Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysk karta, förstorning!

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
Jag har en rysk karta över Norrköping i A4 storlek 200 dpi och jag vill förstora den till möjligtvis 50x70 cm 200 dpi (Från sovjet när de spoinerade på sverige). Jag har själv testat och förstora den, ändrat levels kurvor etc. för att få ett bra resultat.

Men innan jag lämnar in den för utskrift tänkte jag att några här kanske kan göra ett bättre jobb.

Bilden finns på denna länk;
http://www.ngg.se/=Richard=/map.jpg

Jag har en ftp på min dator så om någon vill ladda den till mig när de är klara. Adressen är ftp://ev1te.myftp.org anv: foto lösen; foto eller tryck direkt på ftp://foto:foto@ev1te.myftp.org

OBS den är bara online när min dator är på, vilket är rätt så ofta
 

jakobn

Medlem
Av ren nyfikenhet, var hittade du denna karta? en snabb sökning på google gav liknande resultat men ingen över Sverige?
 

eV1Te

Aktiv medlem
jakobn skrev:
Av ren nyfikenhet, var hittade du denna karta? en snabb sökning på google gav liknande resultat men ingen över Sverige?
Min föredetta historia lärare kopierade denna karta från en svensk officer. Kartan "kom fram" efter Sovjetunionens fall, anledningen till att det just är Norrköping(min hemstad) är att staden hade ett väldigt högt strategiskt värde för Sovjet med sin lätttilgängliga hamn samt flygbas, etc.

Jag har bett henna fixa en bättre skanning men om hon inte fixar det så måste jag försöka förbättra den jag redan har.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Tack för hjälpen, och nej jag har ingen över linköping.

Det är igentligen en ren slump att jag fick tag på kartan då jag kontaktade min gammla historialärare.
 

andewid

Aktiv medlem
Du kan ju försöka konvertera kartan till SVG grafik (Vektorbaserad grafik). Det lär dock ta lite tid. Men när det är väl gjort kan du skriva ut i vilken storlek du vill i skrivares max upplösning.
 

eV1Te

Aktiv medlem
andewid skrev:
Du kan ju försöka konvertera kartan till SVG grafik (Vektorbaserad grafik). Det lär dock ta lite tid. Men när det är väl gjort kan du skriva ut i vilken storlek du vill i skrivares max upplösning.
Smart idé jag tänkte inte på det. Nu till saken jag har tidigare testat att göra enklare vektor bilder men vad jag vet finns det program som kan vektorisera bilder automatiskt...

Något program som någon kan rekomendera? (Pris är inget problem eftersom jag kan få tag på många program i alla fall)
 

andewid

Aktiv medlem
Nej, jag känner inte till något som direkt kan översätta till SVG. Kolla om det finns nått liknande till Illustrator eller kanske Macromedia Flash...
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Apropå kartor

Jag vet att det här kommer lite utanför ämnet men det är i alla fall i närheten.
Jag har tankat hem att antal sjökort från nätet, fy mej... Det är filformat KAP och BSB men jag har inget program att öppna dem i, är det någon som vet vilket program jag behöver?
 

43662

Avslutat medlemskap
andewid skrev:
Nej, jag känner inte till något som direkt kan översätta till SVG. Kolla om det finns nått liknande till Illustrator eller kanske Macromedia Flash...
Adobe Streamline är ett program och Hijaak Pro ett annat.

Jag lekte lite med Streamline för några år sedan och det är inte lätt. Det funkar med enkla streckteckningar men när det blir något så komplext som en karta är det nästan fråga om att rita om den själv i Illustrator eller liknande.
 

StarGate

Aktiv medlem
eV1Te skrev:
Jag har en rysk karta över Norrköping i A4 storlek 200 dpi och jag vill förstora den till möjligtvis 50x70 cm 200 dpi (Från sovjet när de spoinerade på sverige). Jag har själv testat och förstora den, ändrat levels kurvor etc. för att få ett bra resultat.
Richard !
Vill du vara bussig och höra av dig när du har en uppförstorad karta enligt ovan. Är väldigt intresserad att köpa en kopia i så fall (kanske finns det flera "Norrköpingare" som är intresserade - det var ju ett antal som promenerade/plåtade i Industrilandskapet kring nyåret i alla fall så det finns kanske underlag för en större beställning. Varför inte kolla intresset i det här forumet?
 
ANNONS