har du testat att modifiera parameterarna i t.ex. skärpefiltret något?

Har du testat att inaktivera ett steg i taget i scriptet för att se vilket steg som verkar orsaka det hela?

ofu skrev:
Har ingen erfarenhet av PSP men rent allmänt så kan det var frågan om en bugg i något filter antingen för skärpan eller nerskalningen.

Prickarna ligger jämnt utspridda på var 16:e pixel. Tror inte att det är jpeg som eftersom det ofta har ett 8x8 mönster istället. Vet du storleken på de skärpefilter du kör, känner du igen distansen 16 från någon parameter? Skalar du möjligen ner bilden med faktor 4 eller 8.
Skalade ner bilden med 21%

Unsharp mask var satt till:
Radius: 15,39
Strength: 18
Clipping: 2

Sharpen kan man inte ställa till något i PSP utan det verkar vara ett fast värde.

Colorize gjordes med:
Hue: 29
Saturation: 52

ofu skrev:
Andra frågor:

Är du säker på att inte prickarna ligger osynliga med från början. Kan du vara helt säker på att du kör likadant när du kör manuellt?
Jag vet att jag gör exakt samma sak manuellt som med scriptet eftersom jag själv spelat in scriptet, dvs genomförde stegen manuellt på en bild medan det spelas in. Om jag sedan jämför samma bild med en som kört genom scriptet så blir det alltså prickar i den som gått genom scriptet. Helskumt.

ofu skrev:

Har du testat att modifiera parameterarna i t.ex. skärpefiltret något?
Nej jag har inte gjort dte, nu var det inte till någpt jätteviktigt dessa bilder skulle användas utan jag blev mest nyfiken vad som kunde ha hänt. Orkade därför inte hålla på att skriva om allt för mycket.

ofu skrev:

Har du testat att inaktivera ett steg i taget i scriptet för att se vilket steg som verkar orsaka det hela?
Nix men det är ju en god idé, det går ju att editera scriptkoden så det skall jag prova.

Men jag har fått ett ganska tydligt svar av en tjej på barnsidan.se. Läs gärna hennes var på http://www.barnsidan.se/forum/showthread.php?threadid=2562

Tack för att du tog dig tid att svara och nästa gångjag råkar ut för underligheter så skal ljag tänka på det du skerv och kolla lite mer noggrant.

Efter at ha sovit på saken och även läst svaret på det andar forumet så blir jag bara säkrare på min sak. Den där typen av diskreta diskontinuiteter (enstaka pixlar) finns antingen i originalet och framhävs av filtreringen eller så rör det sig om en ren skär bugg i programvaran. Något annan förklaring kan jag inte se.

Det är inte helt ovanligt att filter innehåller buggar som gör att de interfererar med sig själva och ger upphov till oönskade mönster.

Interferens brukar uppstå om man väljer jämna multiplar av parametrarna i de oolika filtren (sharpen 8 pixlar, resize 1/8=12,5%), men det faktum att du valt ganska ojämna parametrar talar emot detta. I så fall är buggen inte acceptabel.

Du får göra som Luther: lyft på hatten och gå förbi.

ofu skrev:
Du får göra som Luther: lyft på hatten och gå förbi. Kör PS istället!?
Jag har inte råd med PS och vill inte använda en piratkopia heller så det lär nog dröja innan jag kan gå över till PS. Sen räcker PSP gott och väl till det jag brukar syssla med.

ANNONS
Götaplatsens Foto