Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Spegelfri fullformatare från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Lite nya rykten men tillför inte så mycket.

http://www.canonrumors.com/canon-full-frame-mirrorless-is-definitely-coming-and-the-wait-wont-be-as-long-as-we-thought/

Personligen har jag sålt av Canonobjektiv de senaste veckorna och har nu bara tre kvar. Inget råd jag kan ge till andra men för mig är inte adapterlösningar lockande och denna tråd har fått mig att tveka kring framtiden för EF i Canon spegellöst. Jag behåller 5dsr för tethering till Lightroom och när hög upplösning behövs. I övrigt kan jag framöver helt välja nytt spegellöst system utan att ta hänsyn till något annat än vad som lockar mig mest. Släpper Canon något bra ligger det närmast eftersom jag ofta gillar Canons lösningar och menyer, samt att jag slipper köpa till sändare för blixtar mm. Gör de mig besviken ligger Sony a7iii mycket bra till just nu eller så överraskar Nikon. Mao massa valmöjligheter :). Hur tänker ni andra Canonägare med mycket objektiv? Spelar det ingen roll för er om alla era nuvarande EF-objektiv blir hänvisade till adapter med spegellösa hus? Magnus verkar ju tycka det är helt trivialt. Är jag i stort ensam om att önska EF på spegellöst? I sådant fall har jag definitivt gjort rätt i att sälja av mina objektiv medan de fortfarande har kvar sitt värde. Visserligen kanske det inte påverka värdet om alla tycker adapterlösningen är toppen men förmodligen lite.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför en ny fattning för FF spegellöst vore ett problem? Då kan man dra nytta av storleksvinst med vidvinkel upp till nästan normal om man gör dedicerade objektiv till denna fattning. Telen kan gott behålla EF fattningen och köra med adapter. Eftersom det är Canon till Canon medför en adapter full kompatibilitet. Det bir endast en distansring. Vill man låtsas att den har en EF fattning är det bara att lämna adaptern på kameran för jämnan och bara köra med EF objektiv.

Canon är inte Sony. Sony hade få objektiv till A fattningen med full kompatibilitet till E mount. De utan inbyggd motor krävde speciella adapters och dessutom en separat AF modul med potentiella AF justeringsproblem och dessutom kunde man inte dra full nytta av alla AF funktioner i sensorn mm. Hos Canon är alla objektiv sedan 1987 till EF helt elektroniska så alla blir fullt kompatibla. Dessutom visade Sony ganska tydligt att det var E fattningen man satsade på och håller A nätt och jämt vid liv. Därför tror jag inte att EF objektiven går samma öde till mötes som Sony A. Tänk också på det att Canon har många professionella användare och Canon vågar inte överge dem. Sony hade knappt några proffsanvändare då A7 serien släpptes så inte zå många var djupt investerade i A fattningen så de behövde inte vara lika rädda att ev tappa viktiga kunder. Situationen är lite lik Canon på 80-talet. Canon hade en relativt liten del av proffsanvändarna och vågade ta risken att tappa dessa då de släppte den icke kompatibla EF fattningen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför en ny fattning för FF spegellöst vore ett problem? Då kan man dra nytta av storleksvinst med vidvinkel upp till nästan normal om man gör dedicerade objektiv till denna fattning. Telen kan gott behålla EF fattningen och köra med adapter. Eftersom det är Canon till Canon medför en adapter full kompatibilitet. Det bir endast en distansring. Vill man låtsas att den har en EF fattning är det bara att lämna adaptern på kameran för jämnan och bara köra med EF objektiv.
Nej kanske gör jag en för stor affär av det men kul att höra hur andra tycker. Adaptern EF till EF-M tycker jag ser rätt stor ut åtminstone på bild.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej kanske gör jag en för stor affär av det men kul att höra hur andra tycker. Adaptern EF till EF-M tycker jag ser rätt stor ut åtminstone på bild.
Ja och det är precis så mycket som fattningen måste sticka ut ur ett spegellöst hus om man behåller EF fattningen på spegellöst.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja och det är precis så mycket som fattningen måste sticka ut ur ett spegellöst hus om man behåller EF fattningen på spegellöst.
Man måste förstås inte göra en stor extern tub om man inte vill, men visst går det att göra som Sigma gjort på sin spegellösa också. En anledning till att EF-adaptern ser stor ut kontra kamerahuset är dock inte bara att registeravståndet är längre, utan att diametern på fattningen är större på EF än EF-M. Sätter man då en sådan adapter på ett förhållandevis litet hus så blir proportionerna förstås därefter.
 

