Annons

Ryggsäck för hus + vertikalgrepp + 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

heliflyer

Aktiv medlem
jag har en flipside 400 och är mycket nöjd, min D300 med monterad 80-200 med motljusskydd ryms plus lite till blixt plus några objektiv plus att den är inte svart så den ser lite mindre ut som en fotorygga
jag har en grön sedan minskar stöld risken då öppningen är mot ryggen kan ingen tjuv öppna den och springa iväg med innehållet
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Har följt tråden och i princip bestämt mig för att beställa en flipside 400aw.. Har inte möjlighet att prova väskan inom de närmaste dagarna och skulle vilja ha tag i väskan innan jag ska bege mig ut.. Det som jag ifrågasätter är om jag klarar mig lika bra med 300an. Har idag en 550d med v-grepp, 100-400 L IS usm, 17-55 2.8 IS USM och ett 50mm 1.8, stativ, blixt och tillbehör.

Kommer det kännas bra i väskan, eller är den helt överdriven? Jag beställer helldre en lite för stor väska med möjlighet för att stoppa i kommande prylar, men om den känns sladdrig och på tok för stor kanske 300 är bättre..
 

filip71

Aktiv medlem
Har följt tråden och i princip bestämt mig för att beställa en flipside 400aw. ... Kommer det kännas bra i väskan, eller är den helt överdriven? Jag beställer hellre en lite för stor väska med möjlighet för att stoppa i kommande prylar, men om den känns sladdrig och på tok för stor kanske 300 är bättre..
Jag tittade på just 300:an här om dagen och jag är säker på att du får plats med dina grejer i den, och kanske någon liten lucka över till och med. Sladdrig är den definivt inte men hålet in mellan axelremmarna är ju mindre än om öppningen är från den traditionella sidan, och man måste hålla i locket med ena handen för annars stängs den pga sin konstruktion. Och så måste man brottas med axelremmarna också, men man kanske lär sig att hantera det? Eller så kokar man över om man inte gör det...
Själv har jag lite fler prylar än så, och höftavlastaren är mycket klenare på 300:an än på 400:an så dessa två argument talar mot 300:an för min del.

Här är en snubbe som jämför väldigt kritiskt men ganska sakligt;
http://www.minnak.net/quietpicture/2009/03/23/lowepro-flipside-400-aw/
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Tack för din input.. som sagt är 300än bara intressant om 400 än är på tok för stor, jag köper hellre en väska med 2 objektivfack för mycket än en där min nuvarande utrustning precis får plats.

Kanske borde vänta tills jag har möjlighet att prova, även om det hade varit trevligt att ha den så fort som möjligt..

Mvh, Anton
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag äger flipside 300. I den har jag 7d med monterat 17-55/2.8, 70-200/2.8L, Sigma 8-16, Sigma 70/2.8 macro, speedlite 580exii.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.925409,14.298409
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Är den full då? Det är ett objektiv mer än vad jag har, och om jag känner mig själv rätt är det lätt hänt att det blir tillskott förr eller senare.. Har gärna plats för 2 objektiv utöver det jag har nu och möjligtvis en extra blixt.. Hade detta funkat i 300an? Det är ju alltid smidigare med en mindre ryggsäck, men sen är det tråkigt att köpa en ny om 2 månader också.. Tror att jag gör rätt i att köpa 400an ändå, förutsatt att det inte kommer kännas helt dumt med det jag har att stoppa i nu.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem

Christer5

Avslutat medlemskap
Då din nya väska kommer att bli tung så är det bäst att prova i butik för att känna hur den sitter och känns på ryggen.

Då får du ju möjligheten att testa hur den nya väskan fungerar för dig.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Då din nya väska kommer att bli tung så är det bäst att prova i butik för att känna hur den sitter och känns på ryggen.

Då får du ju möjligheten att testa hur den nya väskan fungerar för dig.
Sant.. Här har man suttit och rekommenderat folk att alltid prova själv först, men när man själv ska handla så kommer självklart något i vägen. Jag klarar mig med en vanlig eastpack ryggsäck denna helgen också :)
 

Juuan

Medlem
Kånken!

En Fjällräven Kånken går att inreda väldigt smidigt med skumplast ! Jag har haft min ett bra tag nu, den är både snygg, har plats för lite fika + kameragrejer & tål slitage och väta!

Så den rekommenderar jag!
 

filip71

Aktiv medlem
Kanske borde vänta tills jag har möjlighet att prova, även om det hade varit trevligt att ha den så fort som möjligt..
Jo jag är jämnt otålig när jag väl bestämt mig för en grunka. Som "tur" är så köpte vi bil för några veckor sedan och det är helt tomt på pengar vilket kommer få mitt köp att bli lite mer genomtänkt/genomvelat. Jag såg att på ebay säljs 400 flipside för 60 pund ink frakt från England så där kan man spara 30% (skickas den utanför EU så kan man åka på momsen). Jag velar fortfarande mellan flipside 400 och pro runner 450 - bägge har sina fel och förtjänster men jag måste nog åka och prova dem sida vid sida - problemet är att det är inte så många butiker i närheten som har de större väskorna...
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Då slog jag till idag, en Flipside 400 AW för 600:- inkl. frakt.

