Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryckig bild när jag panorerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
När jag filmar och panorerar tycker jag att bildens bakgrund flyter dåligt.
I det aktuella fallet har jag focus på en person som befinner sig två meter framför mig.
Jag filmar men bränvidd 90 mm ( jag vet att det kanske är ganska långt, men ville komma nära och det gick inte att ha kameran rakt i ansiktet) 25 FPS 1/50 och f 1.8 FHD 1080.
Bakgrunden är ju oskarp pga både brännvidd och bländare, men så vill jag ha det.
Men om jag panorerar upplever jag bakgrunden som som ryckig. Det flyter inte på riktigt.
Några ideer om något man skall tänka på för att få det flyta bättre?
Jag har inte testat allt, men kom på att kan det vara bildstabiliseringen i kamran ? Format? Rendering i Vegas pro?
Jag upplever att även bilden obehadlad rycker, men vet inte säkert om det beror på min skärm.
 

Visom

Aktiv medlem
Låter som bildstabiliseringsbekymmer. Vissa objektiv har 2 lägen för stabilisering varav ett enbart stabiliserar i höjdled och är avsett för panorering. Finns det stabilisering i kameran kan jag tycka att det borde finnas ett läge för enbart vertikal stabilisering i menyerna(?)
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Använder du stativ är rekommendationen att stänga av stabiliseringen helt.
Kör du handhållet har du fått bästa tipset redan från Roger.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Hur snabbt panorerar du, 7 s för ett föremål attgå från bildkant till bildkant, är en tumegel. Går det att ta scenen som slow motion, tex i 30 eller 50 fps som saktas nedtill 25. Blir det för stor förändring ibilden kan kameran droppa frames.
 
Senast ändrad:

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Vad tittar du på för skärm?
Förenklat kan man säga att datorskärmar nästan uteslutande använder 60Hz eller multiplar av 60 i alla fall. Att då titta på okonverterat 25fps material med panoreringar ger upphov till problem. Att rendera ut ditt material till 24fps borde åtgärda problemet för datorskärmar och telefoner.
Beroende på vilket uppspelningsprogram man använder etc kan man dock använda vertical sync som matchar uppdateringsfrekvensen till ditt videomaterial i fullskärmsläge.

Mitt tips är att filma i 24fps i stället om du inte tänker skicka till TV för broadcast.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kolla också att din tidslinje i redigeringsprogrammet.
Om den är annan är de klipp du spelar in med kameran kan du antingen behöva göra en Conform, dvs du låter klippets rutor placeras exakt ruta för ruta på tidlinjen även om du filmat i en annan hastighet än du redigerar i.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Kolla förresten ditt klipp i kameran. Är det ryckigt där så ligger inte problemet i datorn/mjukvaran. Och vise versa.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad tittar du på för skärm?
Förenklat kan man säga att datorskärmar nästan uteslutande använder 60Hz eller multiplar av 60 i alla fall. Att då titta på okonverterat 25fps material med panoreringar ger upphov till problem. Att rendera ut ditt material till 24fps borde åtgärda problemet för datorskärmar och telefoner.
Beroende på vilket uppspelningsprogram man använder etc kan man dock använda vertical sync som matchar uppdateringsfrekvensen till ditt videomaterial i fullskärmsläge.

Mitt tips är att filma i 24fps i stället om du inte tänker skicka till TV för broadcast.
Blir inte det ett konstigt råd?
Jag menar att allt man tittar på monitorn har normalt en annan uppdateringsfrekvens än 60Hz.

24 25 50 60 120....
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Blir inte det ett konstigt råd?
Jag menar att allt man tittar på monitorn har normalt en annan uppdateringsfrekvens än 60Hz.

24 25 50 60 120....
Nja, både ja och nej. 24, 30 och (såklart) 60 fps funkar bättre än 25 och 50 fps.
Just 25fps på 60hz är den mest besvärliga kombinationen skulle jag vilja påstå.

Edit: Jag vill revidera mitt tips lite, hur slutprodukten skall visas bör styra vilket format man filmar i. Är tanken att man vill publicera på Youtube eller liknande där man inte nödvändigtvis tittar i fullskärm så bör man kanske välja 30/60 fps om man inte verkligen är ute efter "cinema"-looken. Det går så klart att konvertera på vägen med varierande resultat.
 
Senast ändrad:

dawid.jernstrom

Ny medlem
Nja, både ja och nej. 24, 30 och (såklart) 60 fps funkar bättre än 25 och 50 fps.
Just 25fps på 60hz är den mest besvärliga kombinationen skulle jag vilja påstå.

Edit: Jag vill revidera mitt tips lite, hur slutprodukten skall visas bör styra vilket format man filmar i. Är tanken att man vill publicera på Youtube eller liknande där man inte nödvändigtvis tittar i fullskärm så bör man kanske välja 30/60 fps om man inte verkligen är ute efter "cinema"-looken. Det går så klart att konvertera på vägen med varierande resultat.
Cinemalooken uppnås väl mest genom rätt mängd motion blur och inte nödvändigtvis de onödigt hackiga 24 fps. Sätt kameran på 180 graders slutarvinkel och kör en fps som bäst passar ändamålet :)

Mycket nyttig video:
 
ANNONS