PMD

Aktiv medlem
för mig är inte adapterlösningar lockande och denna tråd har fått mig att tveka kring framtiden för EF i Canon spegellöst.
Adaptrar som anpassar objektiv från en och samma tillverkare till nya kameror bör inte vara något att bli avskräckt av, tycker jag. Speciellt inte om det handlar om helt elektriska kopplingar utan mekanik.

Jag har kvar alla mina EF-objektiv. Det går ju fortfarande att använda på de EOS-kameror jag har. Sen får vi se hur den spegelfria framtiden för Canon ser ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Är jag i stort ensam om att önska EF på spegellöst? I sådant fall har jag definitivt gjort rätt i att sälja av mina objektiv medan de fortfarande har kvar sitt värde. Visserligen kanske det inte påverka värdet om alla tycker adapterlösningen är toppen men förmodligen lite.
Om alla tycker att adapterlösningen är toppen så lär väl EF-objektiven inte tappa sitt värde?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Adaptrar som anpassar objektiv från en och samma tillverkare till nya kameror bör inte vara något att bli avskräckt av, tycker jag. Speciellt inte om det handlar om helt elektriska kopplingar utan mekanik.

Jag har kvar alla mina EF-objektiv. Det går ju fortfarande att använda på de EOS-kameror jag har. Sen får vi se hur den spegelfria framtiden för Canon ser ut.
Tack för dina tankar.
Blir det ny fattning så har jag objektiv kvar för 5dsr som jag får öva adapterskruvning med, men också pengar till nätta nyköp om jag skulle ogilla adaptern i den mån jag tror. Jag har inte gjort någon förlust på de objektiv jag sålt utan faktiskt tvärt om. Kontentan blir att jag nu helt kan njuta av övergången till spegellöst.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att Nikon o Canon behåller fattningen (i dubbel betydning) när de går till spegellös för FF. Går det att göra DSLR med den fattningen så måste den kunna fungera på en spegellös också. Som jag skrev i början av tråden så tror jag Nikon o Canon fortsätter att satsa på att vara i ledning i proffssegmentet och har man ett 3kg objektiv på huset så spelar några hekto i kamerahus inte någon roll, tvärtom det gäller att det är rejält det också. Så iaf personligen har jag inte förstått den stora nyttan i att byta fattning, bättre att behålla den, men det verkar vara mest jag som tycker det :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att Nikon o Canon behåller fattningen (i dubbel betydning) när de går till spegellös för FF. Går det att göra DSLR med den fattningen så måste den kunna fungera på en spegellös också. Som jag skrev i början av tråden så tror jag Nikon o Canon fortsätter att satsa på att vara i ledning i proffssegmentet och har man ett 3kg objektiv på huset så spelar några hekto i kamerahus inte någon roll, tvärtom det gäller att det är rejält det också.
Äger du mycket EF-optik själv och skulle en adapterlösning kännas avig för dig om det inte blir som du tror?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Äger du mycket EF-optik själv och skulle en adapterlösning kännas avig för dig om det inte blir som du tror?
Nu har jag Nikon med F-fattning, nä det fungerar säkert med adapter också, men jag och många andra kommer ju inte att köpa nya optik utan behålla de gamla så jag ser inget större vinst med ny fattning om man måste ha adapter. Jag har redan idag adapter till Nikon1 systemet. Frågan är vad tex Sigma, Tamron gör fortsätter de med den gamla fattningen och räknar med adapter? Gör man om TC så att adaptern ingår i TC så man slipper två adapters så kan det säkert fungera. Men det känns som att man slänger pengar i sjön, men är det möjligt att tillverka objektiv med annan fattning till halva priset så köper jag idén
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu har jag Nikon med F-fattning, nä det fungerar säkert med adapter också, men jag och många andra kommer ju inte att köpa nya optik utan behålla de gamla så jag ser inget större vinst med ny fattning om man måste ha adapter. Jag har redan idag adapter till Nikon1 systemet. Frågan är vad tex Sigma, Tamron gör fortsätter de med den gamla fattningen och räknar med adapter? Gör man om TC så att adaptern ingår i TC så man slipper två adapters så kan det säkert fungera. Men det känns som att man slänger pengar i sjön, men är det möjligt att tillverka objektiv med annan fattning till halva priset så köper jag idén
Ok,tack. Jag har inte satt mig in i Nikons möjligheter och svårigheter så mycket men förstår utifrån tråden att Canon har det något enklare. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan jag nu anamma det system som i mitt tycke ger mest för pengarna så vem vet, kanske blir det Nikon framöver:)