Får väl se om några veckor vad det är man får i lådan med tanke på priset ^^
 

filip71

Aktiv medlem
Då slog jag till idag, en Flipside 400 AW för 600:- inkl. frakt.

Får väl se om några veckor vad det är man får i lådan med tanke på priset ^^
Varifrån?

Själv var jag på mediamarkt idag och gjorde en sida-vid-sidatest på
Prorunner450, prorunner350,prorunner300 och flipside400.

På alla ryggorna kunde man enkelt vika undan höftbärarna om man bara ska gå "lätt" - bra!

pr300 och pr350 är lika stora i kameradelen men 350 har datordel och är tjockare, men vad viktigare är att pr300 har bara ett band som höftbärare så den går nu helt bort. Övriga ryggors bärsystem är godkända. Det är precis på gränsen att jag får in en proDSLR men ställer man den 90grader vriden så ligger den exakt jämns med kanten och är därmed helt skyddad utan risk att skaka omkring.

Att välja pr450 eller fs400 (efter att ha sett dem i verkligheten) ter sig ganska konstigt eftersom pr450 rymmer nästan dubbelt så mycket som fs400. Helt olika väskor för att uttrycka det enkelt. Jag får med andra ord plats med väldigt mycket mackor i den medans fs400 blir det ett litet lunchpaket, termos och möjligen en tunn jacka.

pr450 har jämfört med fs400 något större och bättre påkostade bärsystem men så kan man ju få plats med så väldigt mycket mera i den så den blir ju potentiellt tyngre. Jag är 181cm men har kortare ben än min hustru som är 173 (alltså lång rygg) så fs400 var aningens för kort för att höftbärarna ska fungera optimalt på mig - alternativt får man ha längre axelremmar men då kan det bli sladdrigt i toppen på ryggan. Själva flipsidandet (att öppna väskan medans den är fast runt höften) fungerade suveränt enkelt. Och att locket stängdes av sig själv ser jag kanske som en fördel - det går inte att lämna den öppen när det duggar och man har brådis att ta den där bilden. fs400 rymde proDSL med 70-200f2.8 med motljusskydd utan problem. I de andra väskorna kan jag dessutom ha på en 2x-konverter...

Så jag får fundera igen vad jag exakt vill ha min väska till. En kortare promenad med endast mina personliga grejer räcker definitivt en fs400. Det skulle vara intressant om det fanns en pr400 (dvs utan datorficka) för då skulle den bli betydligt smidigare. Eller en fs500 som gjordes i en specialutgåva på 1200 exemplar. Eller en pr300 med bra bärsystem. Egentligen så skulle jag vilja ha en ryggsäck som var delad - fast inte horisontellt utan vertikalt men då blir det nog snett med tyngden. Tänker jag å andra sidan till kring mina behov så om jag går själv (vilket jag sällan gör) så behöver jag inte bära med mig så mycket och har jag barnen med mig så ryms min termos i deras väska (!) Så jag får väl kika på de andra märkena en kort vända och om jag kan få en fs400 för 6-700 eller begagnat för mindre så blir det en sådan! Dessutom går den ju att få i en annan färg än svart!

(ursäkta jag brer ut mig men jag inbillar mig av aktiviteten på denna tråd att intresset för "min" fråga sträcker sig utanför mitt ego)
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Köpte min på ebay från kina, så tar väl ett tag innan den kommer.. Men tyckte ändå priset var ok, jämfört med en ny i sverige som går på 1000:- ex moms från cyberphoto.

Hoppas jag blir nöjd, men det tycker jag att jag borde med tanke på priset :)
 

filip71

Aktiv medlem
Fick min gröna Flipside 400 igår, och den visade sig uppfylla mina krav. Allt fick plats så som jag ville ha det (dvs all optik med motljusskydd på) utan knök. Enda minuset är att man inte på ett enkelt sätt kan få undan höftbärarna som man kan med vissa andra väskor. Bifogar en bild på hur det blev. Uppifrån vänster och ner till höger blir det en telekonverter, 150mm macro, 70-200f2.8, termos (!) och normalzoom. Tack allihopa för alla råd!
 

Bilagor

FaniSkogen

Aktiv medlem
Fick min gröna Flipside 400 igår, och den visade sig uppfylla mina krav. Allt fick plats så som jag ville ha det (dvs all optik med motljusskydd på) utan knök. Enda minuset är att man inte på ett enkelt sätt kan få undan höftbärarna som man kan med vissa andra väskor. Bifogar en bild på hur det blev. Uppifrån vänster och ner till höger blir det en telekonverter, 150mm macro, 70-200f2.8, termos (!) och normalzoom. Tack allihopa för alla råd!
Ser riktigt bra ut! Jag funderar på en sådan själv då min flickvän innehar en och de gånger jag prövat den har den suttit riktigt bra på ryggen. Sedan att möjligheten att snurra runt den till magen och kunna öppna ryggan utan att lägga ned den på backen är guld värt när underlaget är lerigt eller på annat vis otrevligt är helt underbart.
Så jag tror du kommer bli mycket nöjd med väskan!
 
ANNONS