Jag tror faktiskt att det finns en hel del som önskar att nuvarande fattning för Canikon behålls i motsats till vad andra tror här i tråden. Däremot börjar jag ändå mer och mer luta åt att Canikon väljer att lämna nuvarande fattningar för att få en långsiktigt bra lösning. Iallafall Canon.
 

PMD

Aktiv medlem
Kontentan blir att jag nu helt kan njuta av övergången till spegellöst.
Jag är inte lika övertygad som en del andra att Canons ökade satsning på spegelfritt innebär att introduktionen av en småbildskamera är nära förestående, så det finns väl en viss risk att du kommer att få njuta rätt länge. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ok,tack. Jag har inte satt mig in i Nikons möjligheter och svårigheter så mycket men förstår utifrån tråden att Canon har det något enklare.
Det är mycket enklare för Canon. Att slippa mekaniska kopplingar förenklar enormt mycket.

Nikons senaste objektivgeneration har elektriskt styrd bländare och inbyggd autofokusmotor har funnits i Nikons objektiv rätt länge, så Nikon skulle ju kunna välja att bara stödja sådana objektiv med en adapter som inte behöver mekaniska kopplingar, men då blir ju mängden av objektiv som fungerar betydligt mindre än om man har en mekanisk bländarstyrning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns väl en viss risk att du kommer att få njuta rätt länge. :)
Hehe ja den risken finns men klarar jag inte vänta så finns a7iii eller a7riii. Jag måste erkänna att det skulle vara skönt med ett lite mindre hus med några små och lätta fasta gluggar. 35 2.8 och 85 1.8 står nog först på tur om det blir Sony. Min 5dsr får sköta de tunga zoomarna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är mycket enklare för Canon. Att slippa mekaniska kopplingar förenklar enormt mycket.
Nu ska vi inte överdriva. Det finns redan en Nikon-adapter med bländarstyrning till Nikon 1 och det är den viktigaste punkten. Sedan blir den något klumpigare än en rent elektronisk adapter, visst. Att även ha skruvdrift (eller AI-koppling) är knappast lika viktigt numera. Protokollet i sig har fullt stöd för att köra helt elektroniskt precis som Canon sedan runt tio år. Folk har en märklig förmåga att blanda ihop fysisk fattning med antalet kontakter och vilken kommunikation man kör genom dem. Nikon hade mycket väl kunnat göra fattningen elektronisk för AF på 80-talet, men det blev inte så trots att man delvis var inne på den linjen med F3AF.

Tillägg: För övrigt så har ju även Sony adaptrar till sina spegellösa kameror, av varierande typ och funktion.
 
ANNONS